צה"ל פרסם כיצד יתנהל תחקיר 7 באוקטובר - וקורא לתושבי העוטף להעיד

התחקיר יתמקד בתקופה ממרץ 2018, תחילת ההפגנות על הגדר, ועד 10 באוקטובר 2023 • את התחקירים ינהלו קצינים בדרגות שונות • כל יחידה תתחקר את עצמה

הרמטכ"ל: "ההחלטה על התחקיר - צורך מבצעי" // צילום ארכיון: שמואל בוכריס

צה"ל מפרסם היום (חמישי) את "מפת התחקירים" המטכ"ליים לאירועי 7 באוקטובר והתקופה שקדמה לו, וקורא לציבור, ובעיקר לתושבי היישובים בעוטף עזה, להשתתף בתחקירים ולהשפיע עליהם.

תחקיר 7.10: כך זה יתבצע | המסמך המלא

פקודת התחקירים הופצה בצה"ל בחודש שעבר לאחר כחמישה חודשי לחימה, לאחר רידוד כוחות נרחב ברצועת עזה, ועם שחרור עשרות אלפי מילואימניקים לבתיהם. הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הגדיר כי מטרת התחקיר היא ללמוד ולהפיק לקחים בצה"ל כדי לשפר את האפקטיביות בלחימה, להיערך למערכה הבאה, לחזק את מאמץ החזרת היישובים והגנתם, וכן לבנות את כשירות צה"ל ולפתח את בניין הכוח של צה"ל.

כפי שכבר פורסם, התחקיר הפנימי מתמקד בתקופה שבין מרץ 2018 (אירועי "שומרי הסף", קרי ההפגנות לאורך הגדר) ועד ה-10 באוקטובר, שלושה ימים לאחר שהחלה המלחמה. בשבועות האחרונים כל מפקדה ראשית אישרה אצל הרמטכ"ל את מפת התחקירים הפנימית, חלקם יאושרו בימים הקרובים. ההערכה היא שתהליך התחקירים יסתיים במהלך חודש יוני, בכפוף למצב המבצעי. בצה"ל מדגישים כי תחקיר פנימי אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני, אלא כלי פנימי מבצעי של צה"ל ללמידה.

התחקיר יחזור כ-5 שנים לאחור. הפגנות השיבה על הגדר בעזה (ארכיון), צילום: אי.פי.איי

ארבעת מוקדי התחקיר הם התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול משנת 2018; המודיעין ותפידת האויב משנת 2018 ועד 6 באוקטובר; המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל 7 באוקטובר ובימים שקדמו לו; ואירועי 7 עד 10 באוקטובר, מפרוץ המלחמה ועד החזרת השליטה ביישובים.

במסגרת התחקירים יתוחקרו קרבות ואירועים מבצעיים מרכזיים תוך כדי המלחמה, גיוס המילואים והמענה הלוגיסטי, תכנון אורך נשימה, איסוף ופינוי חללים באירועי השבעה באוקטובר ורציפות התפקוד ב-7 באוקטובר.

בצה"ל מדגישים כי תחקיר פנימי אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני. מחבלי הנוח'בה בשדרות בשבת השחורה, צילום: שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מנגנון התחקור של פיקוד הדרום, למשל, יכלול תחקיר פיקודי של מפקדי האוגדות שהוקפצו לשטח בימים הראשונים של המלחמה, מפקדים בדרגת אלוף משנה שמונו על ידי הפיקוד לתחקור קרבות ההגנה ביישובים ובקיצוצים, כאשר לכל קרב מרכזי או יישוב מונה אלוף משנה או סגן אלוף שיהיה אחראי להליך התחקיר.

בצה"ל מבהירים כי התחקיר ישים דגש על שיח עם התושבים, למרות האתגר, והדגישו כי התחקירים יתבצעו על בסיס מקורות עובדתיים מוכחים ומוצקים כמו סרטונים, דיווחים מתועשים והקלטות. לצורך כך, תהיה גם פניה לאזרחים ולכלי תקשורת לבקשת שיתוף פעולה בהעברת חומרים, עדויות וויזואליות. תחקור הקרב בחמשת המוצבים הצבאיים ייעשה על ידי מפקדי החטיבות המרחביות, בסיוע מתחקר חיצוני מצה"ל.

באגף המודיעין כל יחידה תתחקר ברמתה, כל ראש יחידה יתחקר את הגוף עליו הוא מפקד על פי השאלות והעקרונות שנקבעו. מפת תחקירים נקבעה גם לחיל האוויר, לאגף המבצעים, לחיל הים, לפיקוד העורף ולאגף התקשוב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר