תומכי מנהיג החות'ים, עבד אל-מלכ אל-חות'י (ארכיון). צילום: אי.פי.אי

לא שוכחים את החות'ים: אלו האופציות של ישראל לתקיפה בתימן

במסמך שחיברו ד"ר יוסי מנשרוף ונועה לזימי ממכון משגב, הם סוקרים את הכוונות והיכולות של החות'ים וגם מציעים דרכי פעולה עבור הקבינט ומערכת הביטחון • בין היתר, הם ממליצים לבצע היערכות מבצעית למיגור תרחיש של פשיטה קרקעית מצד החות'ים בגבול סוריה או בגבול ירדן • כמו כן, יש לשבש את הסיוע האיראני הקטלני למתקפות החות'ים ותקיפת אוניית המודיעין של משמרות המהפכה, שמסייעת להם באמצעות אכוונת מתקפותיהם הימיות במרחב הים האדום

[object Object]

העיניים ללבנון אחרי פעולת פיצוץ מכשירי הזימוניות השייכים לאנשי חיזבאללה אתמול (שלישי) שאיש לא לקח עליה אחריות, אך בישראל בוחנים היטב מה אפשרויות התגובה לטרור החות'י ולירי למרכז הארץ בתחילת השבוע.

החות'ים טוענים: זהו שיגור הטיל למרכז הארץ (15.09.24)

ביום ראשון רמז נתניהו לפעולת התקיפה בנמל חודידה בתימן אחרי הירי הקודם של החות'ים על תל אביב, כעת השאלה במה תפגע ישראל הפעם כדי לגבות מחיר כבד על משלוחי איראן בתימן. במסמך שחיברו ד"ר יוסי מנשרוף ונועה לזימי ממכון משגב, הם סוקרים את הכוונות והיכולות של החות'ים וגם מציעים דרכי פעולה עבור הקבינט ומערכת הביטחון.

חוסר תגובה - איננה פתרון, טוענים השניים, וכותבים כי ככל ששיתוף הפעולה האיראני-חות'י ימשיך להתנהל באין מפריע, מנעד האיומים מטהרן ובת-טיפוחיה נגד ישראל והמערב צפוי להתרחב. על אופק האיום האפשרי ניתן ללמוד מתרגיל שביצעו החות'ים במאי 2024 לתקיפת הכור הגרעיני בדימונה. כעת, החות'ים מאיימים כי בכוונתם לבצע תקיפות בשיתוף עם ארגונים נוספים ב"ציר ההתנגדות" שיכללו פגיעה בנמלים ואתרי אנרגיה. הם עלולים אף לקרב את האיום מצידם באמצעות חידוש הטיסות הישירות מצנעא לרבת עמון, ולבסס את הפיכתה של תימן לתחנת מעבר להברחות האיראניות לעזה.

מכלית נפט יוונית שנפגעה על ידי החות'ים בים האדום (ארכיון), צילום: AP

אבל תחילה לקואליציה הבינלאומית שהוקמה נגד תוקפנות החות'ים בים האדום. זו השיגה מעט מאוד לאורך החודשים האחרונים. "יש לקחת בחשבון כי הימנעות מהענשה משמעותית של החות'ים מהווה עידוד עבורם להמשיך בתוקפנות", כותבים ד"ר מנשרוף ולזימי ומוסיפים: "על ישראל להיות נכונה לנקוט צעדים חריפים מולם, כולל חיסול ההנהגה החות'ית, ביצוע מתקפות סייבר, והמשך פגיעה בנכסים ובתשתיות שבשליטתם. עוד מומלץ לישראל לשבש את הסיוע האיראני הקטלני למתקפות החות'ים על ידי תקיפת אוניית המודיעין של משמרות המהפכה ופגיעה בבכירים ובנכסים איראניים בתימן".

לטענתם, האיום החות'י לא מוגבל רק לים האדום או לירי ממרחק רב, על ישראל גם להיערך לתרחיש של פשיטה קרקעית מצד החות'ים בגבול סוריה או בגבול ירדן. "מול האמריקאים יש להדהד את המסר כי לא יהיה מנוס מתגובה ישראלית תקיפה לנוכח הכישלון של וושינגטון להבטיח את חופש השיט, שזו המשימה הביטחונית המרכזית של הצי האמריקאי, המעוגנת גם בחוקה", הם כותבים.

החות'ים צוהלים לאחר הפלת הכטב"ם בתל אביב (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

במסמך בן למעלה מעשרה עמודים, מתארים השניים את התהליכים באזור בהובלת החות'ים והקשר האיראני וטוענים כי אין פה מערכת יחסים דומה לזו שבין איראן לחיזבאללה או איראן לחמאס (טרור השלוחים), אלא שמדובר בשותפות אסטרטגית. "במסגרת השותפות האסטרטגית בין הצדדים, איראן והחות'ים חולקים כמה יעדים ואינטרסים משמעותיים משותפים בדמות המאבק נגד ארה"ב, סעודיה וישראל, כמו גם החזון לכינון אסלאם פוליטי שבו אנשי הדת יכהנו בראשות המערכת הפוליטית".

"בדומה לאיראן, גם החות'ים תומכים בהתנגדות הפלשתינית שמעניקה להם, כמייצגי "האסלאם המקורי", את התואנה להתחמש לעייפה, ולהנציח את מרותם הפוליטית במערב תימן באמצעות דיכוי מתמשך של מתנגדיהם מבית".

לא יעצרו. חות'ים (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

גישת ההכלה האמריקנית למתקפות בים האדום ייצרה למעשה גם בישראל איפוק למתקפות עליה, עד לפגיעה של הכטב"ם בתל אביב ב-19 ביולי. "המאמץ האמריקני לרסן את ישראל מאפשר לאיראן להמשיך בתוקפנות מבלי שהיא נדרשת לשלם מחיר. בעוד הקואליציה מתקשה להנחית מכה ניצחת על המורדים התימנים, החות'ים הלכו וגדלו לכדי איום אסטרטגי רב-ממדי על מדינת ישראל, שיש לו השלכות הן בהיבטים ביטחוניים והן בהיבטים כלכליים. שליטתם של החות'ים בנתיב שיט מרכזי המחבר בין האוקיינוס ההודי לים התיכון דרך תעלת סואץ ממשיכה לסכן את תנועת הספינות המסחריות והצבאיות הישראליות, והמשך התעצמותם עלול לאיים על ביטחונם של אזרחי ישראל ולגרום נזק כבד למתקנים אסטרטגיים בתוך גבולותיה", אומרים ד"ר מנשרוף ולזימי.

מורדים חות'ים, צילום: EPA

החשש, פשיטה: החות'ים עורכים תרגולים לטובת פשיטה לגבול ישראל, ומנהיגם, עבד אל-מאלכ אל-חות'י, איים ב-4 בספטמבר להפתיע את ישראל מהיבשה. לצד זאת, שיגור הטיל מתימן ב-15 בספטמבר, והעברת עשרות הפעילים שלהם לגבול סוריה בתיווך איראן, מבהירים שישראל לא תוכל להמתין עם הטיפול באיום המרוחק הזה עד לסיום המאבק בזירות האחרות, ועליה להיערך לכך באופן מיידי.

צעדי הפעולה הנגזרים ממסמך זה הם: היערכות מבצעית למיגור תרחיש של פשיטה קרקעית מצד החות'ים בגבול סוריה או בגבול ירדן. שיבוש הסיוע האיראני הקטלני למתקפות החות'ים ותקיפת אוניית המודיעין של משמרות המהפכה, Behshad, שמסייעת לחות'ים באמצעות אכוונת מתקפותיהם הימיות במרחב הים האדום. בנוסף ישראל יכולה גם לפגוע בנכסים של מערך הטרור והמודיעין האיראני בתימן.

החות'ים בתימן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי.

לצד פעולות אלו, על ישראל לפעול להעלאת המודעות בקרב קובעי מדיניות בארה"ב ובאירופה וכן בפורומים בינ"ל לאיום הנשקף למדינותיהן מצד המיליציה התימנית, ובכלל זאת שאיפות החות'ים להצטייד ולפתח אמל"ח משודרג שיסייע להם, לדבריהם, לאיים ישירות באמצעות טילים על אירופה ועל ארה"ב.

תקיפה של המורדים החות'ים בתימן (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

לשם כך, על ישראל להעלות את העניין בשיח האסטרטגי שלה מול ארה"ב ואירופה, ועל משרד החוץ לקדם פרסומים בתקשורת המערבית בנושא. עוד מומלץ, לפעול מול ארה"ב כדי שתחזיר על כנה את הגדרתה של התנועה החות'ית כארגון טרור זר, שכן היא מעניקה סמכויות משפטיות נרחבות יותר בכל הקשור להעמדה לדין וענישה של גורמים המספקים תמיכה חומרית לארגוני טרור כמו החות'ים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו