יותר מ-70 מבצעים ב-200 לילות לפני התמרון: צה"ל השמיד מנהרות חיזבאללה בתוך לבנון

צה"ל חושף פשיטות מיוחדות שבוצעו בשבועות האחרונים במטרה לאתר ולהשמיד מתחמי שהייה תת קרקעיים ומנהרות התקרבות של חיזבאללה שנבנו במשך שנים רבות ונועדו לאפשר לכוח רדואן יציאה להתקפה מהירה ב"מבצע לכיבוש הגליל" • הלוחמים איתרו אמצעי לחימה רבים שנמצאו שכללו מטענים, מאות כלי נשק וטילי נ"ט • מטרת התמרון שהחל אמש - למנוע את יכולת רדואן לחדור לישראל ולהרחיק אותם מהישובים

תשתית תת-קרקעית של חיזבאללה שאותרה על ידי צה"ל בתוך לבנון// דובר צה"ל

צה"ל חושף היום (שלישי) כי בשבועות האחרונים ביצעו כוחות מיוחדים של צה"ל יותר מ-70 מבצעים שנמשכו למעלה מ-200 לילות במרחבים בנויים וסבוכים במרחב הקרוב לגבול ישראל במטרה לאתר ולהשמיד מתחמי שהייה תת קרקעיים ומנהרות התקרבות של חיזבאללה שנבנו במשך שנים רבות ונועדו לאפשר לכוחו רדואן יציאה להתקפה מהירה בתוך שטח ישראל.

דובר צה"ל

את המבצעים ביצעו יחידות מיוחדות של צה"ל במשך כחצי שנה כאשר כל מבצע שכזה ארך בין לילה ל-3 לילות. הלוחמים פשטו על הכפרים והשטחים הסבוכים, פרצו פתחים תת-קרקעיים ביעדים לאורך הגבול, חשפו מצבורי נשק, מתחמי הערכות למחבלים ועוד. במהלך הפעילויות הכוחות אספו מודיעין רב ערך, השמידו ונטרלו את אמצעי הלחימה והמתחמים באופן יסודי, בניהן תשתיות תת-קרקעיות ואמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת איראן.

"תוכנית כיבוש הגליל של חיזבאללה": המפה שמצאו כוחות צה"ל בלבנון, צילום: דובר צה"ל

הכוחות הביאו ארצה אמצעי לחימה רבים שנמצאו בתת הקרקע שכללו בין השאר מטענים, מטענים גזירה, אמצעים לחיתוך חומה, מאות כלי נשק (חלקם מדוייקים) - פצמרים, RPG תו"לרים, טילים, משגרים וטילי נ"ט.

מרבית אמצעי הלחימה שנמצאו הושמדו בשטח לבנון משום שהם כבדים מאד ולכוחות היה נוח להשמידם בשטח, זאת כיוון שתוואי השטח שונה מזה של רצועת עזה. פיצוץ המתחמים התת-קרקעיים היה מגדיל אותם ומרחיב אותם, לכן נאלץ הצבא להשתמש בשיטות אחרות, כגון איטום באמצעות בטון.

עוד איתרו הכוחות מנהרות ומתחמים תת קרקעיים בעומק של 20-25 מטרים בתוך ההר. מיס אל-ג'בל נמצאה מנהרה שהגיע עד מרחק של 30 מטרים מהקו הכחול ו-50 מגדר הגבול עם ישראל. בכפר כילא נמצאה מנהרה משמעותית עם הרבה מאד אמצעי לחימה מתחת לחדר ילדים. בצה"ל מציינים כי כוחות רדואן תכננו לצבור את הכוח שלהם בתוך אותם מתחמים תת קרקעיים, להתחמש בהם ולפרוץ במהירות לתוך שטח ישראל, 6 שעות מקבלת הפקודה ב"מבצע לכיבוש הגליל".

מנהרת חיזבאללה בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

בצה"ל מדווחים על כך שברוב המוחלט של המבצעים הללו לא היו היתקלויות עם מחבלים. במקרה אחד לוחמי סיירת גולני נתקלו בפצצת מצרר שהייתה במקום שנים רבות ונותרה בשטח (אירוע שבו נפגעו בשטח חיילי צה"ל והם חולצו משטח לבנון) במקרה אחר עלו הכוחות על מטענים שהושארו במרחב.

אמצעי לחימה שאותרו בפשיטות צה"ל בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

על מרבית האיתורים שנמצאו היה מודיעין מקדים אך חלקם נמצאו בשטח ללא מודיעין ככל שהכוחות צברו עוד ניסיון.

מנהרת חיזבאללה בדרום לבנון, צילום: דובר צה"ל

מטרת הכניסה הקרקעית שהחלה אמש לדרום לבנון היא להרחיב את הפעילות הזו לאתר ולהשמיד מתחמי שהייה ומחסני אמצעי לחימה נוספים הסמוכים לגבול. במטרה למנוע את יכולת כוחות רדואן לחדור לשטח ישראל בזמן קצר בעתיד ולמעלה להרחיק אותם מהישובים הישראלים. זאת כיוון שהמבצעים הללו, מוצלחים ככל שיהיו לא הביאו הישגים מספקים וכעת המטרה היא להרחיב אותם. בפיקוד הצפון מעריכים כי הפעילות תימשך "שבועות קצרים" בלבד אך לא מתחייבים על משך הפעולה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר