התשובה לבליץ הפלשתיני שצפוי באו"ם: תוכניות פעולה למיטוט הרשות

בשבוע הבא יצביעו בעצרת הכללית על החלטות שצפויות להוביל לאמברגו נשק ולסנקציות בינלאומיות על ישראל • בירושלים הכינו צעדי נגד כדי לפגוע ברש"פ • השגריר דנון: "הפלשתינים מנהלים טרור דיפלומטי, והאו"ם משתף פעולה - זה שפל מוסרי חדש"

דיון במועצת הביטחון של האו"ם לאחר חיסול הנייה . צילום: EPA

בישראל ובניו יורק נערכים לקרב על צעדים דרמטיים שמקדמת הרשות הפלשתינית נגד ישראל באו"ם ויידונו בשבוע הבא.

בדיונים אינטנסיביים שהתקיימו בקבינט המדיני־ביטחוני, במשרד החוץ ובפורומים אחרים הוכנו תוכניות פעולה הכוללות צעדים הדרגתיים עד פגיעה אנושה ברשות - ביניהם מניעת העברת כספים וניתוק שיתוף הפעולה הביטחוני.

הפעולות הישראליות ייגזרו מההחלטות הפלשתיניות שיקודמו בניו יורק, שם צפוי בשבוע הקרוב רצף הצעות והצבעות נגד ישראל. השיא יהיה בהחלטה שתובא בפני העצרת הכללית ותקרא לקדם אמברגו נשק בינלאומי והטלת סנקציות על ישראל.

ביום שני הבא אמורה להתכנס מועצת הביטחון של האו"ם לדיון בנושא המצב ההומניטרי בעזה, בהשתתפות סיגריד קאאח, המתאמת ההומניטרית ומתאמת השיקום הבכירה ברצועה מטעם האו"ם.

דיום במועצת הביטחון של האו"ם, צילום: רויטרס

למחרת, ביום שלישי, ייפתח דיון בעצרת הכללית בנושא ההחלטה שהגישו הפלשתינים, ועיקרה קריאה לקידום סנקציות ואמברגו נשק תוך התעלמות מצורכי הביטחון של ישראל, ועל בסיס פרשנות מעוותת וקיצונית להחלטת בית הדין בהאג. בדיון ידבר שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, אשר צפוי לתקוף את המהלך ולקרוא למדינות הדמוקרטיות באו"ם להתנגד להחלטה שמתעלמת מהטרור הפלשתיני.

ביום רביעי יגיע השיא האנטי־ישראלי: הצבעה על ההחלטה הפלשתינית, שלפי ההערכות תעבור ברוב גדול. נזכיר כי אין וטו בהצבעות מהסוג הזה באו"ם ולא במועצת הביטחון, ולכן לישראל אין קרש הצלה.

מדובר בצעדי המשך ישירים לחיזוק מעמד הרש"פ באו"ם בחודש מאי, וכעת כצעד משלים יתווסף דרדור מעמד ישראל בעיני העולם.

וכאילו לא די כך, שביום חמישי מתוכנן דיון "חודשי" במועצת הביטחון שיתמקד באיו"ש. תנהל אותו שרת החוץ הסלובנית, ובמרכזו ידונו על יישום החלטת מועצת הביטחון 2334.

זו אותה החלטה שעברה בשלהי כהונת הנשיא אובמה ב־2016. ההחלטה קבעה שההתנחלויות הישראליות בשטחים שנכבשו ב־1967, המכונים על ידי מועצת הביטחון "השטחים הפלשתיניים הכבושים", אינן חוקיות. "הפלשתינים מנהלים נגד ישראל טרור דיפלומטי, והאו"ם משתף פעולה - זה שפל מוסרי חדש", אמר ל"ישראל היום" דני דנון.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון, צילום: GettyImages

"מדובר בפוליטיזציה ובניצול לרעה של משאבי האו"ם, שיקדיש את כל השבוע הבא לעיסוק בפלשתינים, תוך התעלמות מוחלטת מ־101 חטופים שנמצאים בעזה בתנאים מחפירים וללא גישה לצלב האדום, וממאות אלפי עקורים ישראלים כתוצאה ממתקפה איראנית על ישראל מכמה חזיתות. אני קורא למדינות החברות באו"ם להתנגד למהלכים, שנותנים פרס לטרור ולטבח ואונס של אזרחים חפים מפשע".

המתקפה והתגובה

לצד התייעצויות מדיניות בדרגים הבכירים, הנחה שר החוץ ישראל כ"ץ את צוות משרדו להכין צעדים מדרגיים נגד הרשות. אם זו אכן תממש את כל האיומים באו"ם ותפעל בניגוד לנקבע בהסכמי אוסלו, בירושלים לא יהססו "ללכת עד הסוף", כדברי גורמים מדיניים.

במשרד החוץ נערכים לפגוע ברשות הפלשתינית באמצעות עצירה של העברת כספים או ניתוק שיתוף הפעולה הביטחוני. לדברי גורמים מדיניים, בכוונת שר החוץ לאכוף את הסכמי אוסלו באמצעות סגירה מוחלטת של נציגויות זרות הפועלות בתחומי הרשות.

החרפת הצעדים נתונה להכרעת רה"מ בנימין נתניהו, וזאת אחרי שכבר חודשים לוחץ עליו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפעול בנושא. "הפעילות המדינית והמשפטית של הרש"פ נגדנו היא איום גדול מאוד", אומר סמוטריץ'. "האויב הכי חלש שלנו גורם לנו את הנזק הכי גדול. יותר ויותר שרים מבינים היום את מה שאני צועק מ־2016 - הרש"פ היא יותר נטל מנכס".

שרת ההתיישבות אורית סטרוק הוסיפה ואמרה ל"ישראל היום": "ישראל חייבת לעבור ממגננה להתקפה, ולנקוט צעדים משני מציאות. הרשות מפעילה נגדנו טרור מדיני־משפטי מסוכן, ועצם קיומה בהסכמתנו הוא הפלטפורמה שמאפשרת לה לסכן אותנו. במצב זה מיטוט הרשות עדיף על המשך קיומה, ואין שום תועלת בחיזוקה".

עוד מציעה סטרוק: "אימוץ החלטת ביה"ד בהאג בנוגע למעמדנו ביו"ש. פעם אחר פעם מקבלות הממשלות החלטות הצהרתיות, שמגדירות מחדש את זכותנו על הארץ, אבל נראה שהגיעה העת לעבור מהצהרות למעשים ולהחיל ריבונות על חבלי ארץ שהם שלנו גם היסטורית וגם לפי הדין הבינלאומי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר