צה"ל הרס את הדגם של מסגד אל-אקצא שהפך לסמל חיזבאללה בדרום לבנון

דחפורים הרסו את הדגם שהוקם בכפר מארון א-ראס, ונחנך לפני 12 שנה בטקס עם נשיא איראן לשעבר אחמדיניג'אד • במהלך השנים הפך למוקד לעצרות חיזבאללה ולהצהרות לוחמניות, במרחק של מאות מטרים מהגבול • עם זאת, בצפון מביעים ספקות באשר להצהרות שהבטיחו חזרה מהירה לבתים

הדגם המוקטן של אל-אקצא בדרום לבנון . צילום: בלעדי

פרסום ראשון: דחפורים של צה"ל הרסו ביומיים האחרונים (רביעי וחמישי) את הדגם המוקטן של מסגד אל-אקצא שהוקם בכפר מארון א-ראס, המשקיף על היישובים הצפוניים אביבים ויראון. הדגם, שנבנה לפני 12 שנה ונחנך בטקס חגיגי בו נכח נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדיניג'אד. במהלך השנים הפך למוקד לעצרות חיזבאללה ולהצהרות לוחמניות, במרחק של מאות מטרים מהגבול עם ישראל.

המבנה, ששימש סמל לאיום מתמיד, ניצב על גבעה שולטת בדרום לבנון, כשהוא צופה על יישובי הצפון בהם יראון ואביבים. "זה היה כמו אצבע בעין" אמרו תושבי האזור, שראו במבנה סמל לא רק לנוכחות האויב, אלא גם לכוונותיו המוצהרות. על אף שבמהלך הלחימה הופצצו בתים סמוכים למבנה, הדגם נותר שלם – עד עתה. עבור תושבי גבול הצפון, ההרס שלו מסמל נקודת מפנה משמעותית במאבק מול חיזבאללה, ואולי גם הסרת איום ממשי.

מבנה שהותקף בלבנון לצד דגל חיזבאללה, צילום: רויטרס

כחלק מהלחימה הממושכת בדרום לבנון, פעל צה"ל בשבועות האחרונים לשבש את תוכניות חיזבאללה לכיבוש הגליל, שהתבססו על תשתית תת-קרקעית רחבה שנבנתה במשך שנים. הכוחות מטפלים כעת במנהרות ובמחסנים תת-קרקעיים שנועדו לשמש את לוחמי כוח רדואן, הכוח העילי של חיזבאללה, באם הייתה יוצאת לפועל תוכנית כיבוש זו. תושבי הצפון הביעו חשש כי מתחת לדגם של אל-אקצא הוסתרו אמצעי לחימה מתקדמים, והוא שימש מוצב קדמי לאותו כוח רדואן.

תושבי הצפון הביעו חשש כי מתחת לדגם של אל-אקצא הוסתרו אמצעי לחימה מתקדמים, והוא שימש מוצב קדמי לאותו כוח רדואן.

מטילים ספק בהבטחות

ההרס של הדגם נתפס כסמל חשוב, אך הוא לא מבטל את החששות העמוקים של תושבי האזור. על אף ההתקדמות הצבאית הברורה והפגיעה המתמשכת בתשתיות חיזבאללה, התושבים מביעים ספקות באשר להצהרות הקצינים הבכירים שהבטיחו חזרה מהירה לבתים. בעוד צה"ל טוען כי נותר רק "ניקיון קטן" של תשתיות בקרבת הגבול, התושבים אינם נרגעים – המלחמה ממשיכה לבעור בכל הכפרים בדרום לבנון, כאשר הכוחות מטפלים במנהרות, במחסנים ובמוצבים שנותרו במקומם.

פעילות צה"ל בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

"המבנה אמנם הושמד, אבל התחושה היא שזה לא הסוף", אמר אחד התושבים. הכוחות ממשיכים לפעול בכפרים הסמוכים לגבול, בתקווה לחסל את התשתיות התת-קרקעיות של חיזבאללה ולהבטיח ביטחון מלא לתושבי הצפון. אולם, ברור כי השיבה לשגרה לא תהיה מיידית, ושבועות נוספים של לחימה עומדים לפניהם.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר