חמאס ימתח את החבל עד הקצה כדי להרוויח זמן

הם יעשו הכל כדי להאריך את הפסקת האש כולל סחר בילדים ובנשים ואחר כך בגופות ובגברים • חמאס מחזיק בידיו כל כך הרבה חטופים, שביכולתו לגרור את התהליך - ואת הסבל - למשך שבועות ארוכים • המטרה שלו: הפסקת המבצע הקרקעי של צה"ל, כדי למנוע את קריסת שלטונו ושחיקת כוחו הצבאי

בכירי הזרוע המדינית של חמאס. צילום: ללא

הימים הקרובים יהיו קשוחים. תמהיל של שמחה ודאגה ועצבים מתוחים, עד לחזרתם של 53 ילדים ונשים מעזה לישראל.

באופן טבעי התקווה היא שראשונים יחזרו הילדים: מהצעיר ביותר, בסדר עולה. זה מה שהלב רוצה, אבל זה לא מה שיקרה. חמאס, כדרכו, ימתח את החבל עד לקצה. כל פעימה תכלול גם שחרור של ילדים, אבל הוא ישאיר ילדים לסוף, וגם אחרי הסוף, בידיעה שזאת הבטן הרכה. ככה הוא יוכל להאריך את הפסקת האש בתואנה שהוא "מחפש" את מי שלא מצויים בידיו.

הילדים החטופים, צילום: באדיבות מטה המשפחות

ההתעללות הצפויה הזאת נועדה לשרת מטרה חשובה ממנה: הפסקת המבצע הקרקעי של צה"ל, כדי למנוע את קריסת שלטונו ושחיקת כוחו הצבאי של חמאס. לפיכך, ניתן להעריך שהארגון יעשה הכל כדי להאריך את הפסקת האש. הוא ינסה לסחור בילדים ובנשים, ואחר כך בגופות ובגברים. הוא מחזיק בידיו כל כך הרבה חטופים, שביכולתו לגרור את התהליך - ואת הסבל - למשך שבועות ארוכים, בתקווה שבדרך תתמוסס גם המערכה הישראלית.

תקשורת שר הביטחון

חמאס לא לבד ברצונו לראות את סיום המערכה. גם קטאר דוחפת לשם, ומתרבים הסימנים שגם ארה"ב. ביחד עם הלחץ הצפוי מצד משפחות החטופים, וכשברקע גם עשרות אלפי מפונים מבתיהם ומציאות כלכלית בעייתית, תידרש הממשלה לנחישות כדי להמשיך הלאה כמתוכנן - להשלמת הפגיעה במערכי חמאס בעיר עזה, ובהמשך לכך בתשתיות שלו בדרום הרצועה.

עוד קודם לכן יידרש צה"ל למציאות המורכבת של הפוגה בלחימה, שאמורה להיכנס לתוקף הבוקר. דחיית ההסכם ביממה נבעה מדרישה של חמאס - שהוכנסה ברגע האחרון - שהכלים הכבדים של צה"ל לא ינועו בכל ימי ההפוגה, אלא יישארו סטטיים במקומם. ישראל כמובן סירבה לכך, כדי שלא לאפשר פגיעה בהם. חמאס גם דרש תנועה הומניטרית חופשית צפונה, ונדרש למצוא הסדרים שיבטיחו שהיא לא תשמש להעברת פעילים ואמל"ח, ככל שיתאפשר.

בצה"ל הבהירו - ההפוגה לא מחייבת את הצבא לסטגנציה. כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

לנצל את השקט

ניסיון העבר מלמד שהיממה הראשונה של הפסקת האש היא רגישה במיוחד. כל תזוזה נתפסת כאיום, ועלולה להוביל לתגובה באש. מאחר שבשטח עוד נותרו אזרחים, וסביר שגם אנשי חמאס ינצלו את ההפוגה כדי לצאת מהמנהרות, יידרשו הכוחות לעצבים מברזל - כאשר ברקע קיימת גם אפשרות לפרובוקציות מכוונות מצידו של חמאס, למשל בדרך של ניסיון לשנע אוכלוסייה בחזרה צפונה.

תקיפת צה"ל בלבנון, צילום: איי.פי.

בישראל ערים לכך שחמאס ינצל את ימי ההפוגה להתארגנות מחדש. הדברים נכונים גם לצה"ל: אחרי ארבעה שבועות של לחימה קרקעית רצופה - ושבעה שבועות מאז השבת השחורה - יוכלו הכוחות בשטח ובמפקדות להוריד מעט את המתח, וגם להתכונן לשלבים הבאים במערכה.

הדברים נכונים גם לגבול הצפוני. חיזבאללה כבר הודיע כי יכבד את ההפוגה ולא יפעל במהלכה, ולשני הצדדים תהיה אפשרות להעריך מחדש את המציאות בגזרה, שהפעילות בה היתה אינטנסיבית בהרבה מכפי שנגלה לציבור. אפשר להניח שגם תושבים רבים יבקשו לנצל את השקט כדי לקפוץ הביתה, לקראת אפשרות של חידוש הלחימה לתקופה לא ידועה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר