תמיכה מהממלכה: בריטניה תעמוד לצד ישראל בסוגיית צווי המעצר לנתניהו וגלנט בהאג

בית הדין הבינלאומי יאפשר לבריטניה להגיש טיעונים בנושא סמכות השיפוט על ישראלים • אישור בקשת בריטניה עשוי לעכב את החלטת השופטים הממתינה בנוגע לצווי המעצר עבור נתניהו וגלנט

התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, כרים חאן. . צילום: איי.אף.פי

שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) בהאג החליטו היום (חמישי), לאפשר לבריטניה להגיש טיעונים משפטיים בנוגע לבקשת התביעה להוציא צווי מעצר נגד ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. בבריטניה טוענים כי הרשות הפלשתינית אינה יכולה להעביר ל-ICC סמכות שיפוט על ישראלים.

נתניהו על האג: "צו אבסורדי ושקרי"

על פי מסמכי בית המשפט שפורסמו היום, בריטניה, החברה ב-ICC, הגישה מוקדם יותר החודש בקשה להציג עמדה כתובה בשאלה, האם "בית הדין יכול להפעיל סמכות שיפוט על אזרחים ישראלים, בנסיבות בהן הרשות הפלשתינית אינה יכולה להפעיל סמכות פלילית על אזרחים ישראלים בהתאם להסכמי אוסלו".

השופטים קבעו כי בית הדין יקבל גם הגשות מצדדים אחרים בעלי עניין בסוגיה המשפטית, אך קבעו מועד אחרון להגשה - ה-12 ביולי. אישור בקשת בריטניה עשוי לעכב את החלטת השופטים הממתינה בנוגע לצווי המעצר עבור נתניהו וגלנט, שהוצאו על רקע המלחמה שישראל מנהלת מול החמאס בעזה - לבקשת תובע ה-ICC, כרים חאן, במאי האחרון.

גלנט ונתניהו. תמיכה מבריטניה, צילום: אורן בן חקון

ה-ICC מנהל חקירה מתמשכת לגבי פשעים לכאורה בתחום סמכותו, שבוצעו בשטח הפלשתיני ועל ידי פלשתינים בשטח ישראל מאז 2021. באותה שנה, שופטי ה-ICC קבעו כי לבית הדין יש סמכות שיפוט לאחר שהרשות הפלשתינית הצטרפה לבית הדין ב-2015, בעקבות קבלת מעמד של מדינה משקיפה באו"ם.

המשמעות: עיכוב אפשרי בהחלטה על צווי המעצר

עם זאת, ההחלטה השאירה את הפרשנות של הסכמי אוסלו משנת 1993 בנוגע לסמכות השיפוט הפלשתינית על אזרחים ישראלים לשלב מאוחר יותר בהליכים. הטיעון הבריטי הוא שלרשות הפלשתינית אין סמכות שיפוט על אזרחים ישראלים תחת הסכמי אוסלו, ולכן היא אינה יכולה להעביר סמכות זו ל-ICC כדי להעמיד לדין ישראלים.

כאמור, על פי עמדת בריטניה, הסכמי אוסלו מ-1993 אינם מאפשרים לפלשתינים סמכות שיפוט על אזרחים ישראלים.

משמעות המהלך היא עיכוב אפשרי בהחלטה על צווי המעצר שביקש תובע ה-ICC במאי האחרון, חיזוק העמדה הישראלית בזירה המשפטית הבינלאומית ויצירת תקדים משפטי שעשוי להשפיע על תיקים עתידיים הנוגעים לסכסוך הישראלי-פלשתיני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר