"זה ייגמר בנוק אאוט לטובתנו": חטיבת ההרים החדשה תרגלה תקיפה בלבנון

החטיבה קיימה תרגיל ראשון לאחר שהוקמה במהלך המלחמה כדי להתמודד עם מרחבי לבנון וסוריה המאופיינים בטופוגרפיה מאתגרת • מפקד יחידת האלפינסטים, סא"ל עמיר שוקרון: "ממליץ להם לא לבדוק אותנו כי הם יחטפו בראש"

תיעוד: תרגיל החטיבה המרחבית "ההרים" \ דובר צה"ל

חטיבת ההרים (810) השלימה בשבוע האחרון תרגיל חטיבתי ראשון, שכלל תרחישי התקפה בלבנון, בניהם לוחמת סבך, לוחמה בשטח בנוי והיתקלות מול אויב.

החטיבה, בפיקוד אוגדה 210, הוקמה כחלק מהתאמת המענה המבצעי מול המציאות המשתנה בגבול סוריה-לבנון ותגן בגזרת הר החרמון והר דב. בסיום התרגיל התקיים טקס בו נחשף לראשונה תג היחידה של החטמ״ר.

חטמ״ר ההרים בתרגיל חטיבתי, צילום: דובר צה"ל

מפקד חטיבת "ההרים", אל"מ לירן אפלמן, אמר כי "מטרת התרגיל לדמות את האתגרים המבצעיים שאיתם אנחנו נתמודד. התרגיל הזה בא לחזק את הכשירות והמוכנות של החטיבה שמוקמת בימים אלו. עכשיו זו המשימה שלנו. אנחנו צריכים לעשות הכל כדי לחזק את הביטחון במרחב הגבול הצפוני כדי לאפשר את חזרת האזרחים לבתיהם".

אלוף פיקוד הצפון בתרגיל חטיבת ההרים, צילום: דובר צה"ל

טופוגרפיה מאתגרת

אזור החרמון והר דב כוללים בתוכם טופוגרפיה ומזג אוויר שונים משאר האזורים. אנשי המילואים והיחידות שמגיעים לחטיבה מנוסים בלחימה בשטח המסובך, ובהם גם יחידת האלפיניסטים.

על פי התוכנית של צה"ל, בזמן המלחמה תוכנן בפיקוד הצפון להעביר את השליטה על הר דב לאוגדה 210, מעוצבת הגליל. באוגדה העדיפו שהמצב שמתרחש במלחמה יקרה גם בשגרה, וזאת אחת הסיבות להקמת החטיבה שמצטרפת לחטיבה המרחבית 474 ששולטת על הגולן.

מפקד חטיבת ההרים, אל"מ לירן אפלמן, צילום: דובר צה"ל

החטיבה החדשה תתמודד עם מרחב לבנון וסוריה באזור החרמון, בשתיהן פועלים כוחות חיזבאללה, גם בתיק הגולן שמגיע מאזור הכפר שובע. בחטיבה מתמחים בהשגת מודיעין על שני המרחבים. מרחב הר דב הוא אחד האזורים המורכבים והמאתגרים שסופג לא מעט אש. החיזבאללה עוד לפני המלחמה ראה בו את ה שטח שלו, ולכן הערכה היא שגם בתום המלחמה החיזבאללה ימשיך לנסות ולפגוע בהר. במהלך המלחמה ניסו שתי חוליות חיזבאללה לפגוע בחיילי צה"ל בחדירה למרחב ההר.

תג היחידה של חטיבת ההרים, צילום: דובר צה"ל

מפקד יחידת האלפינסטים, סא"ל עמיר שוקרון, "לא יודעים שאנחנו נלחמים גם בשטח הררי ולא רק שיורד שלג. גם בסבך, ובאזור הררי. אנחנו כבר ב-7 באוקטובר בצהריים תפסנו את גזרת הר דב והחרמון, כדי למנוע פעולה של החיזבאללה.

"הרעיון להקים את חטיבת ההרים שמתמחה ושונה מכל מרחב אחר. כולם מבינים שיש כאן פוקוס רציני. זה מרחב מיוחד עם מענה מיוחד. אנחנו משפרים את המוכנות כל יום. אנחנו מוכנים בהגנה וליציאה להתקפה. אני ממליץ לא לבדוק אותנו כי הם יחטפו בראש. גזרת הר דב בעייתית עוד לפני המלחמה. הם קוראים לזה הדרך לירושלים. אם הם יצאו להתקפה, הם יפגשו בעוצמות אש גבוהות. אני אומר את זה בצניעות אבל עם ביטחון שזה ייגמר בנוק אאוט לטובתנו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר