מתוך יוטיוב
יום האישה הבינלאומי יחול מחר (8.3), ויהווה הזדמנות מצוינת להפנות זרקור על מצבן העגום של נשים בארץ ובעולם. נשים מהוות 50% מאוכלוסיית העולם, ואינן נחשבות כקבוצת מיעוט מבחינה סטטיסטית, אולם מבחינת היחס - הרי שהן לגמרי שם - עדיין נחשבות חלשות, מוחלשות, חסרות זכויות ומופלות לרעה על ידי חברה פטריארכלית שנשלטת על ידי גברים לבנים פריבילגיים.
הזוי לחשוב שלמרות שאנחנו חיים במאה ה-21, בשנת 2016, מצב הנשים בישראל כה עגום. אמנם המודעות לצורך האקוטי בשוויון ובהעצמה נשית גדלה בשנים האחרונות, בעיקר בקרב נערות צעירות ונשים, הרי שעדיין נשים ישראליות סובלות מחוסר שוויון תעסוקתי ומאלימות פיזית ומילולית, הן במרחב הפרטי והן במרחב הציבורי. נשים עדיין משתכרות פחות מגברים ועדיין לא נמצאות במספיק עמדות מפתח כלכליות, חברתיות ופוליטיות.

חזקה היא היפה החדשה. אמירה בוזגלו מדגמנת (צילום: גל אלי)
שמאיימת להטביעו
. הדרך עוד ארוכה להשגת שוויון מלא והכרה בזכויות הנשים בארץ.

אלופה. ח"כ גילה גמליאל (צילום: גל אלי)
מטרת הקמפיין היא להעלות את המודעות לקושי של נשים לפרוץ מחסומים חברתיים ואף פסיכולוגיים, לטעת בהן אמונה בעצמן וביכולות שלהן, ולעודד אותן להגשים את עצמן ואת המטרות שלהן. על כן, הקמפיין יועלה ברשתות החברתיות ובעמודי פייסבוק ואינסטגרם פרטיים של הנשים השונות שנרתמו לעניין. בקליפ עצמו מצולמות נשים כגון דפני ליף, ח"כ סתיו שפיר, הסטייליסטית סנדרה רינגלר, הדוגמנית שלי גפני, ליהיא לפיד, הקומיקאית ליטל שוורץ ועוד רבות אחרות, לבושות בטישרטים.

תהיי מה שבא לך. דון לני גבאי (צילום: גל אלי)
"מדובר במטרות חשובות ביותר, שאנחנו מאוד רחוקים מלהשיג", אומרת רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו. "שוויון זכויות הינו הדבר הבסיסי בין אנשים בחברה ולצערי המצב בישראל מאוד עגום מהבחינה הזו. אמנם מבחינת חקיקה בתחום ישראל מאוד מתקדמת, אבל מבחינת אכיפה - מצבנו בכי רע. אין אכיפה של חוקים שאמורים ליצור שוויון וחוסר אפליה בין נשים וגברים, וזו אחת המטרות של ויצו: לקדם חקיקה שוויונית - שמשמעותה שנשים יקבלו שכר שווה לגברים, יוכלו לפתח את עצמן וליהנות מקריירות טובות ומתגמלות, בנוסף להיותן אימהות; יצירת אכיפה של חוקים אלה, כי למשל מעביד שלא משלם לנשים בעסק שלו שכר שווה לגברים עובר על החוק; וקידום ענישה, כדי שבעלי עסק כאלה ישלמו את המחיר של עבירה על החוק".

מובילה חברתית. דפני ליף (צילום: גל אלי)
אחד הנושאים החשובים ביותר שבויצו פועלים לקדם, הוא מעמד האישה בעבודה, וכן הפניית זרקור לנושא תת ייצוג נשי במוקדי קבלת החלטות בכלכלה, בחברה ובפוליטיקה הישראלית. יש מעט נשים מנכ"ליות לעומת גברים, מעט ייצוג נשי במשרדי ממשלה ובחרות פרטיות במשק, שזה מצב הזוי, כי נשים מהוות, כאמור, 50% מהאוכלוסייה. נשים "נענשות" על כך שהן הופכות לאימהות בשלב מסוים בחייהן, הקריירות שלהן נעצרות, הן מפוטרות ממשרותיהן לעיתים, ובכלל נאלצות לשלם מחיר אישי, כלכלי ומקצועי עצום על הבחירה להביא ילדים. המדינה טרם השכילה לייצר אפשרויות תעסוקה נוחות שמתאימות לאמהות קרייריסטיות.

הסטנדאפיסטית תום יער מדגמנת (צילום גל אלי)
"חייבים להגביר את המודעות בקרב נשים עצמן לכך שהן יכולות וחייבות לדרוש את המגיע להן", ממשיכה לזובסקי. "אנחנו נולדות וגדלות בחברה שמאכילה אותנו במסרים חברתיים מסוימים שגורמים לרובנו פשוט לא להאמין בעצמנו ומוותרות מראש. זה לא אומר שאנחנו לא יכולות לשבור את תקרת הזכוכית שהחברה מציבה מעל לראשינו. אנחנו יכולות לעשות הכל - וזה מה שהקמפיין שלנו אומר. זו המטרה שלו. זה מה שאנחנו עושות בויצו".

תהיי מה שבא לך. חברת הכנסת קארין אלהרר (צילום: גל אלי)

העיתונאית ליהיא לפיד (צילום: גל אלי)

הדוגמנית שלי גפני (צילום: גל אלי)

השחקנית ריקי בליך (צילום: גל אלי)

הסטייליסטית סנדרה רינגלר(צילום: גל אלי)
• החולצות עשויות מבד אוורירי בגזרות משוחררות ומחמיאות ומגיעות ב-3 צבעים: אפור, שחור ושמנת.
• המידות: S-XL
• לרשימת הסניפים בהם יימכרו החולצות: http://goo.gl/mVK7zM
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו