חיזבאללה משלם מחירים כואבים על ההחלטה להצטרף למלחמה

שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה ספגה מהלומה מוחצת, בכירים בולטים חוסלו ויהיו חסרים לנסראללה בשדה הקרב • ישראל הוכיחה במהלך המתקפות ביממה האחרונה, שהיא יודעת לחסל משגרים בסמוך למועד שבו התכוון חיזבאללה להשתמש בהם

נסראללה. צילום: רויטרס

ימים בודדים מאז החליטה ישראל להעתיק את מרכז הכובד של המלחמה לצפון, וחיזבאללה משלם מחירים כואבים על החלטת נסראללה להצטרף למלחמת חרבות ברזל ב־8 באוקטובר.

שרשרת הפיקוד הצבאית של חיזבאללה ספגה מהלומה מוחצת. בכירים בולטים בשרשרת זו, שבמשך עשרות שנים היו אנשי אמונו של נסראללה, חוסלו ויחסרו לו מאוד בשדה הקרב. לצד זאת, המתקפות האינטנסיביות של ישראל נגד מחסני האמל"ח האסטרטגי בבקעת הלבנון ובדרום המדינה גורעות יכולות חשובות מהארגון, בדגש על הטילים המדויקים שמהווים את חוד החנית בארסנל שלו.

בנאומו האחרון ב־19 בספטמבר הודה נסראללה שחיזבאללה מצוי בשעתו הקשה והבטיח נקמה קשה. אולם כעת, הוא מאבד את שדרת הפיקוד המרכזית שטיפח במשך השנים, מה שיקשה עליו להוציא מהכוח אל הפועל את איומיו. המועצה האסטרטגית הזו, שפועלת תחת נסראללה בשיתוף פעולה הדוק עם איראן, חסרה חברים מרכזיים שחוסלו.

צמרת חיזבאללה. חיסול רודף חיסול, צילום: .

החלטות הרות גורל

ישראל עדיין רחוקה מהמטרה שלשמה העצימה במידה משמעותית את הלחץ, שהיא החזרת עשרות אלפי תושבי הצפון לבתיהם. אך אין לזלזל בהישגים החשובים שהשיגה כבר כעת.

נסראללה יצטרך לקבל כעת החלטות הרות גורל. ראשית, עליו למנות מחליפים לפיקוד במקום הבכירים שחוסלו. פירוש הדבר הוא חילופי דורות. שנית, הוא יצטרך להחליט על אסטרטגיית הלחימה המעודכנת, לאור המהלומות הרבות שספגו מחסני האמל"ח בדרום לבנון ובמרחב הבקאע.

הכרזת ממשלת ישראל, מייד לאחר הפגיעה בעלי כרכי, על מצב מיוחד בעורף, שכולל הגבלות שונות על אזרחי המדינה, מלמד שישראל נכונה להרחבת המלחמה, ומוכנה לכל תרחיש, כולל גלישה למלחמה כוללת. במצב שכזה, נסראללה יצטרך להחליט בשיתוף ההנהגה בטהרן, האם בשלה העת להיכנס למלחמה כוללת נגד ישראל, עקב השינוי המהותי במתכונת הלחימה.

ישראל הוכיחה במהלך בליץ המתקפות ביממה האחרונה, שבמקרים מסוימים היא יודעת לחסל משגרים בסמוך למועד שבו התכוון חיזבאללה להשתמש בהם. החדירה המודיעינית המשתקפת ביכולת הזו, במתקפת הביפרים ומכשירי הקשר המיוחסת לישראל וכן בחיסולים השונים, יכולה לפעול בראשו של נסראללה לשני הכיוונים: מחד, היא עלולה לפגוע בביטחונו ולגרום לו לשקול מחדש את אסטרטגיית הלחימה של הארגון. מאידך, הוא עלול לחוש שעליו להשתמש במאגרי הרקטות הקיימים לפני שישראל תשמיד גם אותם.

תקיפה ישראלית בלבנון, הבוקר, צילום: AP

נראה שכעת על ההנהגה האיראנית לגבש אסטרטגיית לחימה שתמנע מלחמה אזורית, תשמור את איראן מחוץ למעגל הלחימה ותשקם את מצבו האסטרטגי של חיזבאללה, שנמצא כעת בשעתו הקשה ביותר מזה שנים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר