"התנהלות של 6 באוקטובר": האקדמיה חוזרת, הסטודנטים עדיין לא

במקביל למלחמה: שנת הלימודים האקדמית תשפ"ד צפויה להיפתח בעוד שבוע • סטודנטים רבים נמצאים עדיין במילואים, ולא בטוח שיוכלו להגיע ללמוד - מה שמעורר אצלם זעם רב • "המדינה חייבת לדאוג לנו"

סטודנטים בקמפוס. צילום: freepic.diller / Freepik

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, שנת הלימודים האקדמית תשפ"ד תיפתח בעוד שבוע מהיום - 31 בדצמבר.

זה יקרה בצל מלחמה עקובה מדם, ובעוד סטודנטים רבים עדיין נמצאים בשירות מילואים פעיל, חלקם בתוך עזה. הם עדיין מתמודדים עם המראות הנוראיים שנחשפו אליהם, ואף קורסים כלכלית. זו, ככל הנראה, היא הסיבה לכך שרבים מהם מתנגדים למתווה של ועד ראשי האוניברסיטאות, בראשותו של פרופ' אריה צבן, המכהן גם כנשיא אוניברסיטת בר־אילן.

לפי המתווה, שנת הלימודים תיפתח בשתי פעימות. הראשונה בעוד כשבוע (31 בדצמבר), אז יתחילו ללמוד כל הסטודנטים שאינם במילואים; והשנייה לאחר כשלושה שבועות, ב־21 בינואר, אז ייצאו הקמפוסים ל"רגילה אקדמית" למשך שבוע.

לפי התוכנית, במהלך השבוע הזה יוחזרו הסטודנטים המילואימניקים ל"כשירות אקדמית" - כלומר יעשו להם קורסים ורענון חומר. בסיום השבוע, ב־28 בינואר, יחזרו כל הקמפוסים לשגרת לימודים.

הראל קליינר, צילום: ללא קרדיט

"מבחינת המתווה, יש פה מחשבה והתנהלות של 6 באוקטובר", אומר אביב עזרא (27), שסיים לאחרונה תואר ראשון בממשל ושעתיד להתחיל תואר שני במשפטים ובטכנולוגיה באוניברסיטת רייכמן. הוא לוחם צנחנים שבימים אלה משרת במילואים. ב־7 באוקטובר הוא היה בטיול בסרי לנקה - ועם קבלת הבשורות הקשות מישראל הוא עלה על מטוס, ומאז הוא מגויס.

לדבריו, "כרגע אין לנו שום ודאות שאנחנו אכן משתחררים בתאריכים שנקבעו, וייתכן שחלקנו עדיין נהיה בתוך עזה. עצם זה שהמתווה לא עבר דרכנו אלא התקבל בחדרים סגורים, מאוד מכעיס. גם אם הכל יפעל לפי המתווה - מצפים שפשוט נוריד את הקסדות והווסטים ונשב בכיתות כאילו הכל רגיל ונשלים את חומר הלימוד? אפילו לא הספקנו להתאבל על החברים שלנו שנרצחו, אחרים נותרו בלי תעסוקה ודיור.

"הדרישה מאיתנו להשלים את כל חומר הלימוד בשבוע, כשהסטודנטים שלא היו במילואים לומדים כבר שלושה שבועות, היא לא הגיונית, ופשוט מכאיבה - אנחנו, אלה שמשרתים ניפגע אקדמית".

לא כולם ייקחו חלק במתווה

המתווה הזה עדיין נמצא בדיונים משותפים של צה"ל, ועד ראשי האוניברסיטאות והמכללות והמועצה להשכלה גבוהה, שבראשה עומד שר החינוך יואב קיש. חלק מהמכללות הפרטיות כבר פתחו את שנת הלימודים ולאוניברסיטאות יש סמכות לקבל החלטה עצמאית מתי לפתוח את השנה, ויש כבר מי שהודיעו שלא ייקחו חלק במתווה: הטכניון יפתח את שנת הלימודים ב־14 בינואר, כדי להמתין לשחרור נוסף של סטודנטים ממילואים.

לפי הצהרות הדרג המדיני, הלחימה בעיצומה והיא עוד תימשך - כך שגם בינואר, שנמצא מעבר לפינה, לא ברור כמה חיילי מילואים יוכלו באמת לחזור ללימודים. ההערכה היא שיש 70 אלף סטודנטים שמגויסים למילואים - כ־20%-30% מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, כולל אוניברסיטאות, מכללות ציבוריות ומכללות פרטיות.

עדי שושן,

עדי שושן (27), סטודנטית שנה ג' באוניברסיטת תל אביב וקצינה בהגנה אווירית, שגויסה באמצע אוקטובר: "כרגע, לפי מה שרואים, יצטרכו את המילואימניקים גם בינואר. אנחנו מבינים את הצורך של הסטודנטים להתחיל את הלימודים, ושל המשק לתפקד - אבל צריך לדאוג למשרתי המילואים שהאקדמיה לא נתנה להם מענה.

