נותנים לכם פרסום חינם. לא תיקחו?

רוב העסקים הקטנים והבינוניים מוצאים את עצמם נאבקים על תקציבי שיווק בחישובי עלות-תועלת. אומנם פרסום בתשלום הוא בסופו של דבר לא רק הוצאה אלא גם השקעה, אבל זה לא אומר שאי אפשר לפרסם את העסק גם בחינם פה ושם

pixabay

בשיתוף עמית אדלר

כמעט כל עסק נאבק עם נושא השיווק, ובעיקר עסקים קטנים ובינוניים שאינם עתירי תקציבים. מצד אחד כולנו רוצים להוציא כמה שפחות ולקבל כמה שיותר, ואם לומר את האמת זה בדרך כלל לא ממש אפשרי. כדי לשווק ביעילות חייבים להשקיע, ובתנאי שמקבלים על כך החזר השקעה משמעותי.

מצד שני ולמרבה המזל, יש אפשרויות פרסום לא פחות יעילות – גם ללא תשלום (או כמעט בחינם). במקרה הזה, ובניגוד לנהוג לחשוב – החינם הזה לא יעלה לכם ביוקר. כאשר משקיעים באפיקים הנכונים, גם פרסום בחינם מניב בסופו של דבר תועלת ששווה את משקלה בזהב.

עמית אדלר, מקדם אתרים ואיש תוכן, עם כמה רעיונות שיחסכו לכם כסף.

  1. השקעה בתוכן

כל עוד אתם מייצרים תכנים בעצמכם, זה לא עולה לכם שקל. בתור בעלי העסק אתם מכירים את המוצר / השירות מלפני ומלפנים, ואתם אמורים גם לדעת איך הוא פותר ללקוחותיכם את בעיותיהם. נקודת המבט הזו היא בדיוק הדרך שבה צריך לגשת ליצירת תכנים באתר העסק: בעיות ספציפיות שמקבלות פתרונות ספציפיים.

לא צריך לשבור את הראש בניסיון להבין מה לכתוב. אפשר להיעזר בכלים למחקר מילים, בהשלמות האוטומטיות ובהצעות החיפוש של גוגל, שאלות שמגיעות מלקוחות, אתרי מתחרים וכן הלאה. ככל שתהפכו את אתר העסק ל”וויקיפדיה” בתחום שלכם, כך תקבלו יותר תנועה לאתר שבסופו של דבר תתורגם גם ללקוחות ולהכנסות.

אגב, “תוכן” זה לא רק טקסט. זה גם תמונה, וידאו, כלים אינטראקטיביים (מחשבונים למשל), תצוגות מידע גרפיות (אינפוגרפיקה) וכל מה שאתם יכולים לשלב באתר כדי לספק תועלת ללקוחות פוטנציאליים וקיימים.

טיפ למתקדמים: ככל שיש לכם יותר אתרים בתחומים ממוקדים, כך תוכלו לגרוף יותר תנועה ולקוחות. כמובן שזה דורש השקעה עד שמגיעים למצב של זרם לקוחות קבוע.

  1. גוגל ביזנס

אם יש כלי חינמי אחד שהייתי ממליץ לכל עסק לחטוף בשתי ידיים, אפילו אם אין אתר – זה גוגל ביזנס. פותחים פרופיל באמצעות ג’ימייל, ממלאים את כל הפרטים, מאמתים עם גלויה בדואר – ויש לכם מכונת לידים חינמית.

כמובן שגם פה נדרשת השקעה של זמן מצידכם, אבל באופן פחות בהשוואה לכל כלי אחר. כדי לשפר את ביצועי הפרופיל ולהזרים פנימה לידים, יש לוודא שהוא מכיל מספר טלפון, כתובת מדויקת ושם עסק מדויק. כמו כן יש לצבור כמה שיותר חוות דעת ולהוסיף כמה שיותר תמונות (רצוי 100 תמונות לפחות. כן, זה אמיתי).

כדי לוודא אפקטיביות יש לרשום את העסק באינדקסים המובילים בישראל: דפי זהב, 144, איזי ועוד כמה כאלה. למזלנו אין הרבה, בניגוד לארצות הברית – שם זו משימה מורכבת הרבה יותר. מעבר לכך מומלץ לפרסם איזה סטטוס קצר מדי פעם: מאמר חדש שפרסמתם, מבצע ועוד.

טיפ למתקדמים: מומלץ ליצור כתובת מקוצרת לפרופיל עצמו. זה נעשה דרך ההגדרות ומאפשר לשלוח את הקישור ללקוחות לקבלת חוות דעת והמלצות.

  1. רשתות חברתיות

אחד מחוקי השיווק הוא להיות היכן שקהל היעד שלך נמצא, ובכל הנוגע לרשתות חברתיות – אפשר לומר שכמעט כולם נמצאים שם.

בכל הנוגע למדיה חברתית, הפורמט השולט כיום הוא וידאו. הסרטונים כבר מזמן כבשו את העולם בסערה, כאשר הטרנד האחרון ביותר הוא הסרטונים בפורמט הקצר דמוי טיקטוק. למעשה הפורמט הזה כל כך לוהט בימינו, עד שאפילו גוגל ופייסבוק גנבו את הרעיון מטיקטוק ויישמו אותו אצלן (יוטיוב שורטס, פייסבוק רילס).

כל סרטון קצר שצילמתם תעלו במקביל לטיקטוק, יוטיוב, אינסטגרם ופייסבוק של העסק. בצורה כזו הרווחתם פי 4 חשיפה במחיר של אחד… בלי לשלם שקל. כל הרשתות החברתיות נותנות עדיפות לווידאו, אז לכו על זה בכל הכוח.

ביוטיוב יש העדפה לסרטונים ארוכים יותר, אז קחו זאת בחשבון (אבל גם הקצרים חזקים כיום). לא לשכוח לכתוב כותרות, תיאורים ותגיות – והרי לכם אפשרות לקבל חשיפה גם בגוגל. כמו כן להשתמש גם בקבוצות פייסבוק: לא לדחוף פרסום בכוח, אלא לענות על שאלות בתחומכם ולמתג את עצמכם כאוטוריטה מקצועית.

טיפ למתקדמים: אם אתם מציעים שירותים ומוצרים לעסקים (B2B), לכו על לינקדאין. שם תקבלו חשיפה גבוהה משמעותית בהשוואה לפייסבוק, שדורשת כסף על כל פיפס.

טיפ למתקדמים 2: בגוגל שופינג ופייסבוק שופס ניתן לפרסם מוצרים בחינם (רק לאתרי חנות עם סליקה). אומנם זה דורש ידע מקצועי והתעסקות לא מעטה, אבל אם תשלטו בזה תקבלו עוד חשיפה ועוד מכירות.

  1. פרסום מאמרים

השיטה הזו היא הקשה ביותר ליישום, אבל אם תתמידו אתם עשויים להצליח. המטרה היא לפרסם מאמרים מקצועיים שלכם באתרים אחרים, באותו תחום עיסוק או בתחומים מקבילים. אומנם כיום אפשר לקנות מאמרי תוכן ממומן בכל האתרים הגדולים, אבל כאן אנו עוסקים בפרסום חינם – מה שאומר בהכרח שתידרשו ליותר מאמצים.

חפשו אתרים בתחומי העיסוק שלכם, והציעו להם תוכן מקצועי ואיכותי מעשה ידכם (הוסיפו כמה דוגמאות). המאמר כמובן יכלול גם קישור לאתר העסק, ובכך הרווחתם עוד חשיפה ועוד אפשרויות קידום. כדי לשפר את הסיכויים שאכן יסכימו לפרסם תוכן שלכם בחינם – מומלץ לפנות לאתרים בתחומים משיקים ומקבילים, שאינם מתחרים ישירים שלכם.

בארצות הברית השיטה הזו נקראת Outreach, והיא נפוצה הרבה יותר מאשר כאן. גם אחוזי ההיענות בדרך כלל גבוהים יותר. בישראל אפשר לצפות שאולי אתר אחד יסכים מתוך כל 100 שיקבל מכם מייל בנושא.

טיפ למתקדמים: השתמשו בכלים לבדיקת קישורים, כגון Ahrefs / Semrush, כדי לראות מי מקשר למתחרים שלכם. פנו לאתר והציעו תוכן מקצועי חדש ורענן.

טיפ למתקדמים 2: פנו לעיתונאים העוסקים בתחום דומה והציעו אייטם מעניין

בשיתוף עמית אדלר

כדאי להכיר