מי שיטייל כיום בחופי הים של הרפובליקה הסובייטית לשעבר דגסטן, היום חלק מהפדרציה הרוסית, יידהם לראות על קו המים מבנה ענק של מטוס ענק וחריג בגודלו שקשה להבין בכלל כיצד הוא טס אי פעם. אלא שלא מדובר בכלי טייס רגיל אלא באחת מפרויקטי הדגל הסודיים ביותר של הצבא הסובייטי בשנות ה60-80 שנקרא אקרנופלן.
מדובר למעשה במעין רחפת ענקית שנעה על כרית אוויר שנוצרת בין המטוס הענקי לקרקע כמעט בגובה פני הים ומאפשרת לכלי הענקי השוקל 400 טון לנוע כמעט ללא חתימת מכ"ם במהירות עד 400 קמ"ש. מטרתו של הכלי היתה להעביר במהירות ממקום למקום על המים ציוד צבאי וכוחות לוחמים כמעט בשקט לחלוטין.
למערב נודע לראשונה על הפרויקט מצילום לוויין משנת 1966 שהראה בים הכספי מטוס ענקי שנע בגובה המים שלא הוכר עד אז. בדיקה לעומק של כלי הטיס ומבט על מיקום המנועים שלו הסבירו כי לא מדובר במטוס אלא באקרנופלן וכלי הטיס שזוהה זכה לשם מפלצת הים הכספי.
התכנון המקורי היה על כלי ששקל 540 טון באורך 100 מטרים שיכול היה לקחת עליו משקל ענקי. מאוחר יותר פיתח צבא ברית המועצות גרסה מוקטנת במשקל 125 טון שנכנסה לשירות פעיל ויכולה היתה לקחת 300 לוחמים או מספר כלים משוריינים במהירות של 500 קמ"ש ממקום למקום על המים. ברית המועצות תכננה לבנות 120 כלים כאלו אלא שבפועל נבנו מעטים מאד.
אחד מהכלים האלו הועבר לדגסטן לצורך בניית פארק שעשועים על בסיס כלים צבאיים של ברית המועצות לשעבר. הכלי הענקי שמספרו MD-160, הינו אחד הבודדים שנוצר וככל הנראה אחד היחידים ששרד שלם. לאחרונה הוא הוצא מהמחסנים בקאספייסק לטובת בניית פארק הפטריוט במדינה, דבר שמעידים עליו מספר כלי חפירה שמצויים במקום.
מעניין לציין כי אחרי נפילת ברית המועצות הן ארה"ב והן גרמניה ביקשו וקיבלו גישה אל הכלים מתוך רצון לבדוק את אפשרות השימוש בהם. בפועל כיום רק חברות פרטיות משתמשות בדגמים מוקטנים של הכלי שמסווג מבחינה ימית מאז שנת 2005 כספינה מעופפת.