תוצאות של תקיפה בסוריה המיוחסת לישראל. ארכיון. צילום: רשתות ערביות

תקיפה עם מסר משולש: לסוריה, לאיראן - וגם לסעודיה

התקיפה ליד דיר א־זור בסוריה היא חלק ממאמץ של ישראל לאיתור נתיבי הברחה של נשק איראני • התזכורת לריאד: אסור להרפות מהמאבק נגד הרפובליקה האסלאמית, שכן היא מציבה איום תמידי

על רקע התהליכים האסטרטגיים הדרמטיים שעוברים על המזרח התיכון, ממשיכות איראן וישראל בהתכתשות הקבועה שלהן - הראשונה במאמץ לחמש את בני החסות שלה באמצעי לחימה מתקדמים; והשנייה במאמץ מקביל לשלול הצלחות מהראשונה.

נתניהו: "צריך להחזיר את הסנקציות, אעשה הכל כדי למנוע מהם גרעין" // רויטרס

התקיפה שיוחסה אמש לחיל האוויר במזרח סוריה היתה המשך ישיר של התהליך הזה. ככל הנראה איראן ביקשה להעביר לסוריה אמל"ח מתקדם, ולפי אותם פרסומים ישראל תקפה את השיירה שבה הם הועברו. בעבר כללו שיירות כאלה בעיקר רכיבים לדיוק רקטות וטילים, וכן רכיבים שונים של הגנה אווירית וימית, ואפשר להניח שגם כעת נעשה ניסיון דומה.

ישראל משקיעה מאמץ רב באיתור נתיבי ההברחה ובתקיפתם במאמץ להקשות על האיראנים. על פי המרכז לזכויות אדם בסוריה, בשנת 2022 תקפה ישראל 32 פעמים בסוריה, ומאז ראשית 2023 היו כבר 25 תקיפות לפחות. עד אמצע השנה הנוכחית הסתייעו האיראנים בעיקר בנתיב האווירי כדי להעביר אמל"ח לסוריה. חלק מהטיסות שבהן הועבר האמל"ח היו צבאיות, אולם רובן היו טיסות סדירות של חברות אזרחיות שכוח קודס של משמרות המהפכה ניצל אותן כדי להעביר באמצעותן בחשאי גם אמצעי לחימה. גם סיוע הומניטרי לנפגעי רעידת האדמה העזה שפגעה בפברואר בטורקיה ובסוריה נוצל להעברת אמל"ח.

מטוסי קרב ביצעו תקיפה בסוריה? ארכיון, צילום: אי.אף.פי


בתגובה, ביצעה ישראל סדרת תקיפות בשדות תעופה בסוריה והשביתה אותם, כדי לאותת למשטר הסורי שלפעילות האיראנית יש מחיר. בהמשך לכך צמצמה איראן את הפעילות האווירית והעבירה את עיקר מאמץ ההברחות לנתיב היבשתי, הארוך, במסלול שמתחיל באיראן, עובר דרך עיראק וממנה לסוריה. התקיפה שבוצעה אתמול ליד דיר א־זור כוונה כנגד ניסיון הברחה כזה, והיא חייבה מודיעין מדויק ויכולת מבצעית גבוהה שנדרשת מצד חיל האוויר, ככל שיצא לתקיפה בטווחים כאלה.

איראן בוחשת

המאבק הישראלי־איראני הזה בולט לנוכח התהליכים הדרמטיים באזור. הבולט שבהם הוא כמובן המאמץ לקדם תהליך של נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, ובהמשך לכך בין ישראל למדינות מוסלמיות־סוניות נוספות. איראן מנסה לטרפד את המהלך הזה, ואף יצאה בקריאה גלויה לסעודיה "לבחור בצד הנכון", בטענה שקריסתה של ישראל קרובה. סעודיה לא צפויה להיענות לקריאה הזאת, מסיבותיה שלה: למרות ההתקרבות שנרשמה בחודשים האחרונים בין טהרן לריאד, ששיאה בחידוש היחסים הדיפלומטיים בין המדינות, הסעודים חשדנים מאוד כלפי האיראנים. עדות אסטרטגית לכך היא רצונם בברית הגנה עם האמריקנים. עדות טקטית לכך היא סירובה של קבוצת כדורגל סעודית (אל־איתיחאד מהעיר ג'דה) לשחק במגרש שהוצב בו פסל של קאסם סלימאני.

בדרך לנורמליזציה? יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן, צילום: רויטרס


ישראל מבקשת כמובן לקרב את סעודיה אליה וליצור חזית משותפת וחזקה נגד איראן. הפעילות הצבאית בסוריה אמנם נעשית במנותק מכך וכדי לשלול אמל"ח מתקדם מגורמי הטרור בזירה הצפונית, אולם יש בה גם משום תזכורת ברורה לריאד על הסכנה התמידית שגלומה באיראן ועל הצורך שלא להרפות מהמאבק נגדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו