בבריטניה בוחנים את המשך הייצוא הביטחוני לישראל בזמן המלחמה

משלחת של משפטנים ביקרה בישראל לאחרונה לצורך בחינת הפעולות של צה"ל בעזה • בנוסף, שר החוץ קמרון פירסם כי הוא "מביע מורת רוח בנוגע להיקף הסיוע ההומניטרי שמועבר לרצועת עזה ומודאג מפעילות צבאית משמעותית ברפיח" • כזכור, גם בארה"ב שוקלים למנוע מישראל מלהשתמש בנשק אמריקני בדרום הרצועה

הצנחת סיוע אמריקני לרצועת עזה // פיקוד מרכז צבא ארה"ב

בבריטניה בוחנים בשבועות האחרונים את נושא הייצוא הביטחוני לישראל נוכח המלחמה בעזה. על פי החוק במדינה, יש לבלום ייצוא ביטחוני כאשר יש חשש שהנשק שמקורו בבריטניה משמש ל"פשעי מלחמה".

כעת, ל"ישראל היום" נודע כי משלחת של משפטנים מהמדינה ביקרה בישראל בחודש האחרון לצורך בחינת הפעולות של צה"ל בעזה. עובדה זו מצטרפת לדיווח בעיתון הבריטי העוין את ישראל "הגרדיאן", לפיו בבריטניה קושרים את בחינת ייצוא הנשק עם הפעולה המתוכננת של צה"ל ברפיח.

קמרון מקשה על ישראל

את שינוי המדיניות הזה קושרים בישראל לחילופים בתפקיד שר החוץ בבריטניה. בעוד ראש הממשלה סונאק נחשב לדמות האוהדת את ישראל, הרי ששר החוץ דיוויד קמרון מקשה באופן עקבי על יכולתה של ישראל להגן על עצמה בעקבות המתקפה הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר.

כך, למשל, בפגישה אתמול (רביעי) עם השר בני גנץ בלונדון, התגלתה הגישה הלעומתית כלפי ישראל של קמרון, שעל פי דיווחים בבריטניה נזף בשר הישראלי ומיקד את השיחה בדרישה מישראל להקל את הלחץ על עזה.

השר בני גנץ ומזכיר החוץ בקבינט הבריטי, דיויד קמרון, צילום: דוברות המחנה הממלכתי

בהודעה שפרסם קמרון, נכתב כי הוא "מביע מורת רוח בנוגע להיקף הסיוע ההומניטרי שמועבר לרצועת עזה" וכי יש דאגה בריטית מפני פעילות צבאית משמעותית, שתבוצע ביוזמה ישראלית, ברפיח. בהמשך דבריו, כתב קמרון כי בריטניה מצפה לראות שישראל תבצע הפסקה הומניטרית ברצועת עזה, הגברת הכנסת הסיוע לרצועה וייעול הפצתו לאזרחים בתוך עזה.

בנוסף על כך, דרשו בממשל הבריטי את הרחבת סוגי הסיוע שמותר להכנסה לתושבים בעזה, לרבות אמצעים לבניית מחסות ולשיקום התשתיות האזרחיות ברצועה.

לא האמברגו הבריטי הראשון

זו לא תהיה הפעם הראשונה שבה בבריטניה מנסים להצר את צעדי ישראל דרך אמברגו נשק. צעד כזה כבר נעשה מספר פעמים לאורך עשרות השנים האחרונות, בין היתר סביב מבצעים ישראליים ברצועת עזה. הסיבה לכך היא שבבריטניה רואים את ישראל ככוח כובש של הרצועה ומשכך היא אחראית למצב האזרחים בה. פעם נוספת מתברר כי בניגוד להבטחות, היציאה מרצועת עזה ב-2005 לא יצרה ערך אמיתי עבור ישראל - לא בהיבט הבינלאומי, שעדיין רואה בה כוח כובש, ולא בהיבט הביטחוני.

כדי לבלום את הצעדים הנוכחיים של משרד החוץ הבריטי, פועלת ישראל כדי להבהיר שהיא פועלת להכנסת סיוע הומניטרי לרצועה בכמויות הולכות וגדלות וכן מאפשרת את הצנחתו מעל לשטח הרצועה ביוזמת מדינות תומכות. עם זאת, מצטיירת מגמה מדאיגה שבמסגרתה ככל שהמלחמה מתמשכת, כך הלחץ הבינלאומי לעצור אותה, רגע לפני השלמת המשימה ברפיח, הולך וגובר - דווקא מצד המדינות הידידותיות לישראל.

הצנחת סיוע הומניטרי לרצועה, צילום: רשתות ערביות

ארה"ב תעצור פעולה ברפיח? 

כך, בארה"ב מדברים כבר הפסקת אש ללא עסקה לשחרור חטופים, והבוקר (חמישי) דווח שם כי יש מחשבה מחודשת בממשל האם לעצור את ישראל מלהשתמש בנשק אמריקני במסגרת הפעולה ברפיח.

בינתיים, נראה כי בישראל לא ממהרים לפעול ברפיח, זאת אף על פי שתוכניות כבר הוכנו ואף הוצגו לאמריקנים. כפי שאמר ראש הממשלה נתניהו בעבר, פעולה ברפיח תתבצע רק לאחר פינוי האזרחים ממנה - אולם צה"ל טרם החל בהיערכויות מהסוג הזה, מה שמלמד כי פעולה ברפיח לא קרובה. הלחץ הבינלאומי הגובר נגד פעולה כזו, בעיקר מצד ממשל ביידן, כמו גם מצד מדינות ידידות נוספות כמו בריטניה, מציב את ישראל בחזית מאבק נוספת שנועדה לקבל "אור ירוק" לפעולה מצדן של אותן מדינות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר