צמרת המרגלים הישראלים. צילום: רויטרס, דודו גרינשפן, ג'יני

הדוגמנית, המנקה של גנץ והשר לשעבר: הישראלים שהפכו למרגלים בשירות איראן

ולדיסלב ויקטורסון ואנה ברנשטיין חברו לגורמי טרור • מוטי ממן הואשם בקשרים עם סוכנים איראניים • אלימלך שטרן התבקש לבצע משימות ריגול • שר האנרגיה לשעבר נידון למאסר על מסירת מידע לאויב • עומרי גורן הציע לפרוץ למחשבו של בני גנץ • סיפורי המרגלים הישראלים

[object Object]

סקירה מיוחדת שערכנו ב"ישראל היום" גילתה שלא מעט ישראלים חצו את הקווים והקימו תשתיות ריגול למען איראן. חזרנו לבדוק את מקרי הריגול הבולטים מהעבר.

ולדיסלב ויקטורסון, כבן 30, נעצר לחקירה לאחר שפעל לכאורה יחד עם בת זוגו, אנה ברנשטיין. על פי ממצאי החקירה, ולדיסלב התבקש לחבל בתשתיות תקשורת ובכספומטים, ולהצית יערות עבור כ-5,000 דולר. ולדיסלב אף הסכים לכאורה לביצוע משימה של חיסול אישיות בישראל, ולהשלכת רימון לעבר בית. מהחקירה עלה כי החל מחודש אוגוסט האחרון, עמד ולדיסלב בקשר ברשתות החברתיות מול גורם בשם "Mari Hossi". הקשר התקיים בשפה העברית.

ולדיסלב ויקטורסון, צילום: השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

במסגרת הקשר האמור, ביצע ולדיסלב לכאורה, בהנחיית הגורם האיראני ותוך שהוא מודע לזהותו ככזה, משימות שונות ובהן ריסוס כתובות גרפיטי, תליית כרוזים, הטמנת כספים ואף שריפת רכבים באזור פארק הירקון בתל אביב.

אנה ברנשטיין, צילום: מתוך עמוד האינסטגרם

בהמשך, התבקש ולדיסלב כאמור לחבל בתשתיות תקשורת ובכספומטים ולהצית יערות. חלק מהמשימות המתוארות תועדו והתקבל עבורן תשלום של למעלה מ-5,000 דולר. על פי ממצאי החקירה, ולדיסלב אף פעל להשגת אמצעי לחימה, ובהם רובה צלפים, אקדחים ורימוני רסס.

מוטי ממן, צילום: דודו גרינשפן

מוטי ממן, תושב אשקלון בן 72, נעצר באוגוסט 2024 במבצע משולב של השב"כ ומשטרת ישראל, והואשם בעבירות ריגול חמורות. על פי כתב האישום, לממן עבר פלילי הכולל חמש הרשעות קודמות בעבירות שונות, כולל דרישת נכס באיומים ועבירות מס, כאשר ההרשעה האחרונה הייתה בשנת 2013. לפי האישום, איש העסקים הישראלי-יהודי, שהתגורר תקופה ממושכת בטורקיה וגויס על ידי גורמי מודיעין באיראן – הסכים, בתיווך גורמים טורקים (אנדריי פארוק אסלן וג'ונייד אסלן), להיפגש עם איש עסקים המתגורר באיראן בשם אדי. זאת, לכאורה לטובת קידום פעילות עסקית.

מוטי ממן בבית המשפט, צילום: דודו גרינשפן

לצורך כך הוא הגיע לעיר סמנגד שבטורקיה, שם נפגש עם שני נציגים שנשלחו מטעמו של אדי. השלושה קיימו איתו שיחה טלפונית, לאחר שהאחרון לא היה יכול לצאת מאיראן. כתב האישום ייחס לממן ביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה בגין מגע עם סוכן חוץ וכניסה למדינת אויב ללא היתר.

בחודש יולי האחרון שב"כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433, עצרו שלושה אזרחים ישראלים בחשד להטמנת חבילות עם כספים ותליית מודעות בירושלים ובתל אביב, בהנחיית גורמי מודיעין איראניים. החקירה של שב"כ ויאחב"ל חשפה תשתית של גורמי מודיעין איראניים, אשר פעלה במסווה של גורמים זרים מול אזרחים ישראלים, כדי לגייס ולהפעיל אותם למשימות בשטח ישראל. כתב האישום ייחס לאחד מהאזרחים עבירה של מגע עם סוכן חוץ.

"רשת המרגלים הישראלית" על פי גורמים איראניים, צילום: Iribnews

אלימלך שטרן, חסיד ויזניץ' בן 21 מבית שמש, נחשד שעמד על קשר עם פרופיל בשם "ANNA ELENA" בטלגרם – והתבקש על ידי גורמים איראניים לבצע משימות שונות, כמו תליית מודעות בתל אביב. זאת, לצד בקשות להטמנת כספים בנקודות שונות בירושלים ובתל אביב, שריפת יער, העברת חבילות שבהן ראש חיה או בובה כרותים (לצד סכין ומסר מאיים – במטרה להניחן בפתח ביתם של אזרחים ישראלים) ועוד. מהחקירה עלה כי שטרן הסכים לבצע את המשימות, למעט רצח ושריפת יער. לטובת מימוש תליית המודעות, הטמנת הכספים והעברת החבילות, גייס שני אזרחים ישראלים נוספים, אשר ביצעו חלק מהמשימות עבור תמורה כספית. עבור ביצוע המשימות קיבל שטרן תשלום מ-ANNA ELENA במטבע קריפטו.

המרגל האיראני על רקע הקונסוליה האמריקנית בת"א, צילום: AFP

בשנת 2022 נחשפה פרשה מורכבת של ניסיון איראני לגייס מרגלים מקרב יוצאי איראן בישראל. המבצע הופעל באמצעות חשבון פייסבוק פיקטיבי של אדם בשם "ראמבוד נמדר", שהתחזה ליהודי-איראני המעוניין לעלות לישראל. הוא יצר קשר עם עשרות אנשים, בעיקר נשים יהודיות יוצאות איראן, ורכש את אמונן באמצעות שיחות ממושכות. בהדרגה, "ראמבוד" ביקש מהן לבצע משימות שונות, כגון צילום אתרים בישראל לצד העברת כספים. בנובמבר 2021 חמישה חשודים נעצרו והועמדו לדין בבית המשפט המחוזי בירושלים. הפרשה עוררה הלם בקהילה הפרסית בישראל, וחשפה את השיטות המתוחכמות שבהן משתמשת איראן בניסיונות לחדור למערכות הישראליות. עם זאת, במהלך המשפט זוכו רוב הנאשמים, כאשר רק אחת הורשעה במגע עם סוכן זר. פרשה זו המחישה את האתגרים של מערכות הביטחון בעידן הרשתות החברתיות והתקשורת הדיגיטלית, ואת הצורך בערנות מתמדת מול ניסיונות ריגול מתוחכמים ומתפתחים.

גונן שגב בבית המשפט (ארכיון), צילום: פלאש 90

בשנת 2018 נעצר גונן שגב, שר האנרגיה לשעבר, בגין חשד לריגול למען איראן. שגב, שכיהן כשר בישראל בשנות ה-90, הורשע בריגול חמור ובמסירת מידע לאויב. הוא גויס על ידי השגרירות האיראנית בניגריה ומסר מידע על מתקנים אסטרטגיים, על מערכת הביטחון ועל בכירים ישראלים. לבסוף, שגב נידון ל-11 שנות מאסר במסגרת עסקת טיעון. על פי הודעת השב"כ לאחר הגשת כתב האישום, נמסר כי "שגב, שהתגורר בניגריה, הגיע לגינאה המשוונית במהלך חודש מאי 2018. שגב הועבר לישראל על פי בקשת המשטרה, לאחר שגינאה המשוונית סירבה להתיר את כניסתו לשטחה על רקע עברו הפלילי. שגב נעצר לחקירה מייד עם הגעתו לישראל, לאחר שנאסף מידע שהצביע על חשד כי קיים קשרים עם גורמי המודיעין האיראני, וסייע להם בפעילותם נגד מדינת ישראל. בחקירה התברר כי שגב גויס ופעל כסוכן מטעם המודיעין האיראני. החקירה העלתה כי בשנת 2012 נוצר קשר בין שגב לבין גורמים מהשגרירות האיראנית בניגריה, ובהמשך אף הגיע פעמיים למפגשים באיראן עם מפעיליו, תוך שזהותם כאנשי מודיעין הייתה ברורה לו. החקירה העלתה כי שגב נפגש עם מפעיליו האיראנים ברחבי העולם, בבתי מלון ובדירות אשר לפי הערכות שימשו לפעילות חשאית איראנית. שגב אף קיבל מערכת תקשורת חשאית להצפנת המסרים בינו לבין מפעיליו".

עוד נחשף כי בחקירה התברר ששגב העביר למפעיליו מידע הקשור למשק האנרגיה, לאתרים ביטחוניים בישראל, למבנים ולבעלי תפקידים בגופים מדיניים וביטחוניים וכיוצא בזאת. "כדי לעמוד במשימות שקיבל ממפעיליו האיראניים, קיים שגב קשרים עם אזרחים ישראלים הקשורים לתחום האבטחה, הביטחון ויחסי החוץ של ישראל. שגב פעל כדי לקשר חלק מהאזרחים הישראלים לגורמי המודיעין האיראני, תוך שהוא מנסה לשטות בהם ולהציג את הגורמים האיראניים כגורמים עסקיים תמימים".

נחום מנבר משתחרר לאחר קיצור עונשו ב2011, צילום: יהושע יוסף

בשנת 1997 נעצר נחום מנבר, איש עסקים ישראלי, בחשד לקשרים שניהל עם איראן. מנבר הורשע בעבירה של סיוע לאויב, לאחר שמכר לאיראן סודות על ייצור גז עצבים

עומרי גורן, עובד הניקיון שהואשם בריגול, צילום: ללא קרדיט

עומרי גורן, אזרח ישראלי אשר הועסק בביתו של בני גנץ, הואשם בריגול בנובר 2021. בחקירה עלה כי עומרי פנה מיוזמתו, ימים ספורים קודם למעצרו, באמצעות רשת חברתית, לגורם המזוהה עם איראן והציע לסייע לו בדרכים שונות, נוכח גישתו לבית השר. בין השאר, לפי הפרקליטות, הציע לנציג קבוצת הפצחנים "בלאק שאדו" (Black Shadow), המזוהה עם איראן, לשתול "תולעת" במחשבו של השר באמצעות התקן USB עבור תמורה כספית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו