טילים מדויקים ונחילי כטב"מים: בצה"ל נערכים לאיום של חיזבאללה לפגוע בסוללות כיפת ברזל

מאז 7 באוקטובר שוגרו לישראל כ-19 אלף פריטי תלול מסלול • מערך ההגנה האווירית יירט כ-150 כלי טיס בלתי מאוישים • בצבא מסבירים כי חלק מההתרעות הן תוצאה של פריסת מערכות גילוי והורדת סף הרגישות של המערכות

אלפי רקטות ומאות כלי טיס יורטו: כך מתמודד מערך ההגנה האווירית עם האתגר הרב זירתי . צילום: דובר צה"ל

במלחמת לבנון השלישית אחד היעדים של חיזבאללה יהיה לנסות ולפגוע בסוללות מערך ההגנה האווירית של צה״ל. גם כעת, מודים בצה״ל, סוללות כיפת ברזל הן יעד מרכזי לכטב״מי הנפץ של חיזבאללה.

אלפי רקטות ומאות כלי טיס יורטו: כך מתמודד מערך ההגנה האווירית עם האתגר הרב זירתי, צילום: דובר צה"ל

מאז 7 באוקטובר שוגרו לישראל כ-19,000 פריטי תלול מסלול. נכון לרגע זה, רוב הירי היה מהדרום, אך בשבועות האחרונים עיקר הרקטות משוגרות מהצפון.

צה״ל נדרש לאתגר המורכב של ההפלה

מאז תחילת המלחמה יירט מערך ההגנה האווירית כ-150 כלי טיס בלתי מאוישים, כלים נוספים יורטו מהאוויר על ידי מטוסים ומסוקים.

במהלך המלחמה נרשמו עשרות אלפי התרעות בנוגע לירי תלול מסלול, חלקן התרעות שווא. בצה״ל מסבירים כי חלק מהתרעות השווא הן תוצאה של פרישת הרבה מאוד מערכות גילוי, כמו גם הורדת סף הרגישות של המערכות כדי להתמודד עם הבעיה הראשונה בהתמודדות עם כטב״מי הנפץ של חיזבאללה - ובמילים אחרות, עובדת היותם קטנים מאוד, טסים במהירות הדומה לזו של ציפור, וטסים בין ההרים והוואדיות בצפון, בגובה נמוך מאוד, באופן שמקשה מאוד על גילויים.

אלפי רקטות ומאות כלי טיס יורטו: כך מתמודד מערך ההגנה האווירית עם האתגר הרב זירתי, צילום: דובר צה"ל

בתחילת המלחמה יירט צה״ל לא מעט ציפורים, בעיקר עגורים, כיוון שהם נחזו ככלי טיס בלתי מאוישים. מאז השתפר צה״ל בזיהויים בין היתר הודות לסיוע של צפרים מומחים.

ככל שמעוף הכטב״מים קצר יותר, קשה הרבה יותר לזהות אותם, מסבירים בצה״ל, ומדגישים כי גם לאחר זיהוי כלי טיס חשוד נדרשת הפללה שלו, לעיתים על ידי מטוס קרב שמזהה אותו בעין, כדי למנוע, חלילה, יירוט של מטוס ריסוס ישראלי או כלי בלתי עוין אחר.

פריסה מלאה בכלל קצוות הארץ

לאחר אתגר הגילוי והזיהוי, נדרש צה״ל לאתגר המורכב של ההפלה, שמתבצעת על ידי מערך ההגנה האווירית או כלי טיס של חיל האוויר.

אלפי רקטות ומאות כלי טיס יורטו: כך מתמודד מערך ההגנה האווירית עם האתגר הרב זירתי,

בצבא מציינים כי אחוזי היירוט של הכטב"מים ורחפני הנפץ של חיזבאללה עלו מאז תחילת המלחמה, אך עדיין, כידוע, התוצאה לא מספיק טובה, ורק בשבוע שעבר נהרג חייל מילואים בחורפיש.

בתוך כך, מערך ההגנה האווירית נמצא בכוננות מיידית 24/7, בפריסה מלאה בכלל קצוות הארץ ומהווה גורם מרכזי בהתמודדות אל מול האיומים האוויריים המורכבים והמגוונים - מכלי טיס טקטיים ועד רקטות, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט מכלל הזירות. בצה"ל מוסרי כי במהלך החודש האחרון נפתח גדוד חדש במערך, גדוד 139. הגדוד יפעיל את מערכת הנשק ״כיפת ברזל״. הקמת הגדוד תאפשר הגדלת הערכות הסוללות ומעטפת הגנה רחבה.

"אנשי מערך ההגנה האווירית ימשיכו לעשות כל שביכולתם על מנת לתת הגנה מיטבית לתושבי מדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר