"חששתי לצאת ללימודים בגיל 44 - אבל עשיתי זאת למען הבן שלי"

תנובה ביוזמה המעודדת עובדים בעלי השכלה תיכונית לצאת ללימודים הנדסאיים במימון החברה • ריקי בקפיין, מנהלת האגף לפיתוח ארגוני ולמידה: "רוצים לעודד את האנשים להתפתח באמצעות תוכנית פיתוח קריירה חדשנית"

אקדמיה (אילוסטרציה). צילום: קרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה

שנה חדשה, הזדמנויות חדשות: לפני כמה שבועות הסתיים סמסטר נוסף של לימודי הנדסאים של כ־30 מעובדי תנובה.

מדובר במיזם שהחל בחברה לפני כ־3.5 שנים בשיתוף המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית (מה"ט) והמכללה להנדסאים אורט בראודה בכרמיאל. במסגרתו עובדי ייצור בעלי השכלה תיכונית יכולים לרכוש השכלה אקדמית כהנדסאי מכונות בלימודי יום במימון מלא של תנובה, תוך קבלת שכר עבודה מלא.

"פורצים תקרת זכוכית". ריקי בקפיין, צילום: רמי זרנגר

ריקי בקפיין, מנהלת אגף הפיתוח הארגוני, הלמידה והגיוס של קבוצת תנובה, מסבירה: "בישראל יש מחסור של אלפי הנדסאים ופער מאוד גדול בעובדים עם כישורים קריטיים בתפקידי ליבה בתעשייה. למשל, מחסור של אלפי הנדסאי מכונות וחשמל. הבנו שיש את הבעיה הזו בתנובה, עם יותר מ־6,000 עובדים שמרביתם גרים ועובדים בפריפריה. קיבלנו החלטה לקחת את היוזמה בידינו ולעודד את העובדים שלנו להתקדם מבפנים. יצרנו עבורם תוכנית פיתוח קריירה חדשנית".

השכלה, שדרוג שכר וחוויית מסוגלות

תוכניות לימוד במימון החברה קיימות בתנובה כבר שנים, אבל כאשר בדקו בחברה הבינו כי עובדי הייצור לא פונים מספיק למסלולים אלה, בין היתר בגלל חסמים כלכליים ואישיים, ובעיקר בשל חשש לחזור לחומר לימוד שנתקלו בו בפעם האחרונה על ספסל הלימודים, לפני כ־20 שנה. לשם כך בנו בתנובה מעטפת המורכבת מתומכים, חונכים, חלוקה לקבוצות למידה והקצאת חדרי למידה במפעלים.

הלימודים נמשכים כשנתיים וחצי, כולל מכינה במידת הצורך, וסטאז'. המחזור הראשון יצא לדרך בפברואר 2020 ומתוך 17 סטודנטים, סיימו 16.

בעקבות ההצלחה, מספרת ריקי, נפתחו השנה שתי תוכניות נוספות, האחת בצפון והשנייה במרכז. כמו כן נפתח בית ספר למקצועות הנהיגה, תוכנית שמכשירה נהגי משאיות להיות נהגי משאיות כבדות, מעל 15 טון. היא מוסיפה כי "הבוגרים מראים לילדים שלהם שזה אפשרי, שגם בגיל 40 אפשר להצליח, ששווה להשקיע ושאפשר לפרוץ את תקרת הזכוכית".

"הכל אפשרי". סער סופר, צילום: עומר מוחה

סער סופר, בן 46, מעפולה, היה ממסיימי המחזור הראשון. הוא עובד בתנובה 16 שנים ומספר: "כשהחלו המיונים לא הייתי בעניין. חששתי לצאת ללימודים בגיל 44, לשבת על כיסא אחרי שלא למדתי מגיל 18. המנהל שלי אמר שזה יעזור לי להשתדרג כלכלית ומקצועית, והחלטתי ללכת על זה".

לאחר שסיים את הלימודים החל לעבוד כמכונאי בצוות אחזקה בחטיבת תפעול חלב. "כל יום אני לומד משהו חדש והולך הביתה מרוצה בסוף היום". לסער שלושה ילדים, ולדבריו הוא עשה עשיתי את זה "גם כדי שהבן האמצעי שלי יראה שהכל אפשרי בחיים ושאף פעם לא מאוחר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר