תעביר את זה הלאה: הלוחמים במילואים שמעבירים ערכים לתלמידים

אנשי מילואים שלחמו גם בדרום וגם בצפון החליטו להעביר את רוח הגבורה והמנהיגות לדור הצעיר • "המטרה שלנו היא חיזוק הלכידות חברתית, הגדלת תחושת השליחות והאחריות בקרב בני הנוער וחיזוק הקשר ההיסטורי למולדת", מסביר אריה אלבז, יוזם הפרויקט • הלוחמים מגיעים להרצאות בבתי ספר, שם הם משתפים בחוויותיהם ומדגישים ערכים כמו אחדות • "למרות כל ההבדלים בינינו - אין לעם היהודי בית אחר"

לוחמי מילואים בצפון הארץ (ארכיון). צילום: דובר צה"ל

להעביר הלאה את הגבורה. אירועי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל הולידו אין ספור סיפורי גבורה ומנהיגות. כעת אנשי מילואים שלקחו חלק בלחימה בדרום ובצפון החליטו להעביר את זה הלאה לדור הצעיר ולבני הנוער שבקרוב בעצמם יעלו על מדים.

פעילות כוחות מגלן ואגוז במרחב שכונת תל-סולטאן ברפיח // דובר צה"ל

שמו של הפרויקט הוא "תעביר את זה הלאה", מדובר בקבוצה של אנשי מילואים שחלקם הוקפצו מהבתים כבר בשמחת תורה ומאז המשיכו להילחם במלחמת חרבות ברזל, הם ראו וחוו קרבות קשים אך גם הרואיים. המלחמה הביאה איתה מקרים של גבורה, רעות, ערבות הדדית והמון אהבה ומסירות בין כל חלקי האוכלוסייה ולכן הם החליטו כי את הרוח הזו הם מחויבים להעביר הלאה.

להתחבר למשהו גדול, לתת ולהתנדב

אריה אלבז (31) מירושלים, לוחם במילואים בחטיבה 747 שלחם גם בעזה וגם בצפון יזם את הפרויקט שמטרתו להעביר לדור הבא את הרוח והערכים שנחקקו בלבבות של הלוחמים.

"אחרי ההפוגה הראשונה של לחימה שנמשכה 130 יום יצאתי החוצה דכדוך, את הפער בין עולם המילואים שהיה בשיא מבחינת שליחות ואחריות שלו לבין הלך הרוח שהיה בציבור. בחרתי בבני נוער כי הם אלו שיעשו את המשימות בהמשך, הם ימשיכו את הדבר הזה וגם שיש לו יכולת להתחבר למשהו גדול, לתת ולהתנדב. המטרה שלנו היא חיזוק הלכידות חברתית, הגדלת תחושת השליחות והאחריות בקרב בני הנוער וחיזוק הקשר ההיסטורי למולדת".

אריה אלבז (31) מירושלים, לוחם במילואים בחטיבה 747, צילום: באדיבות המצולם

מצד שני, הפרויקט תורם לא רק לבני הנוער, אלא גם ללוחמים שעברו אירועים משמעותיים ורוצים לספר את הסיפור שלהם, ערכים ורוח. "אני רואה את זה כאילו הלוחמים הם "אוצר לאומי" ולכן יש להם את הדחף לספר את הסיפור. זו הגבורה של העם ולא צריך להצטנע".

"הזדמנות להעביר את הערכים שמתגלים בלחימה"

עד כה פגשו אנשי המילואים שלוקחים חלק במיזם אלפי בני נוער מבתי ספר ורשתות חינוך, הלוחמים מגיעים להרצאה, ובמקביל יש גם קונספט של "סליחה על השאלה" שם התלמידים יכולים לשאול מה שהכי מעניין אותם. המפגשים נעשים בתשלום שמגיע גם ללוחמים שמקבלים מלגות.

אחד הלוחמים במילואים שלוקח חלק בפרויקט הוא אורי (29). הוא עלה לארץ בגיל 18 התגייס כחייל בודד ועשה שירות כלוחם מפקד ביחידת אגוז. ב-7 באוקטובר היה באפריקה, כששמע על המתרחש עזב הכל וטס לישראל. במהלך המלחמה הוא לחם בצפון רצועת עזה וכחובש טיפל בפצועים תחת אש.

אורי (29) עלה לארץ בגיל 18 התגייס כחייל בודד ועשה שירות כלוחם מפקד ביחידת אגוז, צילום: באדיבות המצולם

לדבריו: "בחוויה של הלחימה אתה חווה חוויה שונה ממה שחווים בבית ובשבילי במפגש עם התלמידים זו הזדמנות להעביר את הערכים שמתגלים בלחימה. אני שם דגש על נושא האחדות, זה לצד זה לחמנו בשטח דתיים וחילונים, דרוזים, חרדים וכולם מטרה אחת, כמו אחים כשחזרנו הביתה נחשפנו לשסע ולפילוג של הפוליטיקה. אני רוצה שבני נוער ידעו שיש לנו מטרה משותפת, למה זה חשוב להגן על הבית, כשיש כוחות גדולים שמנסים למחוק אותנו. למרות כל ההבדלים בינינו - אין לעם היהודי בית אחר".

איך התגובות של התלמידים?

"התלמידים מאוד מתרגשים, קיבלתי תגובות שההרצאה שינתה להם את האופן שבו הם מסתכלים על החיים, השפיע על ההחלטות שלהם. אני לא אומר להם "לכו לקרבי" או לעשות אותם "מורעלים" אלא להציג את הצד של המילואימניקים, אנשים שמקדישים הרבה מאוד למרות שיש קולות פסימיים שאומרים "זה לא שווה להקריב את הזמן, המשפחה או החיים" אז אני כאן כדי להזכיר שמדינת ישראל היא לא דבר מובן מאליו ואלו הערכים שמניעים אותנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר