הולכים עם הזרם: עשרות בתי ספר חרדיים בוחרים לעבור לחינוך החרדי-ממלכתי

למנהלי מוסדות החינוך של ש"ס ויהדות התורה נמאס מהשטיקים שבלעדיהם לא יוכלו לשרוד • לכך יש להוסיף את הלחץ מצד החשב הכללי והיועמ"שית • אין פלא שהם רוצים לשתף פעולה עם משרד החינוך

משתפים פעולה עם משרד החינוך. עשרות בתי ספר עוברים מהזרם החרדי לחרדי-ממלכתי. צילום: אורן בן חקון

לא חוק הגיוס, לא חוק הרבנים וגם לא משבר הרבנות הראשית - מה שמדאיג באמת את הפוליטיקאים החרדים בימים אלו הוא הנעשה במוסדות החינוך של מפלגותיהם: החינוך העצמאי, המזוהה עם יהדות התורה, ורשת בני יוסף, המזוהה עם ש"ס.

מוסד חינוך הוא אחד הכלים הקהילתיים החזקים ביותר שיש כדי לשלוט בציבור החרדי. כך, למשל, הפחד מפני סילוק מהמוסד הוא מנוף לחץ חברתי משמעותי ומנהלי מוסדות חינוך במגזר החרדי הם כמעט כל-יכולים - וגם חברי הכנסת מתרפסים בפניהם. אך לאחרונה דווקא בממשלת ימין-חרדים "על מלא" יש צרות רבות בגן עדן.

כיתת בית ספר בבית"ר עילית, צילום: ארכיון: נתי שוחט/פלאש90

החשב הכללי במשרד האוצר התריע לפני כחודש שהרשתות החרדיות מתוקצבות ב־3.5 מיליארד שקלים בשנה, וכי ההתנהלות שלהן לא מאפשרת להבין מה בעצם הן עושות עם הכסף. בנוסף, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה קבעה כי משרד האוצר חייב לנתק את המוסדות ממערכות התשלומים הממשלתיות.

אחרי לחצים אדירים שהפעילו המפלגות החרדיות הושג מתווה פשרה: יוגבר הפיקוח על הרשתות והמדינה לא תכסה יותר על חובות במקרים של הלנת שכר. בנוסף, הרשתות יפעלו בהתאם לחוק חובת מכרזים והוראות תקנות הכספים והמשק, מה שלא קרה באופן גורף עד כה. הן גם יידרשו לנהל מערכות כספים וכוח אדם ממוחשבות, שיאפשרו פיקוח ובקרה על התנהלותן.

כלומר, מסתמן כי הרשתות ימשיכו לקבל תקציב מלא מהמדינה, אבל יתנהלו תחת עינה הפקוחה מבחינה כלכלית.

שנים של פחד

נדמה שאחרי שנים של פחד נשבר הטאבו, ומנהלי מוסדות רבים מודים שנמאס להם מהטריקים, מהשטיקים ומהלנת השכר, שנהפכו לשגרה.

כ-25 בתי ספר חרדיים שונים מנהלים בתקופה האחרונה מגעים עם משרד החינוך בנוגע להצטרפות לזרם הממלכתי-חרדי, והם צפויים להתחיל ללמוד במסגרתו בתחילת שנת הלימודים הקרובה. בנוסף אליהם צפויים לקום השנה חמישה בתי ספר ממלכתיים-חרדים חדשים (ממ"ח).

העסקנים והפוליטיקאים החרדים נלחמים בדרכים מגוונות בצמיחתו של הממ"ח. בש"ס, למשל, הפעילו לחצים כבדים כדי לסכל את המעבר של שלושה בתי ספר חשובים מאוד בנתיבות המשתייכים לרשת בני יוסף של המפלגה לממ"ח.

דרעי. לחצים כבדים, צילום: אורן בן חקון

גורם בכיר במשרד החינוך אומר כי אחת הסיבות לרצון של בתי הספר להצטרף לממ"ח היא כי הם רואים שחל עיכוב רציני בהצטרפות בתי הספר לרפורמת "אופק חדש", שתאפשר הגדלה של שכר המורים, והם חוששים מפני פגיעה נוספת בתקציביהם בגלל עתירות שהוגשו לבג"ץ.

"אחרי עשר שנים של ממ"ח כולם מבינים שהאשמות השווא וההפחדות הן לא במקומן", אמר הגורם. "אני מוצף בפניות של מנהלים מרשתות החינוך של ש"ס ושל מוסדות חסידיים שרוצים לעבור לממ"ח".

משרד החינוך, צילום: אורן בן חקון

ממשרד החינוך נמסר: "המשרד פותח בתי ספר רשמיים בהתאם לבקשת רשויות מקומיות בלבד ולאחר בחינה של כלל השיקולים. המשרד אינו מכיר את מספר הבקשות האמורות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר