שריפות ענק ואי-הפעלת אזעקות: התרחיש למלחמה בצפון

סערת "העלטה" שעורר מנכ"ל חברת נגה הוא רק קצה הקרחון, כך על פי כנס שנערך עבור ראשי מועצות בצפון לקראת אפשרות של הסלמה באזור • "אמרו לנו 'אתם לבד, אף אחד לא יבוא לעזור לכם'" • צה"ל: "הצבא מתכונן למגוון תרחישים ופועל כל העת לחיזוק המוכנות בגזרות, לא נפרט על תוכניות אופרטיביות"

200 שיגורים ויותר מ-20 כטב"מים חצו מלבנון: תיעוד היירוטים// דובר צה"ל

תרחיש העלטה שהציג שאול גולדשטיין מנכ"ל חברת נגה לניהול מערכת החשמל הסעיר את המדינה וגרר גל הכחשות ואף דרישה לפטר אותו מתפקידו. אלא שבפועל זהו רק קצה הקרחון. ראשי הרשויות בישראל עודכנו בתרחיש הקיצון שצופים בפיקוד העורף וברשות החירום הלאומית, ודורש מהם להיערך להתקפות בלתי פוסקות על העורף הישראלי שיפגעו באספקת האנרגיה והתשתית. חשוב להדגיש כי מדובר באירועים שיש בהם תרחישי קיצון, אז לפני שאתם רצים לקנות גנרטורים ומטענים לטלפונים הניידים מומלץ לקרוא מה מצפה לנו.

"דיברו אלינו באופן ישיר. בשלב הראשון אמרו לנו, אתם לבד. אל תצפו לסיוע. אף אחד לא יבוא לעזור לכם", אומר יוסי נבעה ראש עיריית טבריה.

שריפות בגולן אחרי הנפילות באזור, צילום: עובדי ויערני קק״ל

"אנחנו צריכים לשנות פאזה. אם מדברים על שהייה במקלט של 24 עד 72 שעות, לא שמעתי על זה עד עכשיו. אמרו לנו אין אינטרנט, אין חשמל, אין התראות. אנחנו מכינים רכבים עם כריזה. הראו לנו את כל התרחישים, אבל אנחנו מקווים שלא נגיע לשם. אנחנו נשדרג את מערך המתנדבים שלנו. יש אצלנו גם 7000 מפונים שנצטרך לדאוג להם. אנחנו נערכים גם לחלוקת מזון. נעשה התאמות לכל התרחישים שהציגו לנו".

גם אייל שמואלי, ראש מועצת כפר ורדים מתכונן לתרחיש: "אנחנו אי בודד, מתכוננים לשבוע להיות לבד". 

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה ניהול מערכת החשמל, בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בשדרות, צילום: רונן טופלברג

שהייה בחניונים ועומס על בתי החולים 

בכנס שנערך השבוע לראשי הרשויות ומרכז השלטון המקומי הוצגו בפניהם התרחישים ומשמעותם.

תרחיש הקיצון שמעריך הפסקות חשמל נרחבות ושיבושים באספקת החשמל למשך עד 72 שעות. שיבושים באספקת אינטרנט ושירותים טלפוניים למשך 24 שעות עד יומיים. המשמעות – התושבים לא יקבלו התרעות על ירי טילים. מערכות הכריזה ביישובים לא יפעלו. האזעקות ישמעו באמצעות רכבי כריזה – וצופרים ישנים שיופעלו ביד. שיבוש באספקת המים – הרשויות נדרשו להערך לאספקת מים לתושבים למשך עד שבוע ימים. דרישה מאזרחים עד אזור מרכז הארץ לשהות במרחבים מוגנים עד 72 שעות ברציפות כולל שהייה בחניונים תת קרקעיים ומקומות הגנה שמופו במסגרת תכנית "עיר מקלט" של מרכז השלטון המקומי. שיבושים באספקת המזון. הערכות לעומס על בתי החולים. תנועה של אזרחים שיתפנו עצמאית מהצפון לאזור הדרום והמרכז.

הפסקת חשמל (ארכיון), צילום: עמי שומן

בכפר ורדים הוקמו בחודשים האחרונים חדר רפואה קדמית על בסיס אנשי רפואה מבוגרים שמתגוררים ביישוב. יחידת חילוץ והצלה שמתמחה מחילוץ ממבנים שנפגעו. יחידת כיבוי אש מקומית שצויידה בטרקטורנים, וציוד כיבוי מתקדם ביותר. המועצה המקומית גם רכשה גנרטורים שיחולקו לתושבים שזקוקים לסיוע באספקת חמצן ותפקידם להפעיל את מערכות ההנשמה.

יוסי נבעה, ראש עיריית טבריה, צילום: ללא קרדיט

שמואלי אומר: "אנחנו מאורגנים לתת את כל הסיוע כדי שלא נצטרך לפנות אנשים לבית החולים בנהריה שיהיה עמוס בפצועים ואנשים לא יקבלו שם טיפול. יש לנו ציוד כיבוי אש מתקדם, מחוללי חמצן עם גנרטורים למונשמים מהיישוב. בתי הספר שלנו מחוברים לגנרטורים גדולים ויהפכו למרכזי פינוי. גולדשטיין היה הראשון וכולם נבהלו, אבל עכשיו כולם מתחילים להתרגל. יש לנו מים לשבוע לתושבים. אנחנו לא רוצים להלחיץ את התושבים אבל אומרים להם לרענן את המצרכים כל כמה חודשים. אנחנו בנויים לעבוד שבוע לבד בלי סיוע".

בכנס של פיקוד העורף ורשות חירום לאומית (רח"ל) שנערך בתחילת השבוע הוצגו לנוכחים התרחישים שמייצגים את מצב הקיצון שהעורף בישראל יכול לספוג במקרה של פתיחת מערכה בחזית הצפונית. במקרה של מלחמה בחזית הצפונית – וייתכן שגם פתיחה במלחמה אזורית. החיזבאללה יתקוף באלפי רקטות מקומות אטרטגיים, מתקני אנרגיה ותקשורת מלבד פגיעה גם ביישובים בעורף עד מרכז הארץ. אזור קו העימות יהיה תחת מתקפה של אלפי רקטות. טילים מדוייקים, וכטב"מים ישוגרו גם למטרות עורפיות יותר. 

יירוטים באזור קריית שמונה, צילום: \ללא קרדיט

המתקפה יכולה לשבש את אספקת החשמל עד 72 שעות, שירותי האינטרנט יושבתו ליומיים ושרותי הסלולר יושבתו ל-24 שעות. במקרה כזה מלבד השיבוש בשגרת החיים של האזרחים והמערכות האזרחיות והביתיות הרגילות שיפסיקו לפעול. לא תהיה לאזרחים אפשרות לקבל התרעות על ירי טילים. מערכות ההתרעה ביישובים יושבתו לאחר מספר שעות, ההתראות שמועברות באפליקציות יושבתו. ולא תהיה לתושבים יכולת להודיע לרשויות החירום על פגיעת טילים ונזקים שיגרמו בעקבות נפילת טילים. הדרישה מהאזרחים במקרה כזה תהיה להיות במרחבים מוגנים ובמקלטים למשך זמן רב.

סגן ראש מועצת חצור הגלילית, תא"ל במיל' שאול כמיסה, "אסור לזלזל באף תרחיש גם אם מדברים על מצבים קיצוניים. אם לא יהיה חשמל ולא יהיה אינטרנט לא יהיו אזעקות. אנחנו נערכים לזה עם דברים מכניים. יש לנו עוד את אזעקות המנואלה הידנית. יהיו מכוניות שיעברו עם כריזה לתושבים. אלו חלופות מיושנות אבל בהעדר חלופה זה יעדכן את התושבים. לצורך שהייה ארוכה במקלטים שיפרנו את המערך ואת התנאים. יש לנו במחסני חירום ערכה שכל מקלט מקבל מייד בתחילת המלחמה שכוללת מאווררים, שולחנות וכיסאות, מים, ושיפור אינטרנט. יש לנו צורך בעוד מיקלוט לאוכלוסיות באזורים הוותיקים. יש לנו גם מקלטים שעדיין מוצפים במים ואנחנו פועלים להכין אותם".

בשלטון המקומי מיפו ביחד עם אנשי פקע"ר את החניונים התת קרקעים והמקומות שיוכלו לשמש כמקלטים המוניים בשעת הצורך. בתכנית שנקראת "עיר מקלט" אושרו המקומות אליהם יגיעו תושבים שאין להם מיגון בבתים. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אומר: "אני חבר בוועדת מל"ח עליונה. אני מכיר את הדברים. לראשי הרשויות החדשים זה היה קצת שוק. חלקם הופתעו. אנחנו מכינים את התושבים לכל מצב. יש תוכנית הערכות מלאה שכל עיר יודעת כמה הם קולטים מהצפון, כולל כל החניונים שבנויים ומקלטים גדולים שמוכנים לקליטה. יש תוכנית סדורה. רכשנו מכשירים לווינים, כי לאפשר בזמן חירום לבעלי התפקידים המרכזיים ליצור קשר ואנחנו ערוכים לכל מצב קיצור שיהיה. יש רשויות שיותר ויש רשויות שפחות. ואנחנו עובדים איתן".

השריפות ממשיכות להשתולל, כביש נחסם בגולן, צילום: אי.אף.פי

"אנחנו אמורים לספוג היקפי אש משמעותיים שיכולים לגרום ללחץ", אומר תא"ל במיל' כמיסה, "אנחנו נערכים באופן עצמאי. יש לנו 230 מבוגרים שדורשים אספקת חמצן. כדי שלא נצטרך לפנות אותם נערכנו לספק גנרטורים. הקמנו מקלט שמוכשר לקבל חולים ולתת להם את הטיפול בלי לפנות אותם לבתי החולים. הערכות הבסיסית שלנו היא לשהייה ומזון לשבוע. אחרי שבוע נצטרך תמיכה נוספת. ככל שהמלחמה תהיה קצרה ומהירה ומהירה הבעיות יפתרו. למשך זמן לא נוכל לספק מוצרים ומצרכים". כמיסה מעריך גם שלא יהיה פינוי נוסף של תושבים באופן מוסדר. "אני לא רואה פינוי, זאת גם תהיה טעות אסטרטגית. אנשים יעזבו על בסיס עצמאי ככל שלא יוכלו לקבל מענה".

הפעלה כ"אי בודד". מבנה ממוגן בביה"ח זיו בצפת, צילום: אייל מרגולין/ג'יני

חשוב לציין כי מדובר בתרחיש קיצון. והערכות היא כי בהעדר מוכנות רשויות מקומיות שיאלצו להסתדר לבד בעיקר רשויות קטנות, אליהן יגיעו השירותים רק ימים לאחר תחילת המתקפה. אם זאת הערכה כי לא נראה קריסת בניינים רבים כתוצאה מירי רקטות לאזורים מיושבים. "יהיו פגיעות בעורף, מספר הנפגעים יהיה בהתאם למי שיקשיבו להוראות פיקוד העורף. אבל לא נראה מראות של בניינים מתמוטטים וקורסים", אומר גורם ביטחוני.

התרחיש מציג שיבושים באספקת מים, והרשויות נערכות לאספקת מים לתושבים לשבוע ימים. ייתכנו גם שיבושים באספקת הדלק, מצרכי מזון ועובדים רבים שלא יגיעו למקומות העבודה. אחד התרחישים שניתן לראות כבר בימים אלו מתקיים כבר בצפון הארץ הוא השרפות בדרש על שטחים פתוחים. ריבוי שרפות לא מאפשר למכבי האש להגיע לטפל באזורים בעיקר כאלו שיהיו תחת התקפות טילים. כל יישוב יצטרך לטפל בדלקות ברחבי היישוב בעזרת מתנדבים, כיתות הכוננות ואמצעים שחלקם כבר נרכשו וחולקו ליישובים. מנגד שרפות בשטחים פתוחים לא יטופלו והתפשטות שלהן יכולה לאיים על היישובים במרחב הכפרי.

תגובת דובר צה״ל: "צה"ל מתכונן למגוון תרחישים ופועל כל העת לחיזוק המוכנות בגזרות, תוך התמקדות בגזרה הצפונית כתרחיש עתידי אפשרי. כחלק מכך, פיקוד העורף מקיים שיח מתמיד ורציף עם הרשויות ופועל בתיאום מלא עימן בשגרה ובחירום. נדגיש, כי צה״ל בכלל ופיקוד העורף בפרט ימשיכו לסייע לרשויות המקומיות בכל תרחיש. לא נפרט על תוכניות אופרטיביות."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר