ארה"ב לא עודכנה, השיחה הראשונית עם רה"מ וההערכת מצבו של דף: פרטים חדשים על ניסיון החיסול בחאן יונס

התקיפה בוצעה במתחם מגודר במרחב המואסי, אזור אזרחי שחמאס מנצל לפעילותו • מודיעין מדויק הוביל לפעולה, תוך ניסיון למזער פגיעה באזרחים • דיווח סעודי: חמאס חוקר "פריצה גדולה" בעקבות ניסיון החיסול • גורם מדיני: "הסיכויים שהחיסול הצליח - גבוהים"

מוחמד דף. צילום: איי.פי.

צה"ל ביצע הבוקר (שבת) תקיפה מדויקת על מתחם במרחב המואסי ברצועת עזה, המשמש לפעילות ארגון הטרור חמאס. על פי מקורות צבאיים, בין היעדים המרכזיים בתקיפה היו מוחמד דף, ראש המטה הצבאי של חמאס בח'אן יונס, וראפע סלאמה, מבכירי הארגון ומאדריכלי מתקפת ה-7 באוקטובר.

 

זירת התקיפה במרחב המואסי, הממוקם במערב חאן יונס, אינו במתחם האוהלים אלא באזור אזרחי מיושב. זהו שטח פתוח המאופיין בצמחייה עבותה ומבני מגורים פשוטים. חמאס מנצל באופן ציני את המרחב האזרחי הזה, תוך שימוש בעצים ובמבנה הטופוגרפי לצרכיו המבצעיים.

מרחב המואסי לפני ואחרי תקיפה צה"ל, צילום: דובר צה"ל

לאחר חצות, ראש השב"כ והמזכיר הצבאי של רוה"מ עדכנו אותו כי נוצר חלון הזדמנויות לחסל את דף. השלושה עדכנו אותו כי דף אמנם במוואסי, אך במקום מבודד, שבסבירות גבוהה אין עימו חטופים והסבירו את שיטת הפעולה, ורק אז נתן את האור הירוק.

 

החימושים שבהם השתמשה ישראל נועדו לפגוע במקום המדויק שבו שהה דף על פי המודיעין, להרוס את המבנה, וכן לנסות לפגוע בתת קרקע אם אכן הייתה שם, כדי שאם בטעות דף לא נהרג, הוא לא יוברח מהמקום. ישראל לא עדכנה אף מדינה או גורם זר כי בכוונתה לחסל היום את דף.
גוברת ההערכה כי הוא נפגע, לא ידוע עדיין אם נהרג.

התקיפה התבססה על מודיעין מדויק ביותר, וכוונה למתחמים ספציפיים בתוך האזור, תוך הימנעות מפגיעה במתחמי אוהלים ובריכוזי אזרחים. גורמי צבא מעריכים כי בתקיפה זו נהרגו מספר רב של פעילי טרור. פעולה זו מדגישה את האתגר המורכב בלחימה נגד ארגון טרור המתמקם בסמיכות לאוכלוסייה אזרחית.

התקיפה הייתה תוצאה של עבודת מודיעין משולבת של השב"כ, אמ"ן וחיל האוויר, בשיתוף פיקוד דרום. היא כללה תקיפת מספר יעדים במקביל תוך שימוש בשיטות מבצעיות מתקדמות.

גורמי הביטחון מעריכים כי במתחם התקיפה שהו מחבלים רבים, אך מדגישים כי לפי המידע שבידיהם, לא היו במקום חטופים ישראלים.

הרס בזירת התקיפה במואסי באזור חאן יונס, צילום: רשתות ערביות

דיווח סעודי: חמאס חוקר "פריצה גדולה" בעקבות ניסיון החיסול

בתוך כך, רשת "אל-חדת'" הסעודית מדווחת ממקורותיה כי מוחמד דף וכמה בכירים בחמאס עברו ממקום למקום כמה פעמים בשבועות האחרונים כדי למנוע מעקב אחריהם. בערוץ הסעודי דיווחו גם כי ישראל השיגה מידע מגורמים שחקרה לגבי התנועות של בכירי חמאס בין רפיח לעזה. עוד דווח כי ארגון הטרור חוקר "פריצה גדולה" בעקבות ניסיון החיסול. לידיעה המלאה 

זירת התקיפה במרחב המואסי, צילום: דובר צה"ל
 
שר הביטחון גלנט בחרמון, היום, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

ההזדמנות המבצעית לתקיפה על בסיס מודיעין שהגיע ביממה האחרונה לשב"כ ואמ"ן, הגיעה ההבנה כי ישנם תנאים טובים שיכולים להביא לחיסול. זאת בשילוב עם המוכנות הגבוהה של המערכת יציאה לתקיפה מיידית.

במשך שנים עוקבים בשב"כ אחרי בכירי חמאס ברצועת עזה, בשירות הביטחון כללי אף מוביל את החקר המודיעיני לפגיעה בדרגי הפיקוד והשליטה של ארגון הטרור, מדרגי ביניים וזוטרים ועד הבכירים ביותר שחוסלו. אולם, במלחמה גבר הקושי המבצעי בהגעה למחבלים הבכירים, זאת מאחר שאלו מתנהגים כמבוקשים, ומסתתרים לעתים בחסות האוכלוסייה האזרחית. אולם, כשמבשילים התנאים לתקיפה, וראינו זאת במספר הזדמנויות לאורך המלחמה, תוקפים אותם במקומות המסתור תוך מזעור הפגיעה בבלתי מעורבים. עד כה, הצליחו לחסל בפעולה משותפת של כלל כוחות הביטחון את  מרוואן עיסא, אחמד ענדור ואיימן נופל.

לאחר הפעולה, התקיימה הערכת מצב עם שר הביטחון. במקביל לתקיפה זו, דווח על פעילות ביטחונית נוספת בגזרות שונות: חיסולים בקרבת הגדר בגבול לבנון, יירוט טילים באזור אילת, וכן פעולות סיכול נוספות. הדבר מעיד על פעילות אינטנסיבית ורחבת היקף של כוחות הביטחון בכל הגזרות.

נתניהו בהערכת מצב בפיקוד מרכז, צילום: קובי גדעון / לע״מ

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה נתניהו נתן כבר בתחילת המלחמה הנחיית קבע לחסל את בכירי החמאס. ראש הממשלה עודכן בכל ההתפתחויות במהלך הלילה וממשיך לקבל עדכונים שוטפים. ראש הממשלה יקיים במהלך היום הערכת מצב עם כל גורמי הביטחון והמל"ל כדי לדון על ההתפתחויות והצעדים הבאים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר