כיתה ריקה (אילוסטרציה) | צילום: דודי ועקנין

הבטיחו בגרות - וכשלו גם בתעודת מקצוע

3 שנים אחרי שבתיה"ס המקצועיים עברו מאחריות משרד העבודה למשרד החינוך, שיעור הזכאות לבגרות בהם עדיין עומד על 0% • אפילו ל"תעודה טכנולוגית", שהחליפה את תעודת המקצוע, זכאים פחות בוגרים • במשרד העבודה טוענים שהמהלך שגוי, במשרד החינוך שומרים על אופטימיות

משרד החינוך נלחם בשנים האחרונות להעביר לאחריותו בתי ספר שהיו תחת החינוך המקצועי במשרד העבודה. שר החינוך לשעבר נפתלי בנט אף הבטיח הזדמנות שווה לכל התלמידים. אבל שלוש שנים אחרי מתברר: שיעור הזכאות לבגרות בבתי הספר האלה עדיין עומד על 0%. גם הזכאות לתעודה טכנולוגית, שהחליפה את תעודת המקצוע, מזערית. 

מדובר במספר בתי ספר שנראה שהמהלך פגע בהם, ובהם עמל זיו ברחובות (שירד מ־122 תלמידים ל־59 בלבד), עמל מקס פיין בתל אביב (שמספר התלמידים בו ירד מ־235 ל־122), עמל דימונה, עמל רמלה ואורט עכו: בכולם עומד שיעור הזכאות לבגרות על אפס עגול.  

עוד בנושא: 

חוזרים ללימודים עם "ישראל היום"

לראשונה בישראל: לימודי הנדסת חלל בתיכון

הקייטנה המדעית: איך לבנות סירת מרוץ המונעת בסבון

ממזכירה בבית הספר למורה: "התאהבתי בתלמידים"

כל ההנחות לאטרקציות השוות בקיץ

כישלון נוסף נמצא בתעודות הסיום של התלמידים שמאפשרות להם להשתלב בשוק העבודה. בעבר, כשבתי הספר היו תחת משרד העבודה, חלק ניכר מהתלמידים סיימו עם תעודת מקצוע והסמכה, שאפשרה להם לעבוד בסיום הלימודים או הצבא ולהתפרנס. אלא שעם המעבר למשרד החינוך הוחלפה תעודת המקצוע ב"תעודה טכנולוגית", ורק שיעור מינורי מבין המסיימים זכאים לה. כך, למשל, בתיכון בעכו ל־55% היתה בשנה שלפני המעבר למשרד החינוך זכאות לתעודת מקצוע. לאחר המעבר ירד שיעור הזכאות לתעודה טכנולוגית ל־%3.4. דוגמאות נוספות לתופעה אפשר למצוא בבתי הספר אורט צור בערד ששיעור הזכאות לתעודה טכנולוגית צנח בו ל־%6.3, בעוד שלפנים היו זכאים לתעודת מקצוע 70% מהבוגרים. באורט אדיבי באשקלון נרשמה ירידה מ־%66 ל־%6. 

צילום: דודי ועקנין

"העברת בתי הספר היתה שגיאה חינוכית קשה, נעשתה ללא כל בסיס מקצועי או הכנה ראויה, כאשר טובת התלמידים לא היתה בראש מעייניהם של אנשי משרד החינוך", טוען שולי אייל, ראש אגף בכיר הכשרה מקצועית ופיתוח כוח אדם במשרד העבודה והרווחה, שממנו עברו בתי הספר אל משרד החינוך. "מדובר בתלמידים שמצאו את מסגרות משרד החינוך כלא מתאימות עבורם, ובחרו בעצמם לעבור אל בתי הספר הדואליים־הומניסטיים של משרד העבודה. במהלך ציני פיתה משרד החינוך את רשתות החינוך במענקים של מיליוני שקלים כדי להעביר את בתי הספר אליו. לצערי, מהלך זה הוביל לפגיעה ישירה במאות תלמידים וכן לבזבוז כספי ציבור. צפינו והתרענו מראש שאלו יהיו התוצאות ועל כן איננו מופתעים".

במשרד החינוך וברשתות החינוך רואים את המהלך דווקא באור חיובי. "מעבר בתי הספר ממשרד העבודה למשרד החינוך נועד לתת לתלמידים את אותם שירותי חינוך שמקבלים כלל תלמידי מדינת ישראל הכוללים לימודי מתמטיקה, אנגלית, שפת אם, ספרות, אזרחות, היסטוריה, תנ"ך, וכמובן לימודים טכנולוגיים ברמה גבוהה מאוד", אומר ד"ר עופר רימון, מנהל מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, "לצד אלה, התלמידים מקבלים מעטפת פדגוגית, חברתית וטיפולית נרחבת, כשבבתי הספר שופרו התשתיות. אנו מאמינים שבשנים הבאות נראה עלייה בתחום ההישגים ובכלל זה בקבלת תעודות הסמכה ובהשתלבותם של התלמידים בכיתות י"ג וי"ד".

צילום: משה שי

ברשת אורט ציינו כי "תלמידי מרכזי החינוך נבחנים בבחינות בגרות, כאשר הם זכאים לקבל ציוני מגן והערכה חלופית, שלא ניתנים במסגרת בתי הספר של משרד העבודה. תלמידים אלה מסיימים את לימודיהם כאשר יש ברשותם תעודת 12 שנות לימוד של משרד החינוך, זכאות להסכמה טכנולוגית וזכאות חלקית לבגרות. בחלק מהמקרים, זכאות מלאה".

מרשת עמל נמסר: "פעמים רבות התלמידים נבחנים ברוב הבחינות במהלך התיכון, ונשארות להם יחידות לימוד בודדות, שאותן הם משלימים במהלך לימודיהם במכללה. מספר התלמידים, הן במח"ט עמל רמלה והן בעמל מקס פיין, שהגיעו ל־14 יח"ל ואף השתלבו בפועל בלימודי טכנאים והנדסאים הוא משמעותי והולך וגדל".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...