מחבלים העידו בחקירתם: "חיזבאללה שילם כסף לאנשי יוניפי"ל - כדי להשתמש בעמדותיהם"

מחבלים שנשבו במסגרת התמרון בלבנון העידו: "השתלטנו על מצלמות כוח האו"ם במתחמים הסמוכים לגבול ישראל" • ל"ישראל היום" נודע: בחומרים שהושגו נעשה שימוש נגד צה"ל • לנוכח כישלונו המוחלט של יוניפי"ל במניעת התבססות חיזבאללה לאורך הגבול, בישראל מתכוונים להתבסס בעתיד על ההתחייבויות שצבא לבנון יקבל על עצמו

עמדה של כוח יוניפי"ל בגבול לבנון. כשל באכיפת המנדט . צילום: אנצ'ו גוש/ג'יני

מחבלי חיזבאללה שנשבו בימים האחרונים, במסגרת הפעילות הקרקעית של צה"ל בדרום לבנון, העידו בחקירותיהם כי חיזבאללה שילם כסף לאנשי יוניפי"ל כדי להשתמש בעמדותיהם בדרום לבנון - כך נודע ל"ישראל היום" מפי מקורות ביטחוניים.

תיעוד מתוך חקירתו של מחבל חיזבאללה שנעצר בדרום לבנון: ״כולם ברחו. אחרי החיסול של נסראללה"

לפי הגורמים המעורים בפרטים, חיזבאללה השתלט גם על מצלמות כוח יוניפי"ל במתחמים הסמוכים לגבול ישראל ועשה בהן שימוש. לנוכח הדברים הללו, כמו גם כישלונו המוחלט של יוניפי"ל למנוע את התבססותו של חיזבאללה לאורך הגבול, הנחשפת בימים האחרונים לציבור הרחב, בכל הסדר עתידי עם לבנון בישראל מתכוונים להתבסס בעיקר על ההתחייבויות שצבא לבנון יקבל על עצמו, ופחות על יוניפי"ל, שהוכיח את עצמו לאורך שנים כגוף בלתי יעיל, ועתה מתברר כי גם שיתף לא פעם פעולה עם מחבלי חיזבאללה.

כוח שנחל כישלון חרוץ

יוניפי"ל הוא כוח שמירת שלום של האו"ם שהוצב בדרום לבנון מכוח החלטת מועצת הביטחון של האו"ם לאחר מבצע ליטני ב־1978, ומאז פעל בתצורות שונות. עד מלחמת לבנון השנייה הוא היה נטול סמכויות אכיפה, אך ב־2006 שונה המנדט שלו מכוח שמירת שלום לכוח בעל סמכות אכיפה מסוימת.

על פי החלטה 1701 של האו"ם שהתקבלה בתום המלחמה הותר לחיילי יוניפי"ל לעצור פעילי חיזבאללה אם הם מבצעים פעילות טרוריסטית דרומית לליטני. למעשה, כוח יוניפי"ל כשל כישלון חרוץ במשימתו, ובמקרים מסוימים טענו בישראל שהוא אף מאפשר לחיזבאללה לממש את תוכניותיו בחסותו.

חיילי יוניפי"ל בגבול לבנון, צילום: אי.פי

גם בימים האחרונים, לאחר שצה"ל נכנס ללבנון לפעילות קרקעית סמוכת גבול במטרה לפרק את תשתיות חיזבאללה, ביוניפי"ל סירבו בתוקף להישמע להפצרות הישראליות להתפנות מהעמדות ולהתרחק מהגבול.

בארגון מתעקשים גם כעת להישאר בקו באש, ובכך הם מסכנים למעשה את החיילים הזרים שהגיעו ממדינות ברחבי העולם.

הסירוב של יוניפי"ל לפנות את החיילים הזרים הפתיע את ישראל, שניסתה בכל זאת לשכנע את הארגון להתרחק מאזור הסכנה בכמה ערוצים שונים.

כוחות יוניפי"ל בלבנון, צילום: אי.פי.אי

בישראל סבורים בין היתר כי ההתעקשות של יוניפי"ל להישאר קשורה בניסיון של הארגון לטייח את הכישלון המתמשך שלו באי־מניעת התחמשות חיזבאללה, ובהפרות הבוטות של החלטה 1701.

הבעיה היא שיוניפי"ל לא מסתפק רק בהשארת כוחותיו בקו באש בימים האחרונים, ובארגון הטיחו בימים האחרונים האשמות בצה"ל, וטענו בין היתר כי טנקי מרכבה חדרו בכוח לעמדת הארגון באחד הכפרים והרסו את השער במקום.

בצה"ל הסבירו לאחר האירוע כי הוא התרחש במהלך ירי מאסיבי של טילי נ"ט לעבר הכוחות, שבמהלכו נפצעו כמה לוחמי צה"ל, וכדי לפנותם נסעו טנקים לאחור במקום שבו לא יכלו להתקדם לאור איום הירי.

לוחמי צה"ל בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

לא זו בלבד, אלא שבחודשים האחרונים, מדווחים בצה"ל, חיזבאללה יורה טילים ורקטות על ישראל גם מאתרים הסמוכים לעמדות יוניפי"ל, וחלק מהרקטות נפלו גם קרוב לעמדותיהם.

נזק דיפלומטי כבד

החיכוך בין צה"ל לבין כוח יוניפי"ל מעורר לא מעט גינויים ברחבי העולם, פוגע בלגיטימציה הבינלאומית שמנסה צה"ל לגבש לפעילותו בדרום לבנון וגורם גם לנזק דיפלומטי כבד מול מדינות אירופה.

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, האשים לאחרונה כי "מחבלי חיזבאללה משתמשים במוצבים של יוניפי"ל כמקומות מסתור ומציבים מארבים בסמוך אליהם. התעקשות האו"ם להשאיר חיילי יוניפי"ל בקו באש אינה מובנת". אלא שכפי שאנו חושפים כעת, מחבלי חיזבאללה שנשבו הודו בחקירותיהם כי חיזבאללה שילם כסף לאנשי יוניפי"ל כדי להשתמש בעמדותיהם, ואף השתלטו על מצלמות הארגון. 

לפי גורמים בישראל, נכון לרגע זה נראה שהאו"ם מתכוון להשאיר את חיילי יוניפי"ל בגזרה גם כאשר תסתיים המלחמה, אך נוכח כישלונו המוחלט של הארגון, בישראל מתכוונים להתבסס יותר על האחריות שמקווים כי צבא לבנון יתפוס, ופחות על חיילי כוח האו"ם שכשלו באכיפת המנדט שניתן להם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר