האיום מאיראן ומחיזבאללה: מהו פרק הזמן שניתן להתגונן באזורים שונים בארץ?

מערכת ההתרעה של ישראל מסוגלת לזהות שיגורים ממרחקים גדולים • לכל יישוב הוגדר זמן התגוננות כאשר ברוב המקרים מדובר בדקה וחצי, אך ישנם יישובים שבהם זמן ההתרעה הוא 15 שניות • ומה אומר משך זמן ההתרעה?

תושבים רצים למרחבים המוגנים, ארכיון. צילום: אי.אף.פי

מערכת ההתרעה הלאומית פועלת על פי עיקרון אחיד: להעניק לתושבים את הזמן המרבי להתגונן, תוך מתן אפשרות לחיל האוויר ליירט איומים. זמני ההתגוננות נקבעו באופן אחיד, ללא קשר למקור הירי.

 

מערכת ההתרעה המתקדמת של ישראל מסוגלת לזהות שיגורים ממרחקים גדולים, כמו איראן. במקרה כזה, המערכת תעקוב אחר הטיל לאורך מסלולו, אך ההתרעה לאזרחים תופעל רק כאשר הטיל מתקרב למרחב האווירי הישראלי ומהווה איום מיידי.

התגוננות לפי הוראות פיקוד העורף, צילום: גדעון מרקוביץ'

לכל יישוב הוגדר זמן התגוננות כשברוב האזורים בישראל הוא יהיה דקה וחצי. באזורים הקרובים לגבולות הוגדר זמן התגוננות במספר טווחים: מיידי, 15 שניות, 30 שניות, 45 שניות ודקה.

לדוגמה: אם טיל ישוגר מאיראן לכיוון אשקלון המערכות יזהו אותו מיד, אך תושבי אשקלון יקבלו את ההתרעה על פי זמן ההתגוננות האחיד שנקבע עבורם - לא יקבלו התרעה של שעות. במקום זאת, כאשר הטיל יתקרב לאזור היעד, תופעל אזעקה בהתאם לזמני ההתגוננות הסטנדרטיים לאזור - במקרה הזה 30 שניות. בתל אביב, ההתרעה תופעל דקה וחצי לפני הפגיעה.

חשוב לדעת: משך הזמן שבו מופעלת האזעקה הוא הזמן שעומד לרשותכם כדי להגיע למרחב המוגן. כך שאם זמן ההתגוננות שעומד לרשותכם הוא דקה וחצי זה גם משך הזמן שבה תפעל האזעקה. 

יוצאים מהמקלטים בדרום (ארכיון), צילום: דודו גרינשפן

ניתן גם לבדוק את זמן ההתגוננות בפורטל החירום הלאומי 

חשוב לזכור: גם אם ידוע על שיגור טילים ממרחק רב, האזעקה תופעל רק כאשר קיים איום מיידי על אזור מסוים. זאת כדי למנוע בהלה מיותרת ולאפשר שגרת חיים ככל הניתן. מומחי פיקוד העורף ממליצים לכל משפחה לתרגל מראש הגעה למרחב המוגן, ולוודא שכל בני הבית מכירים את הנהלים ואת זמן ההתגוננות הרלוונטי לאזור מגוריהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר