בידינו ארסנל כלים קטלני שיכול להוציא את נסראללה מאיזון - הגיע הזמן להשתמש בו

ישראל צריכה להיות זו שמכתיבה את התנאים מול חיזבאללה • נקודת התורפה והחשש הגדול האמיתי של נסראללה הם מהתקוממות פנימית של הפלגים והעדות השונות - יש דרכים לגרום להם לצאת לרחובות • בנוסף, אם איראן בכל זאת תצטרף למתקפה משולבת על ישראל - יש לפגוע ישירות באי הנפט חארג, שממנו היא מייצאת כ-90% מהנפט שלה

העימות מול חיזבאללה דורש פעולה תקיפה יותר. נסראללה. צילום: רויטרס

במציאות הנפיצה של המזרח התיכון ישראל מוצאת עצמה לא פעם עומדת בפני הצורך להחליט האם להסתפק בעליית מדרגה נוספת בעימות מול חיזבאללה, או לנקוט גישה תקיפה יותר שתחייב שינוי מהותי במאזן הכוחות.

תיעוד מבור פיקוד הצפון // דובר צה"ל

לאור התקיפה הבוקר חשוב להבין: אסור שזו תישאר עוד עליית מדרגה בלבד. ישראל אמנם איננה מעוניינת במלחמה כוללת ורב-זירתית בעת הזאת, אך גם חיזבאללה ואיראן אינם שואפים לכך.

בידינו ארסנל כלים קטלני שיכול לערער את נסראללה ולהוציא אותו מהאיזון, מבלי להיגרר למלחמה אזורית כוללת. הדילמה המרכזית היא כיצד לנצל את הכוח ההגנתי העצום הנמצא באזור, ובראשו הכוח האמריקני, כדי לספק גיבוי הגנתי למתקפה ישראלית. יש להבין כי נקודת התורפה והחשש הגדול האמיתי של נסראללה הוא מהתקוממות פנימית של הפלגים והעדות השונות בלבנון, הכנועות ונתונות לפחד ואימה.

עשן בשמי לבנון בעקבות תקיפות צה"ל, צילום: רויטרס

אפילו בקרב העדה השיעית, שעליה מתבסס חיזבאללה, מתחילה להישמע ביקורת גלויה, וארגונים כמו אמל עשויים להרים ראש. נסראללה מבין שאין לו אפשרות מעשית להתמודד בעת ובעונה אחת עם התקוממות פנימית, במקביל ללחימה מול ישראל, ומלחמות אזרחים, כידוע, הן תחביב לבנוני.

כדי לערער את מעמדו עלינו לייצר איום ממשי על ההגמוניה שלו ולסדוק את תחושת הביטחון שלו. במקום להמשיך בדיאלקטיקה השחוקה ש"ישראל איננה רוצה במלחמה, אך לא תהסס לפעול", עלינו לנקוט צעדים שיאלצו את האוכלוסייה הלבנונית לצאת לרחובות. לבנון במצב כללי נואש, והאוכלוסייה - המורכבת מדרוזים, מרונים, סונים, פלשתינים ומיליון וחצי ופליטים סורים המתעבים את חיזבאללה -, רואה בו את מקור אסונם.

שיגור רקטות מלבנון על ידי חיזבאללה (ארכיון), צילום: ללא

אחת הדרכים לייצר את הניצוץ שיוציא את ההמונים לרחובות היא השלטת עלטה בלבנון. פגיעה בשנאים בארבע תחנות הכוח המרכזיות, יחד עם עצירת אספקת הנפט, המיובא באמצעות ארבע מכליות נפט עיראקיות לתחנות הכוח ולמנועי הגנרטורים הפרטיים שבידי האזרחים. פגיעה זו יכולה להביא לאפלה מוחלטת במדינה תוך מספר ימים.

"כשאין אור, צללי הפחד מתעבים והופכים למציאות", והאפלה הזו תגרום להמונים להתקומם. במקביל, יש לבצע פלישה קרקעית מוגבלת לאזורי מפתח כמו רמת תיבנין, ערש השיעה, שתפיסתו תשדר מסר ברור. זהו מהלך סימבולי רב עוצמה, שיהווה תחילת משא ומתן בתנאים שישראל תכתיב.

תקיפה ישראלית בלבנון (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

למרות שנסראללה ואיראן אינם שואפים למלחמה כוללת, ישראל צריכה להיות מוכנה לתרחיש שבו יטעו בהערכתם והדברים ייצאו משליטה. במקרה של מתקפה איראנית יש לפגוע ישירות באי הנפט חארג, שממנו מייצאת איראן כ-90% מהנפט שלה, בדומה לאופן שבו פעלנו בנמל חודיידה. הלהבות באותם אתרים יהיו מטאפורה חיה למסרים שישראל מעוניינת להעביר – אנחנו כאן, מוכנים ומזומנים, ונפעל בכל הכוח כדי להבטיח את ביטחוננו.

נסראללה מהלל: "ניצחון ללבנון" (ארכיון), צילום: AFP

העימות מול חיזבאללה אינו חייב להיגמר במלחמה כוללת, אך הוא בהחלט דורש פעולה תקיפה ונחושה שתוציא את האויב מאיזון ותסדוק את ביטחונו. כך נוכל לשנות את הפרדיגמה, וליצור מציאות חדשה שבה ישראל היא זו שמכתיבה את התנאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר