עבר, עובד, עתיד

עידן האינטרנט, התפתחות טכנולוגית, שינויים בתוחלת החיים - כל אלה מולידים ללא הרף מקצועות חדשים, ומעלימים מקצועות ישנים • מה יהיו מקצועות העתיד? איך נדע מה כדאי ללמוד ובמה כדאי להתמקצע?

צילום: איור: ערן מנדל //

מנהלי מערכות בריאות

בשנים האחרונות מערכת הבריאות עוברת שינויים מרחיקי לכת, שמצד אחד מגבירים את הצורך בידע המקצועי המתעדכן, ומצד אחר מחייבים הכשרת כוח אדם ניהולי, שהוא גם מקצועי ואיכותי. התעשייה הביו־רפואית צומחת, והקהל, מצידו, מצפה יותר ויותר לשירותי בריאות ברמה גבוהה, ואין מנוס מניהול המושתת על ידע ועל ניסיון במקצועות הבריאות, הכלכלה והניהול גם יחד.

איך תהיו מנהלי מערכות בריאות?

אם אתם בעלי מקצוע פרה־רפואי כסיעוד, פיזיותרפיה, רוקחות, רפואה, תזונה, ריפוי בעיסוק וכד', תוכלו לגשת ללימודים לתואר שני במחלקות לבריאות הציבור במוסדות השונים. בלימודים תתמחו בכלכלת בריאות, במערכות בריאות וברפורמות בתחום הבריאות בארץ ובחו"ל. תלמדו כיצד לארגן, לתכנן ולהעריך שירותי בריאות ותעמיקו את הידע שלכם בשיווק ובאסטרטגיה, במערכות מידע לניהול מערכות בריאות, ובתהליכי קבלת החלטות במינהל הרפואי.

כך תוכשרו לתפקידי הניהול במערכת הבריאות ותיפתח בפניכם האפשרות להשתלב במגוון תפקידים ניהוליים במשרדי הממשלה העוסקים בנושאים אלה, בבתי חולים, בקהילה ובתעשייה.

למה זה כדאי?

לימודי ניהול מערכות בריאות יעילים רק למי שכבר רכש ניסיון בתחום הבריאות, או נמצא במערכת הבריאות ורוצה לקדם את עצמו בתוכה. הציפייה היא שבעתיד יהיה ביקוש גדול יותר לבעלי הידע והניסיון בתחום הניהולי במערכת הבריאות, ובעבור אנשים שכבר עוסקים בתפקידים כאלה ואחרים במערכת הבריאות, זהו פתח מבורך להזדמנויות קידום.

גרונטולוגים: מוסמכים במדעי הזיקנה

תוחלת החיים עולה ושיעור הגילים המבוגרים בקרב האוכלוסייה הולך וגדל, ופלח אוכלוסייה זה הופך למשמעותי יותר ויותר בחברה שלנו. כך נוצר פער בין הגיל הכרונולוגי לגיל הביולוגי והמנטלי: מיום ליום אנו פוגשים מספר רב יותר של אנשים שממשיכים להיות פעילים בחברה גם בגילים מבוגרים, וברקע ממשיכים לחוות את השינויים הגופניים, המנטליים, החברתיים והכלכליים שהגיל מביא עימו.

על רקע השינויים הללו גובר הצורך במומחים לאותן סוגיות ביולוגיות, פסיכולוגיות, חברתיות, כלכליות ואף עסקיות הנוגעות לגיל המבוגר.

איך תהיו גרונטולוגים?

תוכלו ללמוד גרונטולוגיה במסגרת לימודי תואר שני, אם אתם בעלי ידע, התמחות וניסיון בתחומי הבריאות, הרפואה והרווחה: רופאים, אחיות, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, דיאטנים, קלינאי תקשורת, רוקחים, חוקרים, פסיכולוגים, מדריכי אימון גופני ומזכירות רפואיות בכירות.

תוכלו ללמוד גרונטולוגיה גם אם אתם עוסקים בתחומי המשפט, הביטוח, השיווק וגיוס המשאבים, וכן אם אתם כיום מנהלי ארגונים העוסקים בגיל השלישי, כלכלני בריאות או יזמים עסקיים שרוצים לפתח שירותים למגזר המבוגר.

למה זה כדאי?

תוכשרו לניהול מערכות ומוסדות לגיל המבוגר, ותרכשו ידע ומיומנויות בכל הקשור במדיניות חברתית, בהקצאת משאבים למגזר המבוגר וכן בעסקים וביזמות לפיתוח שירותים למגזר זה. את הידע תוכלו ליישם תוך תחושת שליחות לאורך כל הדרך, במקביל לבניית הקריירה המקצועית שלכם: שליחות לשיפור פני החברה. לאנשים הנכונים והמתאימים שהדבר בנפשם, אין נפלא ומספק מכך.

אנליסטים ואנליסטים שיווקיים

הסביבה הכלכלית והפיננסית שבה אנו חיים, ובפרט שוק ההון, מניעים את העולם בעוצמה רבת־מימדים, מה שהוליד מגוון רחב של תפקידים כלכליים ועסקיים מרתקים, מורכבים ומאתגרים, ובהם אנליסטים ואנליסטים שיווקיים.  

אנליסטים הם אנשים העוסקים בביצוע הערכות וניתוחים פיננסיים מסוגים שונים, במטרה ליצור למקבלי ההחלטות תמונה ברורה יותר של המציאות הפיננסית שבה הם פועלים. החשיבות שלהם מתבטאת גם בשכר. 

כיום שכר ממוצע של אנליסטים בתחילת דרכם הוא 12,000-7,000 שקלים, ושכר של אנליסטים שיווקיים בתחילת דרכם הוא

10,000-6,500 שקלים. עם חמש עד עשר שנות ניסיון השכר הממוצע עולה ל־18,000-12,000 שקלים לאנליסטים ול־15,000-11,000 שקלים לאנליסטים שיווקיים. כמובן, הנתונים הללו נכונים לימינו, אך עם הפיכתו של התחום למבוקש יותר, גם השכר צפוי לעלות בהתאם. 

איך תהיו אנליסטים/אנליסטים שיווקיים?

כאנליסטים, תתמחו בביוטכנולוגיה או בבנק, בהיי־טק או בנדל"ן. תוכלו להתמחות בתחום אם אתם יודעים שיש לכם, מלכתחילה, חושים פיננסיים חדים והבנה מעמיקה ורחבה של הענף הכלכלי והשיווקי (או לפחות עניין בסיסי רב בנושאים אלה).

על מסלול הלימודים לקראת קריירה של אנליסט ואנליסט שיווקי תוכלו להתחיל לצעוד כבר במהלך לימודי תואר ראשון בכלכלה, בחשבונאות, במינהל עסקים או במשפטים. תוכלו להתמחות ספציפית לתפקידים אלו כבר במהלך לימודי התואר, או לעבור הכשרה נוספת בסיום הלימודים ותוך כדי עבודה. לחלופין, תוכלו להתמחות גם במהלך תואר שני במינהל עסקים.

למה זה כדאי?

אנליסט ואנליסט שיווקי הם תפקידים רב־תחומיים ומגוונים מאוד, הכוללים ניתוח הנפקות, ביצוע סקירות חיצוניות, בחינת איתנות פיננסית, ניתוח דו"חות, מתן מענה אנליטי לעסקאות בתחום המניות והאג"ח, הקמה ותחזוקה של מודלים להערכת שווי, ועוד.

כאנליסטים, תיחשבו לגורם חשוב ומשפיע ביותר על מצבו ועל עתידו של הארגון שתעבדו בו - מה שיקנה לכם כבוד ומעמד שלא רבים זוכים בו בארגון.

מפתחי אפליקציות

האפליקציות השתלטו על חיינו עד כדי כך, שקשה לנו לחשוב על עצמנו מתנהלים בלי ווייז, גט־טקסי או משחקים ממכרים כאלה ואחרים. מדובר במקצוע רווחי, שצפוי להמשיך לשגשג בשנים הקרובות. אחת הבעיות העיקריות של תחום זה היא שמעטים מיזמי פיתוח האפליקציות הם בעלי ידע עסקי דרוש הנובע מרקע ביזמות, בפיתוח עסקי, בשיווק, במכירות, בקריאייטיב ובניהול מוצר. בשל כך, הם לא יודעים לתרגם את האפליקציה להכנסות, מה שכמובן מבהיל את תעשיית ההון־סיכון.

במבט לעתיד, המצב הבעייתי מייצר צורך בלמידה ופתרון, שהרי ברור לכל שהאפליקציות לא ייעלמו מחיינו, והצורך במפתחיהן רק ילך ויגבר. יצטרך להתרחש שינוי שיגיע מקרב היזמים והמפתחים.

מפתחי אפליקציות משתכרים כיום בממוצע 25,000-18,000 שקלים בחודש. הציפייה היא שבעתיד השכר יהיה אף גבוה מכך. 

איך תהיו מפתחי אפליקציות?

מקצוע פיתוח האפליקציות נרכש כקורס במסגרת לימודי תואר ראשון, או כקורס נפרד באחת ממכללות המקצוע. לשמחתם של רבים המתעניינים ברכישתו, החברות המגייסות מגלות גמישות ביחס למפתחי אפליקציות, ומוכנות להעסיק אנשים בעלי ניסיון טכנולוגי, בלי להתעקש על ההשכלה הפורמלית בתחום.

למה זה כדאי?

כמפתחי אפליקציות לעתיד, עומד בפניכם אתגר גדול. יהיה עליכם להיות גם בעלי רקע טכנולוגי, וגם יזמים ובעלי ניסיון עסקי. תצטרכו ללמוד לשאול את השאלות הנכונות: מיהו קהל היעד שלהם, מהו המודל העסקי וכיצד לשווק את המוצר (ולגרום לאפל להתעניין בו). ובבוא ההצלחה העסקית, גם שכרכם, כצפוי, יהיה גבוה יותר מהשכר המרשים של מפתחי האפליקציות בימינו.

חוקרי עבירות מחשב

מאות אלפי מקרים של עבירות מין, הונאות אינטרנט (פרשות עוקץ), האקרים, הימורים בלתי חוקיים ושימוש בכרטיסי אשראי מזויפים הולידו מקצוע נצרך חדש, שנחיצותו הולכת וגוברת: חוקר עבירות מחשב וסייבר.

חוקרי עבירות מחשב וסייבר אמונים על מודיעין לאיסוף מידע, חקירות, זיהוי פלילי ממוחשב (איסוף ראיות), שחזור מידע במערכות מחשב, מידע, תקשורת ומובייל, נטרול תשדורות פליליות ברשת וניהול אבטחת רשת.

איך תהיו חוקרי עבירות מחשב?

אם אתם אנשי טכנולוגיה או קרימינולוגיה, וכמובן, אם אתם שוטרים או חוקרים במקצועכם כבר כיום, תוכלו להתמחות בנישה הספציפית הזו באמצעות קורס מקצועי.

למה זה כדאי?

בעידן האינטרנט יש צורך הולך וגובר במומחים כאלה, וכבר היום הדרישה בקרב חברות למומחים בניהול אירועי אבטחה עולה משנה לשנה. כמתמחים בתחום, תזכו ללמוד תחום מרתק ומאתגר, הפותח הזדמנות להשתלב במקצוע צעיר ומתפתח בראייה בינלאומית, ותיהנו משכר גבוה.

שכר פחוּת מכך תקבלו במשטרה, אך גם שם תפקידכם יהיה ייחודי ומעניין. השכר הממוצע הוא הסיבה שבגללה למשטרה קשה מאוד לגייס חוקרי עבירות מחשב מהשוק האזרחי, שהרי רובם מעדיפים לעבוד בחברות היי־טק או בחו"ל ולהרוויח שכר הגבוה משכר המשטרה לחוקרים, שנע בין 10,000 שקלים ל־17,500 שקלים. אולם גם כאן החדשות הטובות - באופן אירוני למדי - הן שתופעת הפשע הממוחשב הולכת ומתרחבת. כיום, בשל הקושי לגייס, בישראל יש מיעוט של חוקרים המומחים לעבירות מחשב במשטרה. כאמור, היכן שיש בעיה, סביר שיימצא פתרון. ואכן, התחזיות מורות כי המציאות תעלה על הקשיים, הצורך הממשי בחוקרים מהסוג הזה יגבר על הקושי בגיוסם והתחום יתחיל לקבל עדיפות עליונה גם במשטרה.

מקצועות עתידניים: "מומחים באנשים"

קטגוריה זו של מקצועות כוללת מקצועות עתידניים, כפי שחוזה ד"ר דוד פסיג, עתידן וראש המגמה לטכנולוגיות תקשורת בחינוך באוניברסיטת בר־אילן, העוסק בחיזוי טכנולוגי, חברתי וחינוכי.

במסגרת המקצועות העתידניים, יש כמה תפקידים המתמקדים ביחסים עם אנשים, במשיכתם ובהשפעה על השקפותיהם ועל תהליכי קבלת ההחלטות שלהם.

ציידי כישרונות - ציידי כישרונות הם אנשים שימוקמו במחלקות משאבי האנוש בארגונים, ויהיו אמונים על חיפוש כישרונות מיוחדים וספציפיים לצורכי הארגון בכל זמן נתון.

מנהלי רושם וסנסציה - מנהלי רושם ויוצרי סנסציה הם אנשים כריזמטיים הפועלים כאנשי שיווק ויח"צ ממוקדי באזז. התמקדותם הספציפית היא בהותרת חותם ורושם רב־עוצמה בעולם הווירטואלי (בתגובות ובטוקבקים, בבלוגים, ברשת החברתית).

לחשנים - מקצוע אחר המתמקד ביחסים עם אנשים הוא מקצוע הלחשנות - מה שמוכר כיום כבעל תפקיד מתחום הבמה (אדם יושב מאחורי הקלעים ולוחש לשחקנים טקסט במקרי שכחה), ויהיה בעתיד תפקידו של אותו אדם נינוח, גם הוא במסגרת עבודת היח"צ בארגון, האמון על הרגעת לקוחות תובעניים, צעקניים ובלתי ניתנים לשכנוע.

מומחי נאמנות לקוח - בדומה ללחשנים, יישבו בארגונים גם מומחי נאמנות לקוח, שיהיו ממונים על הרעפת כל טוב על לקוחות הארגון עד כדי הפיכתם לנאמנים עיוורים ונצחיים לשירותיו.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית, מומחית לקריירה וניהול. 

הכתוב אינו תחליף לייעוץ מקצועי ואישי, ואין להתייחס אליו ככזה טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר