לבנות את מגדל בבל

קבוצת הקומיקס הדתית ארמדיל מספקת פרשנות חזותית עדכנית ופרועה לאגדות התלמוד

כריכת הספר // כריכת הספר

סיפורים מאוירים הם עולם מרתק לא פחות מגרסאות קולנועיות לספרים. האיור יכול ללוות את הטקסט או להתעמת איתו, לחזק את ההיבט המרכזי בו או להדגיש דווקא חלקים שאינם זוכים להבלטה טקסטואלית. מעשה התרגום של הטקסט לדימוי יוצר התנגשות בין שפה לשפה, ולעיתים גם בין תקופות ותרבויות שונות. כפועל יוצא מכך, איור הוא תמיד סוג של פרשנות. 

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

"בבלים טיפשים" הוא קובץ אגדות תלמודיות מאוירות מבית היוצר של קבוצת הקומיקס הדתית ארמדיל. כקובץ איורים הוא מספק פרשנות. כקובץ איורים של אגדות תלמודיות הוא מוסיף נדבך לקורפוס פרשני גדול הקיים זה כבר. כקובץ איורים לסוגה שעצם כתיבתה הוא לעיתים ניסיון פרשני, הוא חודר לליבו של עולם סוער המשוחרר מדפוסי הכתיבה ההלכתית ומתמודד עם שאלות החיים בצורה חופשית יותר. 

רוב הסיפורים המאוירים בקובץ עוסקים בזיקות בין קודש לחול ובין העולם המדרשי לחיי היומיום המודרניים. היוצרים והיוצרות אינם מהססים להתעמת עם מוסכמות קהילתיות ולחקור נושאים טעונים. למשל עבודתו של אורי רוזביץ, המתייחסת לאגדה שמספרת כיצד ביקשו חז"ל לבטל את יצר המין וגרמו בכך לביטולם של חיים בעלי תשוקה ומשמעות. קשה שלא לבחון את גרסתו של רוזביץ על רקע מהלכים פמיניסטיים בקהילה הדתית מחד, ופולמוס טיפולי ההמרה שהתעורר לאחרונה מאידך. אהד שמר מביע ביקורת חריפה מאוד על הממסד הדתי בימי ההתנתקות מרצועת עזה. בגירסה לסיפור הידוע "תנורו של עכנאי", מתייחס שמר לקביעתם של רבנים כי "היֹה  לא תהיה" ומציגה כחסרת אחריות ואף כהונאה עצמית.  

בסיפור "דמעה" יצרה רחלי רוטנר איור לאגדה על הרב רחומי, שנהג ללמוד בבדידות ולבקר את משפחתו רק פעם בשנה בערב יום הכיפורים. פעם אחת, כשלא הגיע משום ששקע בלימוד, הזילה אשתו דמעה, שהפילה עליו את גגו והוא נהרג. שלומי צ'רקה מציג את משה רבנו כמוסיקאי היפי מזדקן, הקורס לנוכח אינספור כיווני הפרשנות המגוונים המתפתחים מן הטקסט. 

לכל אחד מן היוצרים שפה איורית שונה מאוד. אצל חלקם בולט היסוד הרישומי, ואילו אחרים מדגישים את הצבע. חלקם הטמיעו השפעות דיגיטליות, ואילו אחרים שומרים על נוכחות בולטת של עבודה ידנית. סגנונם מנומס יחסית, אולם כפי שהודגם בפסקאות הקודמות, לא פעם מסתתרת מאחורי החזות הלא מזיקה ביקורת חריפה. התוצאה היא קובץ מגוון ומשעשע לפרקים, המציע פרשנויות מודרניות, משחקיות ורציניות כאחת לאגדות העתיקות. אמנם זה כבר נכתב בעבר, ובכל זאת עדיין לא הגיע הזמן להפסיק לציין שמרענן לראות כיצד המגזר הדתי, שלא התבלט עד כה בתחומים פלסטיים, מוציא מתוכו יצירה חזותית עדכנית ומעניינת. 

בבלים טיפשים - שמונה אגדות תלמודיות בלבוש חדש; הוצאת ארמדיל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר