שולט בכדור: ארז כלפון נלחם על הכדורגל הישראלי

כלפון ללפיד: "אתה עומד מאחורי ההדחה שלי?" | צילום: משה שי

מה לא נאמר על הכדורגל הישראלי? רמה נמוכה, אלימות וגזענות ביציעים, בעלים בעייתיים והרשימה עוד ארוכה • אבל רגע לפני סיום העונה, עם אצטדיונים מלאים וזכויות שידור שנמכרו במיליונים, ליו"ר מינהלת הליגה ארז כלפון יש גם במה להתגאות • "נטיל קנסות שימגרו את האלימות", הוא מבטיח, "נקדם שופטים ייעודיים לספורט ונפעל להקטנת הליגות כדי להעלות את הרמה" • ומה דעתו על פרשת משה חוגג?  

העונה האחרונה היא אחת התקופות המאתגרות של הכדורגל הישראלי. אחרי הקורונה, שהשביתה כאן את הליגות כמו בכל העולם, אחרי מקרי האלימות הרבים ביציעים, ואחרי פרשת בעלי בית"ר ירושלים, משה חוגג, שמסובך עם החוק - נדמה היה שהכדורגל כאן סופג יותר מדי מכות במקביל.

אבל אז, כעוף החול, הוא הצליח להרים את הראש. האצטדיונים חזרו להתמלא ושברו את שיאי כל הזמנים, זכויות השידור לליגת העל נמכרו ב־117 מיליון שקלים בחוזה לארבע שנים, ואפילו ספונסר חדש גויס לליגה, בסכום שמוערך ב־16 מיליון שקלים, כך שהעונה הנוכחית מגיעה לישורת האחרונה עם הרבה תקוות להמשך.

עבור ארז כלפון, יושב ראש מינהלת הליגה, הדברים הללו לא מפתיעים. כמי שעבר בארבע שנותיו בתפקיד כל אתגר אפשרי, מניסיון פוטש של עסקנים ועד ביקורות נרחבות בתקשורת, כלפון סירב להתקפל, או כמו שהוא מגדיר את זה: "העץ של הכדורגל הישראלי נבנה עקום, ואני מנסה כל יום, בדרכי, ליישר אותו".

כלפון, נשוי ואב לבת ולבן, ראה כבר כמה דברים בחייו. הוא שימש בעברו יושב ראש המטה של משה כחלון ומשם המשיך, במקביל לעבודתו כיו"ר המינהלת לכדורגל, לתפקיד יושב ראש חברת קצא"א (קו צינור אילת־אשקלון). בגיל 50 הוא מתחיל לפרוע את השטרות גם בכדורגל הישראלי, לאחר שעשה זאת גם בעולם העסקי.

"צריך את המשטרה"

המפגש עם כלפון מדגיש את ההבדלים העצומים בין שני העולמות שבהם הוא חי. בעוד שבעולם הראשון, העסקי, קוד ההתנהגות ברור לכולם, בכדורגל מדובר במערב פרוע שבו איש הישר בעיניו יעשה.

"בישראל, כדי לקחת על עצמך בעלות על קבוצה, אתה צריך להיות או גולם או נוכל", אמר לנו בעלים של קבוצת כדורגל לפני שנפגשנו עם כלפון.

אם לשפוט על פי הציטוט, מדובר בעולם שבו מדובר קודם כל בתשוקה וביצרים, והקוד האתי, איך לומר, פחות מעניין. את גן הילדים הזה, שמורכב מגברים ומנשים מלאים אגו, לקח על עצמו כלפון לנהל, במטרה להצעיד את הכדורגל הישראלי קדימה.

בכדורגל הישראלי כל הזמן בוכים שקשה לגייס ספונסרים, והנה הבאתם חסות מכובדת למדי.

"קיבלנו אמון מהבנק הדיגיטלי 'one zero', ואני יכול לומר שהיו עוד הצעות, ובסוף בחרנו את הטובה ביותר עבורנו. בסוף, כשהמינהלת קמה, היא הציבה סטנדרטים שהפכו אותה לאחד הגופים הכי יציבים ומרוויחים מהקורונה. היינו הרבה יותר יציבים בקורונה מהרבה סקטורים ותעשיות אחרים בחברה הישראלית ושמרנו על התנאים הנוקשים, שעזרו לנו לצאת לשיאים חדשים אחרי הקורונה, כי ראו איך הצלחנו להתמודד בהצלחה עם כדורגל בזמן מגיפה".

לצערנו נרשמו גם שיאים חדשים של אלימות, של משטרה שמכה אוהדים, וגם של גזענות.

"אני חושב שאנחנו נלחמים באלימות, אבל בשל חילופי הממשלות הדבר הזה נתקע. אנחנו בדרך למיגור האלימות בכדורגל הישראלי, עם קנסות בגובה 5,000 שקל ביציעים עצמם על ידי קצין משטרה החל מהעונה הבאה, בעקבות הרפורמה שתעניק לקצין באירוע סמכות ותאפשר לטפל ולקנוס במקום. אני רוצה לראות שקטין יבוא לאבא שלו עם קנס והוא לא ייתן לו שתי סטירות על ההתנהגות הזאת, במקרה הטוב. בכל קבוצות הליגה יש 500 חוליגנים במצטבר. צריך להיכנס בהם בכל הכוח ולתת אפשרות לטפל בבעיה. תגידו, אם אנשים יתפרעו ב'הבימה' יסגרו את התיאטרון?".

ב"הבימה" אין הצגה בלי קהל, אין סגירות יציעים ואין להכריח אוהד לקנות שוב כרטיס לאותה הצגה רק כי כמה צופים התפרעו ואין אחריות שילוחית על המועדון. בכדורגל, רוב הצרכנים נפגעים משיטת הענישה הנוכחית.

"אני חייב לומר שאני מתנגד נחרצות לרדיוסים וליציעים סגורים. השינוי יקרה רק כשתהיה חקיקה שתאפשר למשטרה כוח. אז העונש הזה ייגמר. מצד שני, אני יכול להגיד שהמשטרה אומרת שעונשי הרדיוס וסגירת היציעים הם אפקטיביים, והם מראים לנו את זה בשטח. כמו שכבר אמרתי, אני אישית מתנגד לזה. כניסה מאסיבית של המשטרה ליציע, במידת הצורך, תוריד את האלימות ותגרום לכך שאנשים שפוחדים לבוא למשחקים יחזרו להגיע אליהם. בנוסף, חשוב לזכור שבתי הדין אינם באחריות המינהלת אלא תחת ההתאחדות לכדורגל, וזו התמונה נכון לעכשיו".

"לצערי, המאבטחים לא מספיקים כדי להתמודד עם מה שמתרחש ביציעים". עימות בין סדרנים לאוהדים ביציע, צילום: אלן שיבר

אתה לא פוחד משוטרים ביציעי הכדורגל? אנחנו רואים שבהרבה מקרים זה רק מעלה את האלימות.

"אני לא מסכים עם זה, וגם אם הייתי מסכים, מה אתם מציעים? הרי אין לנו משטרה אחרת. האם אני מבסוט ממה שהיה בסמי עופר (בסיום המשחק של הפועל תל אביב מול מכבי חיפה הוכו אוהדי הפועל תל אביב על ידי שוטרי משטרת ישראל, הנושא נמצא עדיין בחקירת משטרה; ע"ר וש"א)? אז התשובה היא בהחלט לא.

"אבל אני גם מזכיר לעצמי שאנשים לא מקבלים סתם מכות מהמשטרה. הרי לך ולי לא יבוא שוטר וירביץ סתם. ואם בסמי עופר התרחש משהו חריג, הרי שמדובר בשלושה או בארבעה שוטרים. אם הם סרחו, שמח"ש ימצו איתם את הדין. נציגי המשטרה ישבו פה אחרי מה שהתרחש בסמי עופר, והמשפט הראשון שהם אמרו לי היה 'מה אנחנו צריכים את זה? אנחנו מקבלים עליהום מהכנסת, מהתקשורת - שחרר אותנו מהכדורגל הזה'.

"לצערי, המאבטחים לא מספיקים כדי להתמודד עם מה שמתרחש ביציעים, ואני צריך את המשטרה. לשמחתי, אנחנו יכולים להגיד שהכדורגל הישראלי הרבה פחות אלים ממה שהוא היה בעבר".

אתה מדבר על האצטדיון עצמו, אבל גם מסביבו יש אלימות רבה. מתייחסים לאוהדים אלימים בקלות ראש ורובם חוזרים ליציע.

"אתן לכם דוגמה. אנחנו מאוד רוצים שופט ייעודי לספורט, שיתעסק רק בספורט. הרי מה קורה עכשיו? שופטים שמתעסקים עם רצח ואונס מגיעים לשפוט מקרה שקשור בכדורגל ומשחררים בתנאים מצחיקים, כי הם לא מבינים בספורט. הצענו למדינה לתקצב שופטים לספורט, אבל הם אומרים שיכולים לעבור ימים בלי שום מקרה, ואז סתם מתקצבים את השופטים ואין להם באמת עבודה. אני חושב שהפתרון שאנחנו מציעים הוא הכי נכון: שאנחנו נכשיר שופטים לספורט".

בשנה האחרונה היינו עדים גם להתרחבות התופעה של הפגנות כנגד בעלי הקבוצות, כולל הגעה פיזית לבתיהם.

"כשזורקים ראש של חזיר בביתו של הבעלים של הפועל תל אביב או כשמקללים את ברק אברמוב, הבעלים של בני יהודה תל אביב, אני לא מסוגל לישון בלילה. באים אנשים שמשקיעים מכספם ומזמנם, עובדים 24 שעות סביב השעון בשביל הקבוצה, ובסוף המשטרה לא מסוגלת להגן עליהם לא במגרש ולא בביתם, כי החוליגנים מפתחים שיטות לברוח למשטרה ביציע ומחוץ ליציע".

"אנחנו נלחמים באלימות, אבל בשל חילופי הממשלות הדבר הזה נתקע". אבוקות ורימוני עשן בדרבי התל־אביבי, נובמבר 2021, צילום: עמי שומן

"נתגעגע לתקופה הזו"

אז מה זו בעצם מינהלת הליגה? החל מאוגוסט 2014 מינהלת הליגות לכדורגל היא הגוף המרכז את פעילותן של שתי ליגות הכדורגל המקצועניות בישראל, ליגת העל והליגה הלאומית.

המינהלת הוקמה על ידי קבוצות שתי הליגות הבכירות, בשיתוף עם ההתאחדות לכדורגל בישראל, שהיא למעשה גוף מקביל ויש שיגידו מתחרה למינהלת הליגה. בדירקטוריון המינהלת 18 חברים בעלי זכות הצבעה ובמינהלת עצמה יושבת ועדת הנהלה המורכבת משבעה דירקטורים, המתווים את פעילותה השוטפת.

כמינהלת, על כל צעד שלכם יש ביקורת: שעות המשחקים הן דוגמה מצוינת לכך שהציבור חושב שמי שקובע את השעות מנותק לגמרי מהצרכים של הצופים.

"כל החלטה שאנחנו לא מקבלים לגבי שעות השידור - תמיד באים אלינו בתלונות. אנחנו רואים אצטדיונים מפוצצים בשלוש אחר הצהריים, וכל עוד מזג האוויר הטוב יימשך, המשחקים הללו ימשיכו להתנהל בשעה הזאת. מצד שני, יש לנו קהל דתי שאומר 'תנו לנו אופציה להגיע ביום חול, ואם כבר משחקים בשבת, אז מבלי להשתמש בכרטיס דיגיטלי או באפליקציה, ולמצוא דרך להכניס אותנו'. יש אוהדים של בית"ר שרוצים לפחות כמה פעמים בשנה שהקבוצה תשחק בשבת כמו פעם, ואני יכול להבטיח להם שבשנה הבאה בית"ר תשחק כמה וכמה משחקים בשבתות".

אתם מבקשים לחנך ולשנות את האוהדים, ומצד שני מגיעים בעלים מאוד בעייתיים לכדורגל הישראלי, כשמשה חוגג הוא הדוגמה האחרונה הבוהקת שהובילה לכך שבית"ר נלחמת על חייה ועלולה להתפרק.

"קודם כל, משה חוגג עדיין זכאי. חשוב לי להדגיש זאת. האם יש דרך למנוע את המקרים הללו כמו מה שהתרחש בבית"ר ירושלים? בוודאי, ואנחנו עובדים על זה. גם לבקרה התקציבית יש דרך להתמודד עם זה, ולשמחתי בשנים האחרונות מקרי הבעלים הבעייתיים הם לא רבים. כרגע, המטרה הכי חשובה שלנו היא שבית"ר תסיים את העונה. המטרה השנייה היא שהיא תדע להקים סגל ראוי, אם היא בכלל תישאר בליגת העל, כי בלי תנאי הסף יהיה לה קשה.

"האם האופציה שהיא תתפרק ירדה מהפרק? לצערי לא. היא יכולה למצוא את עצמה לא בליגת העל, עם הפחתת נקודות או בכל אופציה עצובה אחרת. אני מקווה ומאמין שלא נגיע לתרחיש הזה. במקביל אני אומר שלצערי, על פי תחושת הבטן שלי אנחנו עוד נתגעגע לתקופה הזאת, כי זו תקופה טובה לכדורגל הישראלי בכל הקשור לבעלות על הקבוצות".

"עדיין זכאי". חוגג, צילום: אודי ציטיאט

למה אתה מתכוון?

"אני מתקשה לראות כרגע דור חדש של בעלים בכדורגל הישראלי, במיוחד אם המדינה לא תתפוס את עצמה. למשקיעים בכדורגל הישראלי צריך לתת הטבות מס ולבצע רפורמה אדירה בכל הקשור לכמויות הכסף האדירות שהבעלים מפסידים. אתקן את עצמי: אחרי שהדור הוותיק ששולט כרגע בכדורגל יילך, אף אחד לא ייכנס לכדורגל הישראלי.

"תראו מה זה להיות בעלים בכדורגל שלנו: מפסידים כסף, מקבלים קללות ואבנים ובסוף אומרים שהכדורגל הישראלי פותח דלתות, אז שאנשים ישקיעו כי זה מביא להם פרסום ושיגידו תודה.

"המצב צריך להיות הפוך. אנחנו צריכים לברך על כל אחד שמוכן להשקיע מכספו לטובת הכדורגל הישראלי ולעשות שמיניות באוויר בשביל שהם יישארו, כי אם רשות המסים לא תתעורר, נישאר עם שלוש קבוצות בלבד שיוכלו לתפקד. השאר יתפרקו. הרי ידוע שרוב בעלי הקבוצות בליגת העל אינם מסוגלים להביא ערבות של מאה אחוזים. המדינה חייבת למצוא דרך לעזור להם, אחרת אנשים יתרחקו מהכדורגל ונישאר עם מכבי חיפה, מכבי תל אביב והפועל באר שבע".

אבל יש גם צד שני למה שאתה אומר. איזי שרצקי זוכה בפרס ישראל, יעקב שחר זכה לרחוב על שמו בחיפה. יש לך ספק שלולא הספורט איש לא היה שומע על האנשים הללו? הם היו אנשים עשירים אבל נטולי פרסום והשפעה רחבה.

"לאיזי שרצקי הכי מגיע פרס ישראל, נוכח מה שהוא עשה בצפון הארץ - ולא רק בכדורגל, אלא באופן שבו שינה את הפריפריה. אני מקווה שבעקבות הפרס הזה רשות המסים, שמקשה עליו את החיים, תדע להעריך קצת יותר את מה שהאיש הזה עשה למען הכדורגל ולמען הצפון.

"גם ליעקב שחר מגיע רחוב על שמו - וכמו שהוא אמר, אפילו שכונה. אתם חושבים שבחיפה ימצאו בקלות עוד יעקב שחר, שמחזיק את כל האגודה, כולל הנוער והילדים? הוא כבר בן 81 ואני מאוד מודאג לעתיד של מכבי חיפה בנושא הזה, כי אנחנו לא מדברים רק על הקבוצה הבוגרת, אלא על הדבר כולו שנקרא מכבי חיפה".

"הכי מגיע לו". שרצקי, צילום: סוכנות ג'יני
"מחזיק את חיפה". שחר, צילום: אלן שיבר

ומה דעתך על ערן זהבי, שדרש מחבריו הערבים לנבחרת גינוי של אירועי הטרור?

"הכדורגל הישראלי הוא מופת לדו־קיום, אבל אם ערן זהבי רוצה לצייץ משהו, אני לא יכול ולא צריך למנוע ממנו את זה. אין כאן סתימת פיות, אנחנו לא ברוסיה - וגם שם אנחנו רואים שלא מצליחים לסתום פיות. אנחנו תמיד אומרים לשחקנים שיזכרו את האחריות שיש עליהם כמודל לחיקוי. אנחנו דוגלים בחופש הביטוי, אבל שחקנים וקבוצות צריכים להבין את האחריות שיש עליהם, ובמיוחד לשים לב למה שקורה ברשתות החברתיות.

"אם הסיפור עם אום אל־פחם (שאחד מחברי ההנהלה שלה דרש ששחקנים ישראלים יתנצלו על הרג מחבלים; ע"ר וש"א) היה מתברר כנכון, והקבוצה באמת היתה מצייצת משהו שמביע תמיכה במחבלים, היינו נוקטים נגדם עונש של הורדת נקודות ועד עצירת תקציבים לקבוצה. הייתי מתעקש על כך, כי זו הסתה וגזענות. 

"עם זאת, בדקנו את הנושא, ומי שכתב את מה שכתב הוא לא בעל תפקיד רשמי בקבוצה. לכן, אני כמינהלת לא יכול לעשות שום דבר נגד הקבוצה, שאגב באמת עושה מאמצים להילחם בגזענות ופועלת למען דו־קיום".

"אל תשוו לאנגליה"

רגע לפני סיום הליגה, כשהאליפות למעשה כבר הוכרעה, יש יותר מדי משחקים משעממים שלא משחקים בהם על כלום מול יציעים ריקים.

כלפון, שמודע לבעיה, סבור כי "אנחנו חייבים להקטין את שתי הליגות הבכירות, מהרבה סיבות. קודם כל הרמה, אין כרגע מספיק קבוצות טובות לשתי הליגות הראשונות בישראל, ואנחנו מחויבים לשמור על רמה. התחלנו להניע את התהליך הזה ויש לו סיבות נוספות מסביב, כמו עומס על המגרשים והתשתיות. מהיום שנכנסתי לתפקיד תמיד הראינו תוצאות, ואני חושב שגם בנושא הזה, גם אם הוא לוקח זמן, נראה תוצאות בקרוב".

אז אתה לא מבסוט מרמת הכדורגל שראינו השנה במגרשים בשתי הליגות הראשונות?

"אני לא חושב שהכדורגל הישראלי כל כך גרוע כמו שעושים אותו. אתם משווים אותו לאנגליה, וזה לא נכון. עובדה שאנחנו שוברים שיאי צפייה ושיאים בזכויות שידור, ולאף אחד אין ספק שמדובר בספורט הפופולרי בישראל. בקורונה, בזמן שענפים אחרים נלחמו רק כדי להישאר, הבאנו יותר אנשים לצפות במשחקים בטלוויזיה והוכחנו יציבות.

"נכון, יש הרבה בעיות - בתשתיות, במעמד המאמן בליגות הילדים, אבל אני מזכיר לכם שאני כמינהלת מקבל את התוצר המוגמר. אני כן חושב שאנחנו בשיתוף פעולה מצוין עם ההתאחדות ויכולים לעזור ולהציע דרכי עבודה ופתרונות, כי יש מי שמקשיב".

"שיתוף מצוין". יו"ר ההתאחדות אורן חסון, צילום: אודי ציטיאט

בנימה אישית, שומעים כל הזמן רחשים סביבך שבקרוב תעזוב את כל תפקידיך ונראה אותך באחת המפלגות בבחירות הבאות.

"מציעים לי ללכת לפוליטיקה, אבל זה לא בשבילי. אני נהנה משני העולמות שלי, וכל עוד יש לי מה לתרום לכדורגל ולחברה הישראלית, אמשיך לתרום. יש לי עוד הרבה שאיפות בכדורגל הישראלי. אני רוצה שמאמני נוער וילדים ירוויחו כמו מורים, שהמדינה תתייחס בכבוד לאנשים האלה, ושהכדורגל יהיה משימה לאומית שעבורה המדינה תכניס את היד לכיס - ואלה הן רק חלק מהמטרות. אני מקווה שאעמוד בכולן עד שאסיים את הקדנציה".

shishabat@israelhayom.co.il

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר