בלב קן הצרעות של יו"ש: מסע עם כוחות צה"ל לעומקי מחנה הפליטים נור א-שמס, שעות לאחר חיסול אל-עארורי

"לא האמנתי שנסתובב במחנות הפליטים הכי קשוחים ביו"ש", מספר סגן אלוף במילואים צורי, מפקד גדוד 9306• חודשים שלוחמיו פועלים באינטנסיביות לפירוק תשתית הטרור בנור א־שמס - סיר לחץ צפוף ומסוכן • "המחבלים מתחבאים בבתי חולים ויורים ממסגדים" • צפו בתיעוד

כוחות צה"ל פועלים במחנה הפליטים נור א-שמס/ חנן גרינווד

בתוך סמטה צרה, אפופת עשן ואש במחנה הפליטים נור א-שמס, עצרנו את הג'יפ ממוגן הירי ויצאנו החוצה. לצד בית מרוסס כולו מקליעים, תוצאה של היתקלות מטווח קצר, עמדו מספר לוחמים והסתכלו עלי בתדהמה, אזרח בלב מלחמה.

פעילות הכוחות במחנה הפליטים, צילום: חנן גרינווד

"אתה הכתב הישראלי הראשון שנכנס למחנה הפליטים נור א-שמס מאז מבצע חומת מגן", חייך אחד הקצינים. נכנסנו לתוך אחד הבתים. אופנוע צעצוע של ילד, נדנדה קטנה לפעוטות וכמה שקיות רב פעמיות של אושר עד ורמי לוי קידמו את פנינו. פיצוץ עז נשמע במרחק בעוד אנו מעמיקים פנימה. ואז יצאנו למה שמה שפעם היה חלק מהבית, ומול עינינו התגלו מספיק מטענים לחסל פלוגת לוחמים.

חנן גרינווד

שעה קלה לאחר חיסול סלאח אל-עארורי נכנסו מאות לוחמים לתוך מחנה הפליטים שסמוך לעיר טול כרם, מרחק יריקה מכביש 6 ומנתניה. חמישה גדודי לוחמים, כמות אדירה של כוח אש, מבצע עשירי בתוך כשבועיים בלבד. מאז הם בפנים, פושטים מבית לבית, מפרקים תשתיות לחימה שנבנו שם במשך שנים ארוכות. נכון לאתמול בערב היו יותר מ-200 חשודים שעוכבו לתחקור, מחבלים שהשליכו מטענים הותקפו מהאוויר על ידי כלי טיס, עשרות מטענים, שחלקם הושמדו התגלו, לצד חמ"ל מחשבים וציוד צבאי רב שכלל משקפות, ביגוד צבאי וקשרים טקטיים.  

מטעני חבלה שמצאו הלוחמים במחנה הפליטים,

מחנות הפליטים הפכו בשנים האחרונות לקני טרור. בשל הצפיפות הרבה והעובדה שחלקם ממוקמים בלב שטחי A, נמנעו בצה"ל מלהיכנס אליהם. התוצאה הייתה סיכון עצום לכוחות וכניסה בכלים ממוגנים בלבד. ניסיון שלהם לבצע פיגועים קשים בעורף ישראל היה רק עניין של זמן. במרחק קצר מאוד ממרכז הארץ נמצאים חלק ממחנות הפליטים הקשים ביותר, כולם בשטח החטיבה המרחבית מנשה – מ"פ ג'נין, המפורסם והידוע, נור א-שמס, שיש שיאמרו שהינו אפילו בעייתי ומשוכלל יותר ומחנה הפליטים טול כרם שבו הכוחות עדיין לא פעלו באופן אינטנסיבי.

פעילות הכוחות, צילום: חנן גרינווד

להחזיר את הגלגל לאחור

כעת, לצד המלחמה בעזה, יצאו באוגדת איו"ש להשמיד את האיום שנשקף על האזור המאוכלס ביותר במדינת ישראל. מפקד האוגדה החדש תא"ל יקי דולף ומפקד חטיבת מנשה אלוף משנה איוב כיוף מובילים פעילות התקפית ביותר, במטרה להשמיד את יכולות המחבלים. עשרות מבצעים בהיקף עצום נעשו במחנה הפליטים ג'נין ובמחנה הפליטים נור א-שמס, כשהמטרה המוצהרת היא להחזיר את הגלגל לאחור – לאפשר לכוחות לפעול בחופש פעולה מלא, בדיוק כפי שקורה בכל מקום אחר באיו"ש.

חנן גרינווד

"החזון שלנו הוא שמחנות הפליטים יהיו כמו כל שכונה אחרת בעיר פלשתינית מבחינת חופש הפעולה שלנו. זה כבר קורה במחנה הפליטים ג'נין. היה השבוע מבצע של סמג"ד שפיקד על כוח של שבעה כלים, כמו מעצר סטנדרטי באיו"ש", אומר גורם בכיר באוגדת איו"ש. על פי ההערכות מטרה זו ניתנת להשגה בתוך שבועות בודדים אם הלחימה תימשך בעצימות הנוכחית.

"עבודה סיזיפית שמביאה שינוי בשטח". הלוחמים בנור א־שמס, צילום: חנן גרינווד

אנו נוסעים בג'יפ הממוגן, על מה שהיה עד לפני פחות מ-24 שעות כביש. מתחתיו התגלו מטעני גחון עוצמתיים שבכוחם לאבדות לכוחותחנו. בסוף העלייה ניצב שלט גדול – מתחם של אונר"א. מטרים מכביש רצח. מחנה הפליטים נור א-שמס הוא צפוף ביותר, 1,300 מבנים עם אוכלוסייה של 10,000 תושבים. סיר לחץ צפוף ומסוכן שמנוטרל כעת על ידי הלוחמים.

"המחבלים עושים שימוש נרחב בבתים של אזרחים כמעבדות חבלה, בבתי חולים כמקומות מקלט וירי ממסגדים", אומר הגורם הבכיר. "יש כאן מסגד שממנו ירו באופן קבוע, וכל סביבתו הייתה ממולכדת לחלוטין. חזרנו היום למבנה שבו מחבלים הקימו חמ"ל עם אלף מצלמות ומעבדת מטענים, ומצאנו שהם הקימו מחדש את המעבדה. זו עבודה סיזיפית אבל אנחנו רואים שינוי בשטח".

"הסביבה ממולכדת לחלוטין". נור א־שמס, צילום: חנן גרינווד

סגן אלוף (במיל') רותם, מפקד גדוד 420, עומד בסמוך לעשרות המטענים שנמצאו. "הגדוד הגיע לכאן אתמול בלילה והתחיל סריקות. מצאנו כאן מעבדת מטענים. מטעני השלכה בגדלים שונים, סיר לחץ שמלא בחומר נפץ ועד דודים גדולים שמלאים בחומר נפץ", הוא מתאר. ירי נשמע בסמוך מאוד ופיצוץ עז מרעיד את האזור. הלחימה – בעיצומה. 

ממשיכים בלחימה, צילום: חנן גרינווד

"להגן על הכביש"

במבנה מפואר למדי אנחנו פוגשים את סגן אלוף במילואים צורי, מפקד גדוד 9306. לוחמיו מבצעים כבר כמעט שלושה חודשים פעילות אינטנסיבית ביותר, עמדות, סיורים, פילבוקסים – והמון מבצעי מעצרים במקומות שבהם לא דרכה רגל ישראלית כבר עשרות שנים. "אם היית אומר לי לפני כמה חודשים שגדודי מילואים יסתובבו בלב מחנות הפליטים הכי קשוחים באיו"ש לא הייתי מאמין לך", הוא אומר.

סגן אלוף במילואים צורי, מפקד גדוד 9306,

בבית שבו הוא ולוחמיו נמצאו יש את כל מה שצריך בבית מודרני. מכונת כביסה חדישה, מזגן, מה שתרצו. בתוך המבנה הם מצאו גם אפוד צבאי ומדים טקטיים. הגברים שהתגוררו בבית לא נמצאו עד עכשיו, מחבלים שנמלטו מפני הלוחמים המסתערים. "אנחנו נמצאים במרחק יריקה ממרכז הארץ, ותפקידנו להחזיר את תחושת הביטחון שאבדה. אנחנו האזרחים שהתגייסו ב-7 באוקטובר, צבא העם. פעם בשבוע נסעתי בכביש 6 כחלק מעבודתי, וכעת מטרתי היא להגן על הכביש הזה. לנצח את הטרור".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר