התבשרנו אמש (שלישי) שהמותג השוודי היוקרתי and other storie, אחיו הגדול של הענק העממי H&m, צפוי לעשות עלייה.
אלו חדשות טובות בסך הכל. עוד מותג בינלאומי נחשק בהישג יד, עוד מקומות עבודה, עוד חנות יפה בקניון, ומעל הכל זוהי הוכחה מסוימת שאנחנו על המפה. אנחנו שחקנים בינלאומיים באופנה, כולם מגיעים אלינו, כולם מוכרים כאן - הפכנו לאומה שחשוב לה איך היא מתלבשת.
View this post on Instagram
ועם זאת, במקום קטן קטן ולא רציונלי, משהו בחדשות האלו מביא איתו טיפה של אכזבה. ידיעה עדינה במעמקי המוח שעכשיו גם הקסם האליטיסטי של הסוד הסקנדינבי השמור לביקורים בערים הגדולות והאופנתיות בעולם עומד להתפוגג.
אני יודעת, אלו דברים שבקושי ראוי להגיד, לא כל שכן לכתוב בתפוצה רחבה כזו. אבל בתור נציגה לרגע של הדור שעבר את המהפכה האופנתית בארץ ממש על בשרה, זו האמת הקטנה שלי.
לפני עשרים וחמש שנה היה פה מדבר, מילולית. זארה ומנגו היו הנציגות הבין לאומיות היחידות שהביאו את הסגנון שראינו בטלוויזיה ובתמונות הפפארצי מחו״ל .
לאט לאט חדרו עוד ועוד מותגים לשוק המקומי והוסיפו בהדרגה אפשרויות קניה, וגם מושגים כמו טרנדים, קולקציות קפסולה ומחירי סוף עונה. כשH&M הגיעו לארץ הם באמת שינו את חוקי המשחק, הן בזמינות המעשית של הטרנדים והן בנגישות המחירים. כולנו יכולנו להראות אופנתיים יותר, אם רצינו.
View this post on Instagram
רשתות האופנה המקומיות נמשכו גם הן מעלה והציעו אופנה עדכנית שישרה קו עם רמות המחיר והשירות של המתחרות מחו"ל. מאז עברו הרבה מים בירקון וקשה לחשוב על רשת בין לאומית נחשקת שאי אפשר להשיג בארץ, ובהגעת and other stories לארץ הם בחזקת שרידי המבצר האחרונים. אגב, לא מזמן עשה עלייה המותג האמריקאי המקביל, Anthropologie. ההדירה הייתה מכובדת, החנות המקומית יפה והמבחר נאה. בגדול, ממש כמו בחו״ל. ובכל זאת משהו התקלקל- בשורה התחתונה והסובייקטיבית, עם ההגעה של המותג לארץ התעמעם זוהרו, ונגדיל ונאמר שבמידה מסוימת אפילו הכיף של הביקורים הקבועים בחנויות המרשימות של המותג בניו יורק קצת נהרס.
View this post on Instagram
מה שהייתה תחנת חובה מתבקשת ששמורה לחוויית ביקור בעיר זרה, החן יורד כשמתחת לבית אותה חוויה מוצעת בעברית. השפע המקומי שנצבר בחמש עשרה השנים האחרונות הוא עובדה. כל כך הרבה אפשרויות, כל כך הרבה מותגים, אולי קצת יותר מדי? זה נכון שהעולם שם, אבל האם אנחנו באמת צריכים את כל זה? לרשתות הגדולות והזולות יש פונקציה משלהן, למעצבים המקומיים יש תפקיד משלהם במערך וגם את המקום של מותגי היוקרה לא נוכל לקחת. האם יש מקום אמיתי גם לקטגוריה הזו של רשתות הפרימיום? האם אנחנו באמת צריכים עוד רשת באווירת בוטיק ומחירים שקשה לעמוד בהם כאן ממש מתחת לבית? לא בטוח. בהתחשב בשוק הקטנטן והנאבק גם ככה, יכול להיות שעדיף היה להמשיך להיות מוקסמים מהם מרחוק, בביקורים בארצות קרות ורחוקות.