"מי שכרגע צריכים להשמיע את הקול שלהם לא יכולים, כי הם נלחמים בעזה, נמצאים בצפון ועומדים בפני בחירה לא הוגנת: לשרת את המדינה - או לחזור ללימודים, כי יהיו פערים שלא יהיה ניתן לגשר עליהם. הלוחמים שנמצאים בשטח תלויים באוויר. אני חושבת שבתקופה הזאת, כל הסטודנטיות והסטודנטים צריכים לגלות ערבות הדדית עם משרתי המילואים, שנותנים מעצמם הכל".

הקלות, מענקים וטיפול

המוסדות האקדמיים, גם אלה שכבר חזרו (וספגו ביקורת מצד הסטודנטים) וגם אלה שצפויים לחזור, הבטיחו הקלות, התאמות ומתווים שונים שיעזרו לסטודנטים לצלוח את השנה.

לדברי הראל קליינר, ממובילי מאבק הסטודנטים המילואימניקים: "הבעיה מתחילה בכך שכל אוניברסיטה החליטה על דעת עצמה איך לטפל במילואימניקים שלה. ברור שלכל מוסד יש אופי שונה ויכולות תמיכה שונות, אבל זה הזוי שהמדינה לא הגדירה קריטריונים בסיסיים עבור כלל האוניברסיטאות.

אביב עזרא, צילום: ללא קרדיט

"המצב האבסורדי הזה מייצר סיטואציה שבה שני חיילים מאותה הפלוגה בגולני מקבלים משהו שונה לגמרי. לדוגמה: באוניברסיטה העברית צריך לעשות מילואים שלושה שבועות לתוך הסמסטר, בזמן שבאוניברסיטת תל אביב צריך לעשות כמה ימים בודדים בשביל לקבל את אותה ההטבה - וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על אלו שלא יחזרו ב־31 בדצמבר, ושכרגע אין להם פתרון מלא למעט לדחות את הסמסטר".

מהשוואה של לוח השנה של אוניברסיטת תל אביב השנה לעומת השנה הקודמת, ניתן לראות שבשנה שעברה הלימודים החלו באמצע אוקטובר, והיום האחרון של סמסטר א' היה ב־22 בינואר. השנה, יום הלימודים האחרון של הסמסטר יהיה ב־15 במארס, מה שאומר שגם תקופות המבחנים יתארכו.

בשנה שעברה היום הראשון של סמסטר ב' היה ב־12 במארס (כעת סמסטר א' אפילו לא מסתיים בתאריך הזה), והוא הסתיים ב־30 ביוני. עכשיו, בצל המלחמה, סמסטר ב' יחל ב־19 במאי ויסתיים ב־5 אוגוסט. המשמעות היא שזה יפגע גם בסמסטר הקיץ, וימנע מרבים מהסטודנטים לצאת לעבוד. מה גם שעד שהמשק לא יתאושש - רבים מהסטודנטים שעובדים כמלצרים, כברמנים, במוקדי שירות ועוד לא בטוח יוחזרו לעבודתם. החשש הוא שחלקם ייאלצו לפרוש מהלימודים בשל קושי כלכלי לממן את התואר - בעיקר אלו שלומדים במכללות הפרטיות.

המצוקה הכלכלית הביאה אוניברסיטאות לסייע לסטודנטים המשרתים במילואים באמצעות מלגות. כל האוניברסיטאות הודיעו כי יעניקו סיוע של 6,000-4,000 שקלים לסטודנטים שגויסו.

"צריך החלטת ממשלה"

לדברי אביב עזרא, "האוניברסיטאות נוסדו בשביל הסטודנטים, אלה שקפצו להילחם ב־7 באוקטובר. אנחנו אלו שמשרתים, עובדים ולומדים. אנחנו יודעים שהמצב מורכב, ושצריך לפתוח את המוסדות האקדמיים כדי שלא תיהרס לחלוטין השנה - אבל אנחנו מצפים שפתיחת הלימודים תלווה בהחלטת ממשלה שמטפלת בצרכים של המילואימניקים ונותנת מענה רחב: דיור, רווחה ותעסוקה. הגיע הזמן לסדר עדיפויות חדש. המדינה חייבת לדאוג לנו, להכניס את היד לכיס, כי אנחנו מנוע הצמיחה של המשק. חייבים גם לטפל בנושא בריאות הנפש - יחזרו לכיתות סטודנטים הלומי קרב, שיהיו חייבים לקבל טיפול. השארנו הכל מאחור, ואנחנו גאים בזה - אבל לא ניתן יותר להפקיר אותנו. אנחנו נהיה דור הניצחון, ולא רק הצבאי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר