ראו הוזהרתם: עלייה של 900% בגניבות כלי רכב חשמליים

הזינוק במקרי הגניבה - בששת החודשים האחרונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד • הסיבה: ביקוש הולך וגדל לכלי רכב חשמליים ברשות הפלשתינית

טכנולוגיית סוללות חדשה צפויה לחולל מהפכה בתחום הרכבים החשמליים. ארכיון. צילום: יוסי זליגר

תופעה מטרידה: בחצי השנה האחרונה חלה עלייה של 900% בגניבות כלי רכב חשמליים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המגמה מעידה על ביקוש הולך וגדל לכלי רכב חשמליים לשימוש פרטי ברשות הפלשתינית. כמו כן, חלק מהפלשתינים משתמשים במנוע של הרכב לצרכים ביתיים, בשל קשיים באספקת החשמל בשטחי הרשות. 

על פי המחקר של חברת "איתוראן", שכלל מדגם ארצי של כ־700,000 כלי רכב, במחצית הראשונה של שנת 2023 חלה עלייה של כ־85 אחוזים בגניבות הרכב לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ו-220 אחוזים לעומת שנת 2021, זאת בשל המחסור בחלפים. חברת איתוראן מעריכה שמגמת העלייה בגניבות כלי הרכב החשמליים תימשך גם במחצית השנייה של שנת 2023.

שריפת רכב חשמלי בקריית ביאליק // צילום ארכיון: דוברות כבאות והצלה

בתוך כך, שיעור גניבות הג'יפים והג'יפונים הגיע לשיא של כ־50% מכלל גניבות הרכב בחצי השנה האחרונה. מדובר בעלייה של כ־8% בגניבות ג'יפים והג'יפונים לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בצמרת רשימת כלי הרכב הגנובים בתקופה זו: 50% ג'יפים וג'יפונים, 30% רכב פרטי, % 11 אופנועים, 5% רכב מסחרי, 3% משאיות ו־1% כלי צמ"ה.

חיסכון של 1.6 מיליארד שקלים

על פי הערכה של חברת "איתוראן", בשטחי הרשות הפלשתינית פועלות כ־35 משחטות רכב. מרביתן פועלות בטולכרם, בקלקיליה, ברמאללה ובחברון. כמו כן, עשרה אחוזים מהמשחטות נמצאות באזור ג'נין.

ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן, הדגיש כי בחציון הראשון של שנת 2023 הובילה חברת איתוראן למעצר של 309 חוליות חשודים בגניבות רכב. מדובר בגידול של 221% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המעצרים של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 1.6 מיליארד שקלים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר