צומת דרכים גורלי: בכיר לשעבר במוסד טוען - "מלחמה כוללת היא איום על החזון הציוני של ישראל"

חיים תומר, לשעבר ראש אגף מודיעין ותבל במוסד, מסביר בראיון ל"ישראל היום" מדוע זה לא הזמן לפתוח חזית בצפון: "חיזבאללה יוצר איום שלא שיערנו ואין לצה"ל מענה עבורו" • למה כדאי לקבל את מתווה העסקה של ביידן: "זו אופציה שנקראת פסק זמן, ובתוכה מחווה לנשיא" • ועל הצניחה בפופולריות של ישראל בזירה הבינלאומית "ישראל נתפסת חלשה - היא לא הצליחה ב-7 לאוקטובר והיא לא מצליחה גם היום"

חיים תומר, בכיר לשעבר במוסד. צילום: יהושע יוסף

חיים תומר, בכיר לשעבר במוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים, כיהן כראש אגף המודיעין וראש אגף תבל, לא נשמע אופטימי באשר לסיכוייה של מדינת ישראל לשרוד מלחמה רחבה מול חיזבאללה. ישבנו איתו לשיחה אחד על אחד על המשמעות של המשך לחימה בעזה, הרחבת המערכה בצפון והתעלמות מהמתווה שהציע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

השיגורים לגליל התחתון בשישי בצהריים

תן לנו את התרחיש הכי גרוע שישראל יכולה להיקלע אליו?

"כניסה למערכה רחבה בלבנון בעת הזו, אחרי שמונה חודשים לחימה בעזה, תגדיל משמעותית את הסיכון ליכולתה של ישראל להמשיך ולתפקד כמדינה, כמדינה עם כלכלה, חברה וכשחקנית בינלאומית," אומר תומר. "הציבור צריך להבין שמלחמה כוללת היא איום על החזון הציוני של ישראל".

סוגיה דרמטית לעתיד המדינה

תומר מצייר תרחיש אימה בו אלפי טילים שישוגרו על ידי חיזבאללה ישתקו במשך שבועות ארוכים את המדינה כולה. "אם מדינת ישראל נערכת ללחימה בחיזבאללה בהיקף הרחב, כמו שאומר הרמטכ"ל, המשמעות היא ירי של אלפי טילים למרכז הארץ שישתק במשך מספר שבועות את המדינה כולה, כולל נתב"ג, נמל חיפה, שדות תעופה צבאיים בצפון הארץ".

מתקפת הטילים האיראנית על ישראל (ארכיון), צילום: AFP

"יכול להיות שגורלה של קריית שמונה הנטושה והגליל הנטוש שם יש הרס רב, יהיה גם גורלם של הערים עכו, טבריה ואולי גם חיפה ואולי מעבר לכך, גם תל אביב".

תומר מדבר על איום בהיקף שלא תיארנו ומסביר איך המשטר בטהרן תכנן את הכל בקפידה, בין אם מדובר במערכה הדרומית ובין אם מדובר בהברחות האמל"ח ליישובי יהודה ושומרון.

נסראללה ובכירים איראנים (ארכיון), צילום: רשתות ערביות

"ישראל נמצאת בלחימה רב חזיתית ונמצאת ערב סוגיה שהיא דרמטית לעתידה. חיזבאללה יוצר איום שלא שיערנו ואין לצה"ל מענה עבורו. האיראנים הכינו את מה שנקרא 'עוטף ישראל' בצורה מאוד יסודית. יש להם אפשרות להפעיל את המליציה החות'ית שמי שמפעיל אותם הם קצינים איראנים, יש להם פרוקסי שמתחבא באזור, וחיזבאללה בעיראק שיכולים לנצל את ירדן ולירות ישירות לעבר העיר אילת. הם גם מנסים להחדיר אמל"ח ליהודה ושומרון ודי מצליח להם".

לחימה רב חזיתית

"יש להם טילים מדויקים שיכולים לפוצץ את שדות הגז של ישראל בשניות, על כל המשתמע מכך. לישראל אין מענה גם לחמאס וגם לחיזבאללה. וודאי שלא לכמות הרחפנים שיש לחיזבאללה. בנוסף, חיל האוויר הישראלי כבר לא חופשי לפעול מעל לבנון בגלל מערכת הגילוי שאיראן ציידה בה את נסראללה".

מבנה שניזוק לאחר שנפגע מטיל חיזבאללה, צילום: ללא

תומר אומר שאין סיבה לזלזל ביכולות הטקטיות והצבאיות של חיזבאללה. "יש להם מודיעין טקטי יותר טוב מישראל, או לפחות לא נופל מזה של ישראל. לא בטוח שמערכות ישראליות שפותחו יודעות לתת מענה. זו שאלה באיזה כמות ובאיזה היקף חיזבאללה יתקוף אותנו".

תומר מוסיף כי "חיזבאללה מחזיק סד"כ של רקטות שונות בהיקף של 100 אלף עד 150 אלף ראשי קרב. אם ירצו, הם ידעו לירות בימים הראשונים של הלחימה כל יום 1,500 רקטות ואחרי עשרה ימים הם בקושי יגרדו 10 אחוזים מהארסנל שלהם. אם תרחיש כזה יקרה, לא יהיה לנו מענה מוחלט".

דיווחים בלבנון: שני הרוגים בתקיפה של צה"ל בכפר חולא שבדרום המדינה

תומר מסביר שבישראל צריכים להבין שהיריבים שלנו בגזרות, הן החמאס בעזה והן חיזבאללה בלבנון, פיתחו מתארי קרב. "בין אם מדובר בתת קרקע, בעל קרקע, באמל"ח בליסטי מסוגים שונים או באמל"ח מועף. יש להם יכולת לחימה אישית יותר גבוהה ממה שהייתה להם בעבר, וגם ניסיון קרבי. הפערים הם לא לטובתנו".

אין מענה גם לחמאס וגם לחיזבאללה

מה האופציות העומדות בפני ישראל ומערכת הביטחון?

"אם אני מסתכל שנה קדימה, אני חושב שישראל מתלבטת בין שתי אופציות משמעותיות. לכל בחירה יש משמעות גורלית למדינת ישראל. אנחנו בצומת דרכים היסטורית גורלית".

מטווח לחיזבאללה. צפון הארץ, צילום: דוד כהן/ג'יני

האופציות, כך על פי תומר, הם לקבל את מתווה ביידן ובכך להרוויח זמן או יציאה למלחמה נרחבת, תרחיש שהוא לא רק שאינו אידאלי, אלא הרה אסון, כך לדבריו.

"אופציה ראשונה: ישראל מקבלת את מתווה ביידן שמדבר על הקפאת הלחימה בעזה, בתקווה שזה יביא גם להקפאת הלחימה בחזית הצפונית. עצימות הלחימה בשתי החזיתות תרד משמעותית, אולי חלק מהחטופים ישוחררו ואנחנו נרוויח זמן. זה מה שביידן ניסה להגיד לצמרת הישראלית ונתקל באוזן ערלה".

ביידן מפציר בישראל להסכים לעיסקת חטופים: "אני קורא להנהגה בישראל לעמוד מאחורי העסקה הזו" // ערוץ היוטיוב של הבית הלבן

"ביידן אומר לישראל: תעצרו רגע. נתתם לחמאס מכה מאוד קשה. אמנם לא הרגתם את סינווואר וגם לא את מוחמד דף, ויש עדיין כמה מסגרות גדודיות שעדיין מתפקדות ושלמות, ונכון שחמאס ירוויח זמן להתארגן ,אבל גם צה"ל ירוויח זמן להתארגן ואולי נחפש פתרון לניהול המקום הנורא הזה שנקרא עזה. זו האופציה שנקראת פסק זמן, ובתוכה מחווה לנשיא ביידן".

לא הזמן למלחמה נרחבת

"אופציה נוספת היא יציאה למלחמה נרחבת. אבל כל צבא צריך זמן להתארגן ואחרי שמונה חודשי לחימה, צה"ל שחוק. אם יוצאים למלחמה בצפון, צה"ל צריך להיערך לאפשרות של מלחמה בלבנון".

תרגיל הגברת מוכנות כוחות צה״ל בגבול הצפון, צילום: דובר צה"ל

"הבעיה היא יכולת תמרון מתואמת בשטח. חיזבאללה חזק מחמאס לאין ערוך במרכיב יכולת הבלימה שלו, ברמת החיילות שלו, ברמת איכות המודיעין שיש לו. הוא הוכיח בשבועות האחרונים שיש לו יכולת מודיעין מדויקת, ברמת זמן אמת גבוהה ביותר".

"ישראל נמצאת שמונה חודשים במלחמה שהאסטרטגיה שהוגדרה בשלב הראשון היא ניצחון מוחלט על חמאס ובלימה בחזית הצפונית. החל מ-8 באוקטובר, חיזבאללה נכנס למערכה. בהתחלה בעצימות נמוכה ואחר כך בעצימות הולכת ומתעצמת, עד הימים האחרונים שישנה עליה בפגיעה בערים בצפון וכוחות צה"ל".

ההרס ברצועה, הערב, צילום: אי.אף.פי

תומר מסביר כי ישראל צריכה להבין שהיא צריכה לעצור את המלחמה ולייצר תסריט סיום בעזה, דבר, שלדבריו, ההנהגה לא טיפלה בו כראוי.

לחפש פתרונות ל"יום שאחרי"

"הבעיה היא שישראל צריכה לבחור בין אופציה של עצירת המלחמה והחזרת החוטפים וארגון מחדש של צה"ל, אל מול האתגרים שהצטברו, שאין להם מענה טוב גם בעזה וגם בלבנון. ישראל צריכה לחפש פתרונות של 'היום שאחרי' גם מול לבנון וגם מול רצועת עזה. יש פה שותפים שאפשר לדבר איתם. זה לא שאין עם מי לדבר".

כוחות צה"ל באזור רפיח, אתמול, צילום: דובר צה"ל

"האופציה הרעה שמסתמנת כרגע היא מלחמה נרחבת והיא מאפשרת לגלנט לגייס 350 אלף חיילי מילואים. הרמטכ"ל מצהיר שצה"ל ערוך ללחימה רחבת היקף והוא רק מחכה לפקודה מהדרג המדיני. אבל אני לא בטוח שהציבור הישראלי מבין את המשמעות של הלחימה הזאת".

איך ישראל נתפסת בעולם אל מול הממשל האמריקני, ואל מול אירופה?

"בצד המדיני, ישראל לצערי נתפסת היום חלשה גם בעיני היריבים שלה באזור וגם חלשה בפני עצמה. היא לא הצליחה ב-7 לאוקטובר והיא לא מצליחה גם היום. ברור לכולם שיש קרע משמעותי בין הממשל הישראלי לבין ממשל ביידן. האיראנים מבינים הכל ובינתיים הופכים להיות שותפים של הרוסים ושל סין וספקי אנרגיה חשובים עבור הודו".

האסון בקיבוץ בארי | אורן בן חקון

תומר ממשיך ומצייר תמונה עגומה במישור הבינלאומי. "ישנה הסתייגות של ממשל וושינגטון מול בנימין נתניהו וממשלתו. יש צבירה של זעם, גם פוליטי, כי ביידן חושב על הבחירות שלו בנובמבר. מה נתניהו עושה? איך נתניהו עוזר לו מול הדמוקרטים או מול הרפובליקנים?"

פגיעה משמעותית במעמד הבינלאומי

לדבריו, "ישראל סופגת פגיעה משמעותית במעמדה הבינלאומי". התחושות הקשות בין ממשל ביידן לנתניהו ידרדרו ותומר מביע חשש מהנאום הצפוי של ראש הממשלה נתניהו בקונגרס.

השגריר ארדן גורס את כתב הזכויות של האו"ם מעל דוכן הנואמים בעצרת, צילום: שידור ישיר מעצרת האו"ם

"גם מעמדינו באירופה לא ממש טוב. הסלון האווירי בצרפת זה כמעט הדבר הכי חשוב בתעשיית הנשק. העובדה שאמרו לנו שלא רוצים לראות אותנו שם, זה נזק מאוד גדול. זו הפעם הראשונה שישראל לא משתתפת בכנס".

המעמד הפגוע של ישראל, לדברי תומר, מכשילים אותה גם במלחמה הלא כל-כך הסמויה שלה מול איראן. "מעמדה בינלאומי של ישראל ברמה האסטרטגית נפגע מאוד. אין לישראל כיום קואליציה נגד איראן. איראן השכילה ואיראן מנהלת פה את המערכה. ישראל מאבדת את השותפות שהייתה לה עם הקואליציה של המדינות השונות שהצטרפו בליל התקיפה האיראנית ב-14 באפריל. ישראל לא הפכה את האירוע הזה להזדמנות".

ביידן ונתניהו (ארכיון), צילום: רויטרס

תומר מסביר שהחזית הנוספת שפתחה איראן דרך שלוחתה בלבנון, חיזבאללה, מנעו מישראל להשיג יתרון משמעותי בלחימה ברצועה.

התפיסה שבסופו של דבר ננצח - טיפשות

"חייבים להבין שאם חיזבאללה לא היה פותח חזית נוספת מול ישראל, חמאס כבר לא היה פה. ישראל היתה כותשת אותו ממזמן. זה שאיראן פתחה חזית נוספת והכניסה את חיזבאללה איפשר לחמאס להתגונן בצורה מסוימת מול צה"ל".

לא חושב שיש להם השפעה דרמטית או שונה על המלחמה. נתניהו (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

עד כמה אנחנו רחוקים מהניצחון המוחלט עליו מדבר ראש הממשלה?

"ישראל נמצאת שמונה חודשים במלחמה מול חמאס, ארגון קטן יחסית שלא הוערך נכונה. אנחנו בנקודה שבה עדיין לא הכרענו את חמאס. ישראל אמנם הסבה לו מכה משמעותית וקשה, אבל לא השיגה שליטה שלמה בשטח ולא מונעת מהיכולת שלהם לשגר רקטות לעבר הדרום".

"אין הישג אסטרטגי חד משמעי בעזה ויש סכנה להידרדרות למלחמה יותר רחבה בלבנון שאיראן עומדת מאחוריו, במיוחד עם סוגי אמל"ח מאוד מתפתחים ומשתכללים שאנחנו פוגשים בשדה הקרב. אין לצה"ל מענה לכטב"מים האיראנים המשוחמים ולכן נשאלת שאלה 'מה קורה מפה?'"

"אני ממליץ לממשלה לקבל את מתווה ביידן," מסכם תומר. "המערכת עברה טראומה נפשית והתפיסה שאנחנו נחושים ונלחמים בכל הכוח ובסופו של דבר ננצח, זו טיפשות. כל הסיפור של 'אני נחוש ואני מסתכל על האויב בלבן של העיניים ואני לא מוותר' תוביל את ישראל לחורבן".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר