"טעות טכנית, מתנצלים": נתניהו הציג את מפת מרוקו ללא סהרה המערבית וחולל סערה

רה"מ הציג באחד מראיונותיו מפה שלא כוללת את סהרה המערבית כחלק של ממלכת מרוקו • במדינה הצפון אפריקאית זעמו: "ראש הממשלה הישראלי חזר להתגרות במרוקאים פעם נוספת" • משרד החוץ: "טעות לא מכוונת"

נתניהו מציג מפה שלא כוללת את סהרה המערבית כחלק משטח מרוקו. צילום: LCI

משרד החוץ פרסם הלילה (אור ליום שישי) התנצלות, בעקבות שימוש של ראש הממשלה בנימין נתניהו במפה, שלא כוללת את סהרה המערבית כחלק של ממלכת מרוקו, באחד מראיונותיו. ישראל הכירה בריבונות מרוקו על חבל הארץ לפני כשנה, במכתב של נתניהו עצמו למלך מוחמד השישי.

מוקדם יותר, התעוררה סערה בתקשורת המרוקאית בעקבות השימוש של נתניהו במפה הלא מעודכנת. כך, למשל, באתר המרוקאי "Hiba press" נכתב: "ראש הממשלה הישראלי, בנימין נתניהו, חזר להתגרות במרוקאים פעם נוספת. הוא הופיע ובידו מפה מקוטעת, ללא הסהרה (המערבית), כשהוא מדבר על המצב באזור המזרח התיכון ועל המלחמה בעזה".

יו"ר הכנסת אוחנה נכנס לפרלמנט המרוקאי // קרדיט: Jaouad ACIM

באתר החדשות הפופולארי הוסיפו: "נתניהו - שהפך למוקד ביקורת פנימית וחיצונית - הופיע בערב חמישי בראיון בערוץ הצרפתי LCI. על פניו היו סימני עצב וכעס ובידו מפה הכוללת את שטחי מרוקו, שמהם נגרעו אזורי דרום הממלכה. התקרית עוררה מורת רוח ותלונות מצד הגולשים ברשתות החברתיות, שגינו את ההתנהלות הישראלית הזאת. הם הדגישו כי מרוקו לא צריכה את ההכרה של הישות הכובשת בסהרה המרוקאית".

על רקע זה, דובר משרד החוץ בערבית, חסן כעביה, פרסם הודעה ברשת X (טוויטר לשעבר): "בגלל טעות לא מכוונת התעוררה סערה תקשורתית גדולה בנוגע למפה שבה השתמש מר בנימין נתניהו - ובה נראית מפת מרוקו ללא הסהרה שלה.

"מסיבה זאת, אני מציג הבהרה להוד מעלתו, המלך מוחמד השישי, שאללה יעניק ניצחון לו, לעמו היקר ולממשלתו הנכבדת - 'מרוקו במדבר שלה עד שאללה יורש את האדמה ומה שעליה'. כמו כן, אנחנו מתנצלים על הטעות הטכנית הזאת. ישראל ומרוקו הן אחיות, ולא ניסוג מההכרה ההיסטורית שלנו במרוקאיות של הסהרה".

חברי המשלחת האיראנית בכנס פרלמנטרי במרוקו יצאו בזמן נאומו של ח"כ דני דנון

הסהרה המערבית היא חבל ארץ, שעליו ניטש סכסוך ארוך שנים בין מרוקו לארגון הפוליסריו, המקיים ברית עם אלג'יריה. הארגון דורש משאל עם, שיקבע את עתיד האזור ותומך בהקמת מדינה עצמאית בשם סהרה המערבית, עבור כמה מאות אלפי תושבים מוסלמים, הדורשים הגדרה עצמית בתור בני העם הסהראוווי.

מנגד, מרוקו, ששולטת בפועל בשטח, מציעה פתרון של אוטונומיה, שבמסגרתו האזור יישאר חלק מהממלכה בת עשרות מיליוני האזרחים. בשנים האחרונות, מדינות בודדות באירופה הביעו הסכמה עם פתרון זה, בעוד שביתר העולם לא מכירים בריבונות המרוקאית.

עם זאת, בשנת 2020 חלה תפנית משמעותית. נשיא ארה"ב דאז, דונלד טראמפ, הכיר בריבונות של מרוקו על סהרה המערבית. זאת, על רקע הכינון מחדש של היחסים בין ישראל למרוקו באופן רשמי. כאמור, כשלוש שנים לאחר מכן ישראל הכירה בעצמה בריבונות מרוקו על סהרה המערבית.

"כמו שיעמידו את וינסטון צ'רצ'יל במשפט נירנברג"

במהלך הראיון שעורר סערה הסביר נתניהו כי ישראל "עושה ככל יכולתה לספק אוכל לאזרחי עזה". לגבי החלטת תובע בית המשפט הפלילי אמר נתניהו כי היא תורמת לתופעת האנטישמיות. "להעמיד את ישראל לדין זה כמו שיעמידו את וינסטון צ'רצ'יל במשפט נירנברג", כאשר נתניהו גם ערך הקבלה בין המשפט שמתנהל נגד ישראל למשפט דרייפוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר