המזרח הפרוע: ביקור נדיר בגולן הסורי

בגולן הסורי, עם שיעים ממיליציות בשליחות איראן, פוטנציאל העימות נפיץ כמו בלבנון • אל"מ בני קטה, מח"ט 474: "מגוון האיומים משתנה בהתמדה" • כחלק מלקחי 7.10, ישראל מקימה כעת מכשול עצום בגבול "כדי לייצר עיכוב לאויב ולהיערך לתגובת אש - גם במקרה של הפתעה"

אזור הגבול עם סוריה. צילום: אורן כהן

הלחימה המשתוללת ברצועת עזה ובדרום לבנון מושכת, ובצדק, התמקדות תקשורתית והתעסקות בלתי פוסקת בנעשה בגזרות אלו, לצד הררי ניתוחים על הקרבות הכבדים מול מחבלי חמאס וחיזבאללה. אלא שלמלחמה שמנהלת ישראל בשנה החולפת מול תמנון הטרור האיראני וגרורותיו השונות יש עוד חזית, רדומה יותר אך מתעתעת ובעלת פוטנציאל נפיץ לא פחות, ועם תושבים ישראלים שחיים גם הם סמוך לגבול, באי־ודאות.

"מגוון האיומים האפשריים פה הוא גדול ומשתנה בהתמדה", מסביר לנו אל"מ בני קטה, מפקד חטיבה 474, על רקע הנוף המרהיב של צפון־מזרח רמת הגולן, הנשקף מן הג'יפ שבו אנחנו נוסעים.

סוריה: המורדים מתאמנים לקראת מתקפה על כוחות משטר אסד

אחרי כמה ביקורים ברצועת עזה החרבה, הנוף עטור תחנות הרוח, היערות ובריכות המים של הגולן נראה כמו גן עדן, גם אם כזה ששוכן על לוע הר געש.

"יש פה, במרחב הגולן הסורי, מחבלים מארגון 'תיק הגולן' של חיזבאללה, אנשי מיליציות שיעיות שאיראן הביאה הנה והתבססו באזור. והכל תחת המטרייה של המשטר הסורי, שבו אנחנו רואים ריבון באזור", מפרט המח"ט את האיומים הסמוכים אלינו, בשעה שנמייה שמנמנה חוצה את הכביש.

עוברים ל"הגנה פעילה"

בדרך נראים שטחים שרופים גדולים, זכר למתקפות הכטב"מים והטילים ולעובדה שכאן מתנהלת לחימה. "רק לפני כמה ימים חיסלנו פה בתקיפה אווירית מחבל של 'תיק הגולן'", אומר קטה, בהתייחסות לחיסולו של אדם ג'אחות, שוטר סורי שהשתמש בעמדה הלגיטימית של משטר אסד באזור ככיסוי לפעולות איסוף מודיעין עבור חיזבאללה.

שומרים על האזור המשמעותי ביותר של ישראל בגבול. המח"ט ולוחמיו, צילום: אורן כהן

התקיפה ועיבוי הכוחות באזור הם חלק ממאמץ גדול של צה"ל בגזרת הגולן לעבור ל"הגנה פעילה", ולשרטט מחדש את קווי המגן של ישראל על הגבול. גולת הכותרת של מאמץ זה נפרסת לפנינו באופן מרשים מאוד, דקות ספורות לאחר חציית גדר הגבול.

בצמוד ל"קו החביות", קו הסימון הבינלאומי של הגבול בין ישראל לסוריה, הולך ונבנה מכשול עצום הכולל תעלה עמוקה וסוללת עפר, הביצור המשמעותי ביותר שבנתה ישראל באזור הגבול בעשורים האחרונים, מאז הימים שבהם הטנקים הסוריים היוו דאגה קיומית.

לצד הדחפורים שעובדים על המחסום הגדול שזכה לכינוי "מזרח חדש", והכוחות הרבים ששומרים על ההקמה, המפקדים בשטח מבינים את המשמעות הבעייתית שקיבל המונח "מכשול" מאז אירועי 7 באוקטובר. "כל מכשול הוא בסופו של דבר עביר, והמטרה שלנו פה היא לייצר עיכוב של האויב שיאפשר - גם במקרה של הפתעה מוחלטת - זמן להיערך לתגובת אש ולכינוס האויב לשטחי קטל", מסביר קצין ההנדסה הקרבית של החטיבה, סרן ג'וליאן.

משרטטים מחדש את קווי המגן. כוחות צה"ל בגזרת הגולן, צילום: אורן כהן

בעוד בניית המכשול עברה כמעט בלי שום סיקור משמעותי בישראל, בסוריה המהלך הצית חרושת דיווחים נרחבת מצד כלי תקשורת וחשבונות ברשת החברתית שמזוהים עם משטר אסד.

ערוצים אלה טענו כי טנקים ישראליים נכנסו לתוך תחומי העיירה קוניטרה, ואף התריעו כי בכוונת צה"ל לכבוש חלקים מהגולן הסורי כדי לספק לצבא "אזור חיץ". הדיווחים הפכו גם לחגיגה בקרב תומכי המורדים, שניצלו את שתיקתו של המשטר לנוכח פעולות ישראל ופירשו אותה כחולשה וכצביעות.

המהומה בשכנה מצפון

יש סיבה טובה לכך שהקמת המכשול, ופעילותו המוגברת של צה"ל לאורך הגבול, מייצרות מהומה בשכנה מצפון. בעוד חיזבאללה, סייען מרכזי של משטר אסד, שקוע כולו בלחימה בלבנון, והמערך הלוגיסטי שהקימה איראן בסוריה טרוד בניסיון לסייע לארגון הטרור להשתקם מהמהלומות הלוגיסטיות שחטף, יש בסוריה מי שרואה בזה הזדמנות.

במהלך השבוע האחרון דווח שוב ושוב על לחימה גוברת במחוז אידליב הצפוני ועל ציפייה למתקפה גדולה של "היאת תחריר א־־שאם", ארגון המורדים הג'יהאדיסטי, על כוחות משטר אסד. אם תצא לפועל מתקפה כזו, הראשונה מסוגה זה לפחות שנתיים, היא יכולה לפגוע במשטר בזמן רגיש במיוחד ולערער עוד יותר את כל המרחב שמצפון לגולן.

"למנוע תרחיש אימים כמו ב־7 באוקטובר". סרן ג'וליאן וסרן אושרי, צילום: אורן כהן

גם ללוחמים בעברו השני של מכשול העפר הגדול, שהולך ונבנה לנגד עיניהם, המציאות המתעתעת ברורה היטב. "כלוחם, יש משהו מלחיץ בשקט הזה. למעשה, איכשהו אני מעדיף את הבלגן של עזה מהמתיחות הזו פה, שיכולה להיות מורטת עצבים", מודה מתן דרי, לוחם הנדסה קרבית.

למרות המתיחות, משמעות הפעולות שלהם ברורה ללוחמים - למנוע מתקפת פתע רכובה, בסגנון 7 באוקטובר, של אנשי חיזבאללה ומיליציות איראניות. "בנימה אישית, בכל לילה לפני שאני הולך לישון אני חושב מה עשיתי היום כדי למנוע תרחיש אימים כזה, ולהגן על הביטחון של התושבים מעבר לגדר", מסביר סרן אושרי, מ"פ צמ"ה של חטיבה 210.

אושרי מצא את עצמו חוזר בטיסה מחו"ל ביום הטבח ומיהר ליישובי העוטף, שם השתתף בקרב על בארי. עבורו ועבור יתר הלוחמים במזרח החדש של מדינת ישראל, האיום מאחורי השקט המתעתע שנשקף מהגולן הסורי לא יכול להיות ברור יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר