"מלחמת השריפות": בלבנון חוששים מהצתות ישראליות; בחיזבאללה איימו - "נרחיב את המתקפה במידת הצורך"

בכלי תקשורת בביירות האשימו כי צה"ל שיגר פצצות תבערה ליערות בדרום המדינה • דיווח לבנוני: "'מילואימניקים' בחיזבאללה סירבו להתייצב לשירות הארגון" • ברשת "אל-מיאדין" התמוגגו מהאש בצפון: "שריפה בהתנחלויות ובקולוניות"

שריפה ביער ביריה. צילום: ללא

השריפות בצפון עוררו היום (שלישי) תגובות רבות בלבנון, לרבות הבעת תמיכה בפעולות הטרור של חיזבאללה, אך גם חשש מתקיפות צה"ל, שיובילו להתפשטות להבות בדרום ארץ הארזים.

מטוסי כיבוי טסים מעל היער בניסיון להשתלט על השריפה שפרצה כתוצאה מירי טילים // אלי ארזי/יחידת הכיבוי האווירי

מוקדם יותר, סגן מזכ"ל חיזבאללה נעים קאסם התראיין לתקשורת הערבית ואמר כי "כל הרחבה של ישראל במלחמה על לבנון תיענה בהרס, בחורבן ובגירוש בישראל. אם ישראל רוצה לנהל מלחמה כוללת - אז אנחנו מוכנים לכך".

בתוך כך, גוברת המתיחות בלבנון בשל עשרות אלפי המפונים מדרום המדינה, בשל החזית שפתח חיזבאללה מול ישראל מאז 8 באוקטובר. אתר החדשות "אל-ג'נוּביה" דיווח כי כמה מ"לוחמי המילואים של חיזבאללה סירבו לזימוני גיוס שקיבלו לאחרונה, כשחיזבאללה שלח זימונים לאלפי לוחמים לשעבר, וקרא להם לחזור למען 'ג'יהאד למען ירושלים'".

שייח נעים קאסם (ארכיון), צילום: רויטרס

מקורות בחיזבאללה מסרו לאתר המסקר את דרום לבנון כי "הלוחמים סירבו לחזור לחיזבאללה בגלל קוצר ידו בפינוי ובסיוע לעקורים בדרום לבנון - במיוחד כשמשפחות של חלק מהם היו בין העקורים". על רקע זה, דווח כי ההנהגה הצבאית של חיזבאללה החליטה לאיים על הפעילים בהחרמת סיוע, משכורות וביטוחי בריאות כדי להכריח אותם לשנות את דעתם".

עם זאת, דווח כי מספר "הסרבנים" אינו גדול לעומת מספר אלה שנענו לזימון, אך בחיזבאללה חוששים ממעגל ההתנגדות המתרחב בתוך שורותיהם.

תיעוד חריג. מחבלי חיזבאללה מסתננים בצמחייה סמוך לגבול ויורים לישראל, צילום: ללא

כאמור, בלבנון גובר גם החשש משריפות בדרום המדינה. "מלחמת השריפות מתרחבת בחזית הדרומית בשני הצדדים. תיעודים מראים את הלהבות באזורים בצפון ישראל ובתיעודים אחרים רואים צוות כיבוי (לבנוני), שהיה נתון לירי מהצד השני כדי למנוע מהם לכבות את הלהבות. אז מי משחק באש?", דיווחה כתבת "סקיי ניוז" בערבית המוצבת בלבנון.

יתר על כן, בלבנון דיווחו כי צה"ל שיגר פצצות תבערה לעבר יערות הסמוכים לקו הכחול בדרום לבנון בפאתי העיירות א-נאקורה, ג'בל אל-לבונה ועלמא א-שעב. בסוכנות הידיעות הלבנונית דווח כי צוותי כיבוי מיהרו למקום לכיבוי השריפות, אך היו נתונים לסיכון רב בשל הפגזות של צה"ל וריסוס של דלק להתלקחות אש.

תקיפות צה"ל בדרום לבנון (ארכיון), צילום: ללא קרדיט

במהלך היממה האחרונה תושבים לבנונים אף העלו קונספירציה שישראל ריססה בנזין באזור הכפר עלמא א-שעב בדרום לבנון, תוך שיתוף פעולה עם הכוחות הבינלאומיים של יוניפי"ל. "משתפי הפעולה בכל מקום", העיר על כך תושב בלבנון.

בינתיים, ברשת "אל-מיאדין" המקורבת לחיזבאללה, התמוגגו כצפוי מהתיעודים מהצפון. "להבות אש התפשטו בהתנחלויות של צפון פלשתין הכבושה בעקבות רקטות של ההתנגדות האסלאמית בלבנון. התקשורת הישראלית תיארה את הסצנה בתור 'הצפון בוער, איבדנו את השליטה ואת הריבונות'", אמרה מגישת הרשת, ראמיה אל-איברהים.

שריפות בצפון, צילום: במועצה האזורית מרום הגליל

כמו כן, היא דיווחה כי "תיעודים ברשתות החברתיות אישרו את הגודל העצום של הלהבות בהתנחלויות של קריית שמונה, שלומי וכפר גלעדי". בהמשך לכך, ראמי אירחה את "ראש הצוות של אל-מיאדין בפלשתין הכבושה, נאסר אל-לחאם מבית לחם".

נאסר, שמשמש גם בתור ראש סוכנות הידיעות הפלשתינית "מען", אמר כי הצפון עולה באש מבחינה כלכלית, מבחינת ענף התיירות, מבחינת השטח ומבחינה ביטחונית, במקביל ל"נסיגה של מתנחלים".

תושבי הצפון הקימו "מחנה פליטים" בגליל: "מדינת ישראל מתכווצת - הממשלה הפקירה אותנו", צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

מלבדו, כתב הרשת בדרום לבנון דיווח בשידור כי "הביטוי 'הצפון בוער', מתאר באופן המדויק ביותר את מה שהיינו עדים לו היום, מול הקולניות של מטולה, קריית שמונה ומרגליות. יש תמרון עשן מאז אתמול ועד השעות האחרונות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר