האתגר של הדרג המדיני: לצמצם את סימני השאלה כדי לרתום מחדש את הציבור בישראל

לנוכח המשמעויות הכבדות, יש להשקיע בחיזוק המורל והחוסן הלאומי • הדרג המדיני נדרש להבהיר את עמדותיו בסוגיות כמו מתווה ביידן או עסקת שחרור חטופים • בנוסף, יצטרך לגבש סביבן הסכמות רחבות

הפצצות של חיל האוויר בשטח לבנון. מנגנון היציאה מהמלחמה נמצא בידיו של מנהיג חיזבאללה

בחלוף שמונה חודשים מתחילתה של המלחמה, האתגר העיקרי שניצב כיום בפני קברניטי המדינה הוא לרתום מחדש את הציבור בישראל להמשכה של ההתמודדות הקשה.

דובר צה"ל: "הפשיטות ברצועה יימשכו, הכנסת דלק - בהתאם להנחיות הדרג המדיני" (26.10.23) // דובר צה"ל

התנהלות אויבינו מעזה ומלבנון אמורה להקל את המלאכה, שכן מצד חמאס נמשכת הסרבנות בסוגיית החטופים, במקביל לשיגורי רקטות ולניסיונות חדירה שממחישים את הצורך בהמשך הלחימה נגד ארגון הטרור, ומצד חיזבאללה ההסלמה בהתקפות נגד צה"ל ויישובי הצפון מאלצת את ישראל לבחון מחדש את גישתה הנוכחית.

רוב הציבור, כך נראה, מזדהה עם מטרות המלחמה בעזה, מאמין כי ניתן להשיג את כולן, מבקש לשנות את המציאות בצפון ומבין כי לצורך כך יידרש להקרבה, לנחישות ולאורך רוח.

נסראללה. נוסחאותיו אינן מחייבות אותנו, צילום: ללא

כדי לשוב ולרתום אותו ולחזק את האמון מצידו על הדרג המדיני לצמצם ככל הניתן את אי־הוודאות, להבהיר את העמדות בסוגיות מרכזיות כדוגמת מתווה ביידן ועסקת שחרור החטופים, לגבש סביבן הסכמות רחבות, להסיר את הספקות ביחס לתוחלת הלחימה ולהתייצב בחזית מלוכדת עם השותפים הפוליטיים ועם הדרג הביטחוני.

במאבק הזה לא יהיה נוקאאוט

אירועי השבוע החולף סימלו הסלמה נוספת במלחמת ההתשה שחיזבאללה מנהל נגד ישראל.

היקף התקיפות שביצע נגד ישראל הגיע לשיא חדש. נוסף על הנפגעים הרבים ועל הנזקים שהן גרמו ליישובים ולנכסים ביטחוניים, השפעתן רבה גם על המורל הלאומי. צה"ל אמנם גובה מחיר מחיזבאללה, אך אין זה מקזז מההשפעות השליליות בישראל.

שריפות בצפון, צילום: אייל מרגולין ג'יני

חיזבאללה ימשיך את הלחימה בישראל כל עוד תימשך הלחימה בעזה – זו הנוסחה שנסראללה טבע מאז פרוץ המלחמה. בכך הוא מיצב בתודעה את החזית הצפונית כזירה משנית, עוד לפני שהוגדרה כך על ידי המערכת הישראלית.

נוסחה זו השאירה בידיו לא רק את השליטה בגובה הלהבות אלא גם את מנגנון היציאה מהמלחמה: כשישראל תסיים את הלחימה בעזה, לפי שיפוטו, יוכל להכריז על עצירת הלחימה מצידו ובכך ישמוט מישראל את הלגיטימציה לצאת למלחמה נגדו. בנאום שנשא ב־19 במאי הסביר נסראללה לקהל שומעיו, כי בהתמודדות בין "ציר ההתנגדות" למדינת ישראל ינצח הצד שיגלה נחישות, סבלנות ועמידה איתנה.

לדידו, במאבק הזה אין לצפות לניצחון בנוקאאוט אלא בנקודות, על ידי התשת הצד האחר ושחיקתו. כמובן, הדרג המדיני בישראל לא צריך לרקוד לצלילי חלילו של נסראללה. נוסחאותיו אינן מחייבות אותנו.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון בתגובה למטח לצפון (ארכיון), צילום: ללא

על נסראללה להניח כי עת השילום תבוא כשיוחלט על כך בישראל, עם או בלי קשר למציאות שתשרור בעזה. לא זו אלא אף זו: ישראל אינה צריכה לאמץ את אסטרטגיית ההתשה של חיזבאללה בהתמודדות עימו. נכון יהיה להשלים את בניית היכולות הצבאיות מתוך אסטרטגיה של הכרעה, ולשלב בכך גם גביית מחיר כבד ממדינת לבנון.

נסראללה, שכבר הודה בעבר בטעותו בהערכת כוונותיה של ישראל, יצטרך להביא בחשבון בכל רגע את האפשרות שגם כעת הוא מניח הנחות שגויות. אם אמנם הוא אינו מעוניין במלחמה רחבה – והדגש הוא על ה"אם" – הוא יהיה עלול למצוא את עצמו נגרר אליה בלי שתכנן זאת.

נתניהו בפיקוד הצפון (ארכיון), צילום: מעין טאוף, לע"מ

יש להבהיר את עמדותינו

ההתמודדות בזירה הצפונית תפסה השבוע מקום גבוה בסדר היום בישראל, אך היא באה בנוסף לאתגרים המתמשכים בזירת עזה, ביו"ש, מול איראן וגרורותיה האחרות, בזירה המדינית והמשפטית ובמגרש הפנימי – בתוך החברה בישראל.

בנקודת הזמן הנוכחית, לנוכח המשמעויות הכבדות, נדרש הדרג המדיני להשקיע גם בחיזוקם של המורל והחוסן הלאומי, לצד המאמץ הנמשך בשאר התחומים.

כוחות צה"ל ברצועת עזה (ארכיון), צילום: דובר צה"ל

נכון לצמצם ככל הניתן את אי־הוודאות בציבור, להבהיר את העמדות הישראליות כאשר אין בכך להעניק יתרונות לאויב (לדוגמה, ביחס למתווה לשחרור החטופים שממילא מובא לידיעת גורמי התיווך והאויב), להסיר ספקות ביחס לתוחלת הלחימה הנובעים מהחשש שישראל תגמיש את עמדותיה בתחומים שיאפשרו לחמאס להשתקם, לחזק את התמיכה בעורף, לדחות את העיסוק בסוגיות מעוררות מחלוקת ולהתייצב בחזית אחת מלוכדת.

הכותב מכהן כראש מכון משגב לביטחון לאומי ולאסטרטגיה ציונית

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר