דקה אחר דקה: יומן המבצעים של מחוז דרום במשטרה מבוקר ה-7 באוקטובר נחשף לראשונה

הצצה לשעות הראשונות של הלחימה בגזרת העוטף בשעה שמחבלי חמאס ביצעו טבח בקיבוצים וביישובי העוטף • "השוטרים היו הראשונים שנתקלו עם מחבלים ושיבשו להם תכניות"

תחנת המשטרה בשדרות בתום הקרב הארוך עם המחבלים (ארכיון). צילום: יוסי זליגר

יומן המבצעים של מחוז הדרום במשטרת ישראל, שנחשף כאן לראשונה, מתאר אחת לאחת את הדקות הראשונות של הלחימה בגזרת העוטף בשעה שמרבית האזרחים שהו במרחבים המוגנים.

"הם רצו להכניס את כולם לממ"דים, אך לא הביאו בחשבון שכשיורים טילים - השוטרים הם הראשונים לצאת לשטח, והם גם הראשונים שנתקלו עם המחבלים ושיבשו להם את התוכניות", אמר ל"ישראל היום" קצין האג"מ המחוזי נצ"מ אמיר קליין

"חודש קודם לטבח, לקראת חגי תשרי, ערכנו תרגיל מחוזי שתרגל את כלל התרחישים של חדירת מחבלים מהאוויר, מהים ומהיבשה" אומר קצין האג"מ קליין, "התאמנו אחת לאחת למה שקרה באותה שבת, אבל כמות כזו של מחבלים לא הובאה בחשבון בשום תרחיש".

טקס לזכרם של שוטרי המחוז הדרומי שנפלו בלחימה בעוטף עזה // צילום: איליה יגורוב

תחקיר המחוז מעלה עוד, כי החסימות שהציבו השוטרים הפכו לקווי הבלימה של המחבלים שתכננו לנוע למרכז הארץ ולהשתלט על יישובים ובסיסים צבאיים. השוטרים שהיו באותן חסימות היו הראשונים שניהלו את הקרבות עם המחבלים.

התחקיר קובע כי העובדה שהמחבלים נכנסו לתחנת המשטרה בשדרות הצילה את חייהם של אזרחים רבים, שכן כעשר דקות לאחר מכן היתה אמורה להתחיל נהירת המוני תושבים לבתי הכנסת, ובסמיכות לתחנה שוכנת ישיבת הסדר עם כ־500 תלמידים.

כוחות משטרה מפנים תושבים מהעוטף ב-7 באוקטובר, צילום: אי.פי

עוד עולה מהתחקיר כי המסיבה ברעים אובטחה על ידי חפ"ק משטרתי שכלל 31 שוטרים בפיקוד מפקד משטרת אופקים, וכי שבע דקות לפני הגעת המחבלים לשער הקיבוץ ניתנה הוראה לפזר את המסיבה. ההנחיה הראשונית לחוגגים היתה לשכב על הרצפה, אך כשהירי לא פסק ניתנה הוראה להתפזר. כמו כן עולה מהתחקיר כי המסיבה היתה אמורה להתקיים בימי חמישי ושישי, ורק ארבעה ימים קודם לכן נתנו גורמי הצבא הסכמה לקיימה גם בשבת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר