לא רק כיפת ברזל: איזו תמיכה צבאית מעניקה ארה"ב לישראל?

מזכר הבנות בין שתי המדינות מסדיר את פרטי הסיוע הצבאי שיועבר עד 2028 • 38 מיליארד דולר בסיוע צבאי, 33 מיליארד דולר במענקים לרכישת ציוד צבאי וחמישה מיליארד דולר לרכישת מערכות הגנה מפני טילים • המלחמה הביאה לכך שהסיוע גדל, אך בוושינגטון יש קולות שקוראים להגביל את ממדיו

הרמטכ״ל בטייסת ה׳אדיר׳ (F-35): ״יודעים להגיע לכל מקום במזרח התיכון״ // דובר צה"ל

מלחמת חרבות ברזל, והמשבר ההומניטרי שנוצר בעזה במהלכה, הביאו לכך שבוושינגטון נשמעות קריאות להציב תנאים ברורים למימון הצבאי ולסיוע הנוסף שארצות הברית מעניקה לישראל, המדינה שקיבלה יותר סיוע אמריקני מאז מלחמת העולם השנייה.

סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה פרטים על התמיכה ארוכת השנים של ארה"ב בישראל. כך, למשל, ב-2016 ארה"ב וישראל חתמו על מזכר הבנות שמסדיר את פרטי הסיוע ל-10 שנים, מאוקטובר 2018 לספטמבר 2028.

מטוסי F-35 של חיל האוויר, צילום: דובר צה"ל

אילו מערכות נשק מתקדמות כלולות בסיוע? ישראל היא המפעילה הבינלאומית הראשונה של מטוס הקרב F-35 Joint Strike Fighter, שנחשב למטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית.

ישראל נמצאת בתהליכי קנייה של 75 מטוסי F-35 ונכון ל-2023 כבר קיבלה 36 מטוסים, שתמורתם היא משלמת בסיוע ארה"ב.

ביידן. ימשיך לקדם סיוע לישראל?, צילום: רויטרס

התנגדות במחנה הדמוקרטי

המערכת הביטחונית האמריקנית גם סייעה לישראל לפתח ולחמש את מערכת ההגנה מפני רקטות ״כיפת ברזל״, שפותחה לאחר מלחמת לבנון השנייה. ארה"ב העבירה לישראל במספר הזדמנויות מאות מיליוני דולרים כדי לסייע בחידוש הטילים המיירטים של ״כיפת ברזל״.

מערכת "קלע דוד" בפעולה, צילום: דוברות משרד הביטחון

וושינגטון גם סייעה במימון הפיתוח של מערכת "קלע דוד" של ישראל, שנועדה להשמיד רקטות ארוכות טווח.

על פי רויטרס, הנשיא ג'ו ביידן ביקש בשנה שעברה מהקונגרס לאשר הצעת חוק הכוללת העברת 14 מיליארד דולר לישראל, בנוסף ל-60 מיליארד דולר לאוקראינה, תמיכה בטייוואן ומיליארדי דולרים נוספים לסיוע הומניטרי. חבילת המימון הזאת עברה בסנאט עם תמיכה של 70 אחוזים, אך נחסמה בבית הנבחרים, שמנהיגיו רפובליקנים, בעיקר בגלל התנגדותם למתן מימון נוסף לאוקראינה.

גם קבוצה של דמוקרטים בבית הנבחרים מתנגדת להעברת סיוע לישראל, וקראה לביידן להשהות את הסיוע, בטענה שהכספים משמשים להרג חפים מפשע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר