20 מטוסי קרב בטיסה במרחק 1,800 ק״מ מישראל: מאחורי הקלעים של התקיפה בתימן

תכנית התקיפה של נמל חודיידה תוכננה במשך זמן רב, בעקבות יותר מ-220 השיגורים לעבר ישראל • הנמל הוא אחד הנתיבים המרכזיים דרכו נכנסת אספקה צבאית ונשק מאיראן • עוד הותקפו תשתיות אנרגיה המהוות מקור פרנסה למיליציות הפרו-איראניות במדינה

זירת התקיפה בתימן

התקיפה הערב (שבת) במרחב חודיידה בתימן התבצעה באמצעות 20 מטוסי קרב, שחלקם תודלקו באוויר, ויותר מ-1,800 קילומטרים מישראל, 200 קילומטרים יותר רחוק מטהרן, כך מאשרים בצה"ל. 

מדובר בתגובה מצטברת למתקפות החות'ים, שמנו כ-220 שיגורים במהלך תשעת החודשים אחרונים, שעד כה רובן יורטו והופלו על ידי פיקוד המרכז האמריקני וכן על ידי מערך ההגנה האווירית.

תקיפת צה"ל בתימן, צילום: AFP

התקיפה שהוכנה מבעוד מועד יצאה לפועל, לא רק בשל מיקום פגיעת הכטב"ם בתל אביב, אלא משום שזו הפעם הראשונה בה תקיפה חות'ית חוצה את המרחב אווירי ומביאה לנפגעים, במקרה הזה, יבגני פרדר ז"ל, בן ה-50 שנהרג בשישי לפנות בוקר. 

התקיפה תוכננה במשך זמן רב, אך הוכנה לביצוע בזמן קצר, החל מאתמול על ידי חיל האוויר ובידיעת האמריקנים, כאשר הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר פיקדו מהבור בקריה, בנוכחות ראש הממשלה ושר הביטחון. בצבא אומרים כי הם ערוכים לתגובה, גם אם תהיה נרחבת יותר, בדומה למתקפה האיראנית בחודש אפריל, אך מוסיפים כי אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף.

גורם ביטחוני אמר ל"ישראל היום" כי ההחלטה לתקיפה התקבלה למרות שבישראל הבינו שלאחר פעולה מסוג זה יהיו חילופי מהלומות מתמשכים. זאת כיוון שההערכה הייתה שאי התגובה לכטב"ם בת"א תהיה חמורה יותר – גם מבחינת ההרתעה מול איראן, חיזבאללה והחות'ים. וגם משום שלפני ההחלטה על התקיפה, זיהו בישראל 'תאבון גובר' של החות'ים לאחר ההצלחה בשישי בבוקר, וחוסר רצון להסתפק בפגיעה בתל אביב. היכולת לבצע את התקיפה תוך 24 שעות נובעת מהכנה מוקדמת בחיל האוויר, וסדרה של דיונים שהתקיימו בנושא בשבועות האחרונים. הדיון האחרון בנושא התקיים רק לפני 10 ימים אצל גלנט.

נתיב האספקה של איראן 

נמל חודיידה שהותקף הוא אחד הנתיבים המרכזיים דרכו נכנסת אספקה צבאית ונשק מאיראן, כ-70 אחוז מהסחורות שמגיעות לשם מגיעות לחות׳ים, המבצעים פרוטקשן לסיוע הומניטרי המגיע למקום. התקיפה פגעה בתשתיות שיפגעו בתפקודו כנתיב האספקה של האמל"ח המשוגר לישראל. 

תיעוד מזירת התקיפה בתימן, צילום: רשתות ערביות

זה האיזור ממנו נכנסים האיומים המרכזיים, בעוד לתימן, המחולקת לשני חלקים, יש עוד נמלים אליהם ניתן ניתן להעביר סיוע, למשל נמל עדן, שכן לישראל אין אינטרס לפגוע באוכלוסיה במדינה. 

עוד הותקפו תשתיות אנרגיה, שמעבר לשימושן, הן מהוות מקור פרנסה למיליציות הפרו-איראניות במדינה, שפגעו בעשרות בעשרות ספינות והסבו נזק לנתיבי הסחר העולמי ובכלכלת העולם: בסעודיה, מצרים ובאירופה, כך שהאינטרס להפסיק את הטרור החות'י הוא בינלאומי. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר