בגידת המערב: כשארה"ב וצרפת מעדיפות לא להרגיז את איראן

מול הישגי צה"ל בלבנון, בעלות הברית מגלות אדישות ואף עוינות • במקום לתמוך במלחמה בטרור, המעצמות מנסות לרסן את ישראל • האם השותפות האסטרטגית עם המערב מתגלה כאשליה מסוכנת?

שגריר ישראל באו"ם דני דנון בדיון בנושא המצב בלבנון: "מעדיפים פתרון דיפלומטי - אך לא נהסס לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותינו״

בשבוע אחד השיגה ישראל הישגים חסרי תקדים במלחמה נגד אחד מארגוני הטרור החזקים בעולם, ושלוחה של מדינה אסלאמיסטית תומכת טרור המהווה סכנה מתמדת לכל העולם המערבי - המחשה מדויקת של המאבק בטרור נגד גורמים רגרסיביים, הפוגעים בעולם כולו ובראש ובראשונה באזרחיהם.

מאבק שישראל ניצבת בו בחוד החזית כבר שנים, ובשנה האחרונה מול הגילויים האכזריים והלא אנושיים של הטרור האסלאמי. מאחוריה אמורים לעמוד גורמים בינלאומיים ומדינות רבות, העולם האסלאמי המתון, ארגוני זכויות אדם, האו"ם, וכמובן - מדינות המערב.

מחבלי חיזבאללה בהלווייתו של איברהים עקיל, צילום: AFP

ברית הערכים הבלתי כתובה בין המדינות המתקדמות, המערביות והדמוקרטיות אומרת שהן מתייצבות לצד הערכים הללו, ולו מילולית, בעת עימות בינלאומי, ולצד המדינה הנפגעת מאויבי הדמוקרטיה והקדמה. את הברית הזו מפירות המדינות הללו ביחס לישראל פעם אחר פעם, וביתר שאת ובאופן בוטה, צבוע ומכוער במלחמה הנוכחית, שהחלה בטבח 7 באוקטובר. בברית הזו הן בוגדות.

בשבוע שעבר התקיימה שיחה (למעשה יותר מאחת) בין שר הביטחון יואב גלנט לשר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. גורמים יודעי דבר בישראל ובארה"ב יודעים לספר כי בין השניים, שני לוחמים וגנרלים, נוצר קשר טוב. לפי הגורמים הללו, השיחה המדוברת מהשבוע שעבר אופיינה בנימה שונה מבעבר..

שר הבטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני אוסטין לויד, ארכיון, צילום: אריאל חרמוני, משרד הבטחון

לפי אותם גורמים, גלנט נקט גישה אחרת לחלוטין, התקפית הרבה יותר, מאשר בשיחות קודמות, והרחיב על הצורך והחובה של ישראל לתת לחיזבאללה מכה קשה בכל האמצעים. אוסטין, שכמו הממשל האמריקני כולו הופתע מהגישה ההתקפית החדשה של ישראל כלפי חיזבאללה, הזהיר מפני הידרדרות למלחמה. בשיחות קודמות אוסטין ידע לברך את ישראל על הצלחות מבצעיות, כמו במקרה של חיסול מוחמד דף. הפעם, לפי המקורות, זה היה שולי בשיחה.

מסדר הצביעות

חיסולו של מפקד מערך המבצעים של חיזבאללה, איברהים עקיל, לאחר אותה שיחה מדוברת, אולי היה אמור להעיר את האמריקנים מעמדת המתווכת מול חיזבאללה. החיסול של אחד מהטרוריסטים המסוכנים בעולם לווה בציפייה מסוימת - נאיבית, מתברר - לסוג של תמיכה, הכרת תודה ואולי אפילו תשואות בינלאומיות במערב.

איברהים עקיל, ראש מערך המבצעים בחיזבאללה, צילום: .

עקיל, איש המבצעים החשאי של חיזבאללה, היה אחראי לפיגועים בביירות בשנות ה־80 שבהם נרצחו מאות חיילים דיפלומטים ואזרחים אמריקנים, 48 צנחנים צרפתים ועוד אלפי לבנונים, סורים, ישראלים ואחרים - הרבה יותר מהטרוריסט קרלוס. מישהו בליגה של דאעש, אל־קאעידה, איימן זוואהירי ואוסאמה בן לאדן.

ארגוני ביון מערביים ואחרים שלחו לעמיתיהם הישראלים ברכות והתפעלות. לא כך ממשלותיהם. נתחיל דווקא עם צרפת, זו של עמנואל מקרון, שנאלץ בימים אלה להקים ממשלה בתמיכת הימין הצרפתי. תגובתו של נשיא הרפובליקה למתקפה הישראלית על חיזבאללה, שהחלה בשבוע שעבר, היתה פנייה ישירה לעם הלבנוני ברשת X. בדבריו השווה מקרון השוואה עקומה בין המצב כעת לאסון הפיצוץ בנמל ביירות לפני ארבע שנים, שגם לו אחראי חיזבאללה, מבלי להזכיר ולו במילה את ארגון הטרור השיעי, ומבלי להטיל עליו ולו שמץ של אחריות למתרחש.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, צילום: רויטרס

בהמשך פורסם על שיחה קשה שהיתה למקרון עם רה"מ נתניהו, שבה דרש את הפסקת ההתקפות ומניעת כניסה קרקעית ללבנון. צרפת, שסובלת מפיגועים אסלאמיסטיים רבים, חלקם בהכוונת איראן, מעדיפה להיכנע במקום להצטרף למאבק, כפי שעשתה לא אחת בעברה.

גם בריטניה, מאז עליית הלייבור לשלטון ובלחץ הגורמים האנטי־ישראליים במפלגה, השהתה משלוחים של מכשירים ואמצעי לחימה לישראל. עדיין לא מדובר במוצרים קריטיים, אבל המסר הוא החשוב: אנחנו לא באמת איתכם במאבקכם בטרור. ולמדיניות הזו יש קו ישיר המוליך אל ההפגנות האנטי־ישראליות הקבועות ברחובות לונדון, עם קריאות תמיכה בחמאס ובארגוני טרור אחרים, התנכלויות ומתקפות על סממנים יהודיים, וגם בריטיים.

מערכת כיפת ברזל (ארכיון), צילום: אי.אף.פי

באמריקה, ידידתנו הגדולה ביותר, יוצא הדופן היה המגיש של "פוקס ניוז", רשת התקשורת הימנית, שדווקא הודה לשגריר ישראל באו"ם דני דנון על החיסול במילים נרגשות. ברשתות האחרות הסתפקו לרוב בציון העובדה כי עקיל היה אחראי להרג החיילים והאזרחים האמריקנים.

קירבי טען: לא עודכנו מראש על התקיפה, צילום: רויטרס

הממשל עצמו התייחס לחיסול עקיל כלאחר יד כמעט, בהודעה של דובר הביטחון הלאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, שלפיה ישראל לא הודיעה על החיסול מראש. רק בהמשך, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן הואיל לציין: "בכל פעם שנעשה צדק עם טרוריסט שיש לו דם אמריקני על הידיים - זו תוצאה טובה".

לרסן את ישראל

האמריקנים מתמקדים במניעה בכל מחיר של הידרדרות מלחמתית שעשויה להביא למעורבות של איראן. החשש האמריקני העיקרי הוא מנטרול הערוץ החשאי הדיפלומטי מול איראן, בדרך לכוונה המוצהרת להשיב אותה לשולחן המו"מ על הסכם גרעין חדש. הממשל האמריקני הדמוקרטי ממשיך בכך את מדיניות אובמה, הגורסת שאת הדרקון שיורה אש וגופרית לכל עבר, ושמערער את היציבות במזרח התיכון ובאירופה, ניתן לרסן ולאלף. ולא משנה כמה הוא פגע בידידותיה האמיתיות של ארה"ב במזרח התיכון ובאירופה, ולא משנה כמה הוא משתף פעולה עם אויבותיה - סין ורוסיה של פוטין.

קמלה האריס - תמכה בעיכוב משלוחי הנשק לישראל, צילום: אי.פי

ובגלל זה צריך לרסן את ישראל. בשבוע שעבר אמרה המועמדת לנשיאות, סגנית הנשיא קמלה האריס, כי תמכה בעיכוב משלוח של 2,000 פצצות כבדות לישראל. במגבלות הביטחוניות, ניתן לומר כי האמריקנים לוחצים על ישראל להימנע מהרחבת המערכה באמצעות עיכוב או מניעה של משלוחים שחשובים במיוחד להכרעת חמאס וחיזבאללה.

דומה כי ארה"ב נגררת אחר ממשלות המערב האחרות ברצון להימנע מעימות הציוויליזציות הבלתי נמנע - על חשבונה של ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר