עבודות החשמל בעזה: תימנע הסתת הזרם, מתקן ההתפלה ישוב לפעול כדי למנוע התפרצות מחלות

מתקן ההתפלה ישוב לפעול באישור משרד האנרגיה ובמעורבות גורמים בינלאומיים, לקראת החלטת בית הדין בהאג ובמטרה לשמור על לגיטימציה בינלאומית • מוקדם יותר נחשף ב"ישראל היום" האישור של גלנט לעבודות החשמל בציר צאלח א-דין • מנגנונים יפקחו על חלוקת המים ברצועה ועל כך שזרם החשמל יגיע למתקן ההתפלה בלבד • 1.9 מיליון איש מתושבי הרצועה שוהים בין דיר אל בלח לתל סולטן

תיעוד מעזה: החל תיקון קו החשמל ברחוב סאלח א-דין // רשתות ערביות

לאחר חשיפת "ישראל היום": עבודות החשמל חזרו לעזה על מנת להפעיל את מתקן התפלת המים שיספק מי שתייה לדיר אל בלח וחאן יונס, כך מאשרים הבוקר (שלישי) בצה"ל.

מתקן התפלה במרכז הרצועה (ארכיון), צילום: רויטרס

בין הסיבות להפעלה המחודשת של המתקן: במטרה למנוע התפרצות מחלות וזיהומים בקרב התושבים, החיילים בשטח והחטופים בחודשי הקיץ, וכן על מנת להגביר את הלגיטימציה הבינלאומית להמשך פעולה ברצועה.

מוקדם יותר נחשף ב"ישראל היום" מסמך בו מזכירו הצבאי של שר הביטחון, כתב כי "שר הביטחון מאשר את הפעלת קו החשמל קלע משטח הארץ, לשם הפעלת מתקן ההתפלה ברצועת עזה״. זאת כאמור, במטרה למנוע זיהום והתפרצות מחלות ברצועה שיכולה לסכן גם את מדינת ישראל ולוחמי צה״ל בעזה. הפעולה שהתבצעה בהתאם למדיניות שנקבעה לבצע צעדים הומניטריים לקראת החלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ה-ICJ.

צוות התביעה של דרום אפריקה בדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: UN Photo/ICJ-CIJ/ Frank van Beek

מתאם פעולות הממשלה בשטחים קיבל את האישור של הדרג המדיני לחיבור קו החשמל ישירות למתקן ההתפלה המצריך 5 מגה וואט, וכך יספק 20 אלף קוב מים ביום. כיום מתקן ההתפלה מייצר 5,000 ליטר ביום. 

עבודות לתיקון תשתיות החשמל בכביש סאלח א-דין המרכזי ברצועת עזה, צילום: רשתות ערביות

בהפעלת המתקן, שקיבלה את אישור משרד הביטחון ומשרד האנרגיה מעורבים גורמים בינלאומיים, וישנו פיקוח המוודא שקו החשמל לא יימשך למקום אחר, אלא ישמש להפעלת מתקן ההתפלה בלבד. עוד יהיה מנגנון פיקוח לוודא שהמים יגיעו לאוכלוסיה ללא מעורבות חמאס

בכל רגע אפשר להוריד את שאלטר החשמל ולנתק את בעיית המים בחודשי הקיץ. נכון להיום, יש 3 קווי מים שנכנסים לרצועה. אחד בצפון הרצועה, אחד במוואסי-בני סוהילה, ואחד במרכז הרצועה.

מתקן ההתפלה תחת פיקוח יוניצ״ף, ארגון סיוע של האו״ם. מחובר ישירות לראשות המים הפלשתינית ברמאללה, שפועלת תחת הועדה האזרחית שנמצאת במקום. 

לאחר הפעולה ברפיח, רוב תושבי הרצועה, 1.9 מיליון איש, שוהים בין דיר אל בלח לתל סולטן. כ-20 אלף בני אדם נותרו ברפיח.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר