נתניהו ממריא לפסגה בקפריסין כדי להרגיע את החשש מההתחממות עם טורקיה

המפגש המשולש של נתניהו עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון הוא למעשה ביקור מקדים לנסיעה לטורקיה - שם עשויים להירקם שיתופי פעולה חדשים • שרה נתניהו על הזמנת קרן פלס ליד ושם: "לא ידעתי אם היא משתתפת במחאות - אמרתי לה שהיא ריגשה אותי"

רה"מ בנימין נתניהו ורעייתו לפני ההמראה לקפריסין. צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא היום (ראשון) בצהריים ללרנקה שם ייפגש עם נשיא קפריסין וראש ממשלת יוון. במהלך הפגישות בין הצדדים הם ישוחחו על נושאים אזוריים רבים, ביניהם ביטחון ואנרגיה.

מתי טוכפלד

ביקורו של נתניהו הוא למעשה ביקור מקדים לקראת ביקור מתוכנן של ראש הממשלה בטורקיה, שם ייפגש עם נשיא המדינה ארדואן. לדברי גורמים מדיניים הביקור של נתניהו בקפריסין נועד בראש ובראשונה להעביר מסר למדינות קפריסין ויוון כי ההתחממות האחרונה בין ישראל לטורקיה, יריבתה של יוון, לא תעיב על היחסים עם ישראל.

נתניהו אמר לפני המראתו כי "אני יוצא לפגישה עם מנהיגי קפריסין ויוון. אני מזכיר לכם שב-2016 הקמנו את הברית המזרח-תיכונית, מזרח הים התיכון. הברית הזאת היא הצלחה גדולה מאוד. היא הביאה לשיפור עצום ביחסים הכלכליים, גם ביחסי התיירות - עד עכשיו מיליוני ישראלים ביקרו גם ביוון וגם בקפריסין - הביאה לשיפור ביחסי הביטחון וכמובן אנחנו דנים גם בנושא האנרגיה.

"בנושא האנרגיה יש החלטות שאנחנו נצטרך לקבל בקרוב. כתוצאה מזה שעשינו עוד מהפך וזה הוצאת הגז מהמים. דבר שאגב, כמו הוצאת הגדר, התנגדו לו יריבינו הפוליטיים וגם אנשי מקצוע התנגדו אבל התעקשנו. זה נותן לנו לא רק את צרכי הגז של מדינת ישראל זה נותן לנו גם את היכולת ייצר לאירופה. יש לנו כמה וכמה נתיבים לייצר.

"במפגש הזה אני הולך להתרכז על שניים מהנתיבים הללו. וזה צינור הגז המזרחי או מפעל להנזלה בקפריסין כדי לאפשר לנו לייצר גז מסיבי לאירופה, מה שממלא את קופות המדינה".

בשנים האחרונות, עם הידרדרות היחסים בין ישראל לטורקיה בעקבות משט המרמרה, חיזקה ישראל משמעותית את הקשר בינה לבין המדינות היריבות, ציר יוון-קפריסין, על מנת להעביר מסר לטורקים כי קיימות דרכי גישה אחרות לאירופה, לאו דווקא דרך המדינה המוסלמית. בין הנושאים שעליהם דובר אז: העברת צינור גז מישראל לאירופה דרך קפריסין ויוון, דבר שגם טורקיה מעוניינת בו. עוד מהלך שנבע כתוצאה מכך הוא חיזוק שיתוף הפעולה הביטחוני, בעיקר במסחר נשק, אמצעי הגנה וטכנולוגיות כגון טילים ומלט"ים. 

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, צילום: אי.פי

לאחרונה מנסה ארדואן לחמם את היחסים עם ישראל מה שעורר לא מעט לחץ בקרב מדינות יוון וקפריסין. הביקור כעת נועד להעביר מסר כי היחסים יישארו תקינים על אף ההתחממות הצפויה עם טורקיה והביקור המתוכנן של נתניהו בה.

נתניהו התייחס גם למהומות בתל אביב: "מה שקרה אתמול זה חציית קו אדום. קודם כל, אני מאחל איחולי החלמה לשוטרים שנפצעו. אנחנו ביקשנו היום בוועדת שרים מיוחדת שהקמתי כמה צעדים מהירים, כולל גירוש אלף מתומכי המשטר שהשתתפו בהתפרעויות הללו. אין להם, כמובן, שום טענה של פליטות. הם תומכים במשטר הזה. אם הם כל כך תומכים במשטר הזה, יואילו לחזור לארץ מוצאם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר