רטיבות, סמני שריפה וחנית רכבי המורים בחצר בית ספר – אלה רק חלק מהליקויים שמצא מבקר המדינה אשר בדק את טיפול הרשויות המקומיות בנושא התחזוקה והבטיחות של בתי ספר על-יסודיים (חטיבות ביניים ותיכונים). מהנתונים עולה כי ב- 65% מבתי הספר העל יסודיים נמצאו ליקויים בבטיחות ובאחזקה.
אנו שולחים את הילדים לבתי הספר מתוך מחשבה ששם יש מי ששומר עליהם, שהם מוגנים ושיש מי דואג לשלומם. אך דו"ח מבקר המדינה מעלה שורה של לקויים שיכולים להיות מסכני חיים במוסדות החינוך.
מהדו"ח עולה כי ב- 65% מבתי הספר (13 מתוך 20) שנבדקו ונמצאו ליקויי תחזוקה של נזילות מהגגות וסימני רטיבות בקירות, בנוסף, ב-65% מבתי הספר נמצאו ליקויי בטיחות חוזרים בדלתות, בארונות או במתקני השתייה. הבדיקה נעשתה בשש הרשויות המקומיות הגלבוע, טמרה, מעלה עירון, נתניה, קריית אתא ושוהם.
כך למשל, עובדי משרד מבקר המדינה תיעדו סימני שריפה בכיתה בבית ספר ו' במעלה עירון, וכן ליקויי רטיבות בבית ספר י"ד בנתניה. השיא היה חצר בית ספר שהוסב לחנייה לרכבי המורים - הביקורת העלתה כי בבית ספר ח' במעלה עירון חלק מחצר בית הספר משמש מגרש חנייה למורים ולמבקרים, וכך נוצר מפגע בטיחותי, הנמשך שנים. מדובר בשטח שבין שער הכניסה לבית הספר ובין הכניסה לבניין עצמו, והוא משמש מעבר לתלמידים.
ארגון המורים הודיע על שביתה כללית בתיכונים // קרדיט: דוברות ארגון המורים
משרד החינוך מעביר מידי שנה כסף לרשויות המקומיות לטובת שיפוץ בתי ספר, אך המבקר קובע כי הכסף הזה לא מספיק. לדוגמא: סכומי ההעברות של משרד החינוך לשיפוצי קיץ בשנת 2022 ל-20 בתיה"ס שנבדקו, שהסתכמו בכ-193,000 שקל, היו נמוכים ביחס לצרכים בפועל של אותם המוסדות.
עוד עולה כי הרשויות עצמן לא תמיד מעבירות את הכספים לבתי הספר וגם אם עשו זאת – העבירו לכל בתי הספר העל-יסודיים את אותו הסכום, וזאת בלי להתחשב במצבם הפיזי ומה נדרש לתקן.
המבקר גם מעלה שורה של ליקויים, כך למשל במועצה האזורית הגלבוע, בעיריית טמרה ובמועצה המקומית מעלה עירון לא היו נהלים כתובים בנושא תחזוקת מוסדות חינוך, המגדירים את חלוקת האחריות לביצוע עבודות התחזוקה. בנוסף, בטמרה ומעלה עירון אין מוקד עירוני לניהול הטיפול בפניות הציבור, ובכלל זה הפניות שמגיעות ממנהלי מוסדות החינוך בנושא התחזוקה בהם.
הליקויים העיקריים בבתי הספר שנבדקו היו בתחומן של: טמרה, מעלה עירון, נתניה וקריית אתא. עיקרי הליקויים נגעו לנזילות ורטיבות, שירותים מוזנחים ומזגנים לא-תקינים. עוד הועלו ליקויים פרטניים כמו תקלות חשמל ותאורה, מחסור בשטחי הצללה, שולחנות וכיסאות ישנים ומחסור במרחבי למידה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו