ביקורת על לולה מימין בברזיל: "השוואת ישראל לנאצים – מתקפה על ההיסטוריה עצמה"

העיתון השמרני "או גלובו" הקדיש את עמוד הבית שלו לעימות בין נשיא המדינה הדרום אמריקנית לישראל • לעומת זאת בעיתון שמאל, בחרו דווקא להביא ציטוט של רופא שחזר מרצועת עזה: "זה כמו גטו ורשה" • סקר: 66 אחוזים מהברזילאים תומכים בישראל

נשיא ברזיל לולה באתיופיה. צילום: איי.אף.פי

הקרב הדיפלומטי בין נשיא ברזיל, לואיז אינסיו דה סילבה, המכונה "לולה", מפלג את המערכת הפוליטית במדינה הדרום אמריקנית כשכלי התקשורת במדינה עוסקים בקדחתנות בפרשה.

מתוך מפגש הנזיפה בין שר החוץ, ישראל כ״ץ, לבין שגריר ברזיל בישראל // צילום: ניב מוזמן ומיכאל דימנשטיין/לע״מ

העיתון השמרני "או גלובו", אחד העיתונים הנפוצים ביותר במדינה, גינה בחריפות את דבריו של הנשיא, בהם השווה את פעולות ישראל ברצועת עזה להשמדת היהודים בידי הנאצים, במאמר המערכת שלו.

כותרת המאמר שנבחרה הייתה "השוואת ישראל לנאצים – מתקפה על ההיסטוריה עצמה". בנוסף פורסמו לצד מאמר המערכת שני מאמרים נוספים המגנים את דבריו של לולה. בין המאמרים נמצא טור דעה של העיתונאי הברזילאי מרבל פריירה, איש תקשורת ותיק ומוערך במדינה, שכתב כי "דבריו של לולה הם שגיאה היסטורית, אידיאולוגית ודיפלומטית אכזרית".

שגריר ברזיל בישראל פדריקו מייר עם שר החוץ ישראל כץ אחרי שיחת נזיפה, ביד ושם, צילום: חיים גולדברג/פלאש90
ביקורת על נשיא ברזיל בעיתונים במדינה, צילום: צילום מסך
ביקורת על נשיא ברזיל בעיתונים במדינה, צילום: צילום מסך

בכלי התקשורת של השמאל התגייסו להגן על דבריו של הנשיא. הכתבה הראשית באתר החדשות של עיתון השמאל "ז'ורנל דו ברזיל" הציגה ראיון עם רופא ברזילאי שביקר ברצועת עזה וטען כי הרצועה נראית כמו "גטו ורשה".

בין המאמרים נמצא טור דעה של העיתונאי הברזילאי מרבל פריירה, איש תקשורת ותיק ומוערך במדינה, שכתב כי "דבריו של לולה הם שגיאה היסטורית, אידיאולוגית ודיפלומטית אכזרית"

בכתבה הראשית של העיתון תוארה פעולת צה"ל ברצועת עזה כ"טבח באזרחים חסרי מגן, בעיקר נשים וילדים, על ידי כוחות צה"ל ברצועת עזה במשך שלושה חודשים". הרופא שהובא בכתבה צוטט מכתבה בעיתון צרפתי, שבה אמר כי הוא "לא ראה בשום מקום בעולם משהו כמו מה שקורה ברצועת עזה".

ההרס בעזה, צילום: איי.אף.פי.

למרות הביקורת החריפה על ישראל משמאל, סקר מתחילת המלחמה הצביע כי רוב תושבי ברזיל, למעלה מ־66% מהם, תומכים באופן עקרוני בישראל מול חמאס. בסקר, שנערך בחודש נובמבר, 77% מהציבור התנגד לאמירה קודמת של הנשיא לולה לפיה ישראל מבצעת מעשי טרור ברצועת עזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר