ההיסטוריה של ברבי אפלה הרבה יותר ממה שאתם חושבים

מספר דיאטה שמלמד לשמור על המשקל, ועד לבובה שאפשר לפתוח לה את הבטן ולהוציא תינוק קטן מפלסטיק • החיים לא תמיד ורודים, בטח לא בעולמה של הבובה הפופולרית

ברבי. צילום: AFP

במבט ראשון, ברבי היא בובת ילדים חמודה, עם בגדים ורודים ושלל אביזרים שעוזרים לפתח את יכולת הדמיון של ילדים צעירים, אבל רגע לפני שיעלה לאקרנים סרט הלייב-אקשן של הבובה הפופולרית ביותר בעולם, זה הזמן לחזור קצת אחורה, אל הסיפורים הפחות נחמדים סביב המותג שגורף מאות מיליוני דולרים בכל שנה. 

הבובה האייקונית נולדה ב-9 במרץ 1959 על ידי אשת העסקים האמריקנית רות הנדלר, והיא למעשה העתק של בובה גרמנית העונה לשם לילי, שנועדה במקור לגברים.

הבובה לילי // צילום מתוך אינסטגרם

החיים אחרי מלחמת העולם השנייה בגרמניה היו די עגומים. המו"ל אקסל שפרינגר החליט להחיות את העניינים ולהכניס קצת תיבול לאפרוריות שלאחר המלחמה בעזרת עיתון יומי חדש, בסגנון צהובון תחת השם Die Bild-Zeitung. עם מנה כבדה של חדשות מוגזמות, נשים צעירות בלבוש נמוך, שערוריות סלבריטאים ורכילות, הפך הצהובון לפופולרי מאוד. בין שלל התוכן של הצהובון אפשר היה למצוא קומיקס ובו מככבת דמותה של לילי, שהפכה לפופולרית במיוחד, בעיקר בקרב גברים.

הקומיקס של לילי // צילום מתוך אינסטגרם

הנדלר הגיעה לגרמניה בשנות ה-50 ונתקלה בבובה שאותה אפשר היה לרכוש בחנויות טבק, ברים וגם בחנויות צעצועים למבוגרים. הבובה לילי הייתה מאוד פופולרית כמתנה סתמית שניתנה במסיבות רווקים, כקישוט במכונית, אבל גם אצל ילדות צעירות שחיפשו תעסוקה ועניין. הנדלר התלהבה מהרעיון, וכך הבובה התגלגלה לידי חברת מאטל, שמייצרת אותה עד היום.

בובת ברבי הראשונה, 1959 // צילום: AFP

אך ברבי לא תמיד הייתה בובה חביבה ואהובה, וככל שהפופולריות שלה צברה תאוצה, כך גם הביקורת, בעיקר על מבנה גופה. רבים טענו שהפרופורציות הלא מציאותיות של ברבי קידמו אידיאלים של גוף לא בריא והנציחו סטריאוטיפים מגדריים. אם ברבי הייתה אישה מהחיים האמיתיים, היא לא הייתה מסוגלת ללכת בגלל הפרופורציות שלה. בשנות ה-90 המאוחרות החלו לעלות טענות כי קידום ברבי כאידאל יופי יכול להיות הרסני ביותר עבור ילדות צעירות. זו אולי אחת הסיבות לכך שמאטל סבלה מירידה במכירות, אימהות הפסיקו לרכוש את הבובה לבנותיהן. 

אתגר כפות הרגליים של ברבי / טיקטוק

"איך לרדת במשקל"

בשנת 1963 השיקה ברבי דמות חדשה, מידג', החברה הכי טובה שלה. במהרה הוחלט במאטל שמידג' תהיה בהיריון, והם יצרו בובה עם בטן נשלפת ובתוכה תינוק. למרות שהיה כאן רצון חיובי, ענקית המרכולים וולמרט החליטה להפסיק למכור את הבובה והיא ירדה מהמדפים.

בשנת 1965 ברבי מסדרת מסיבת פיג'מות הגיעה ארוזה ביחד עם משקל שאיתו אפשר לשקול את הבובה וספר דיאטה עם הכיתוב: "איך לרדת במשקל". מלבד האביזרים, הבובה הייתה לבושה בפיג'מת משי.

ומה נגיד על המתבגרת סקיפר? מטרידה במיוחד הייתה העובדה שבשנת 1975 אפשר היה לראות את הבובה גדלה כשמשכת לה את הידיים. וזה לא הדבר היחיד שגדל, אלא גם החזה שלה. על האריזה נכתב: "הבובה שגדלה מילדה צעירה וחמודה למתבגרת גבוהה ומפותלת".

ברבי וחברת מאטל חטפו ביקורת שלילית על הברבי שהושקה בשנת 1992 ולא ממש התלהבה ממתמטיקה. הבובה המדברת ידעה להגיד: "שיעור מתמטיקה זה קשה".

בשנת 1997 יצא השיר של להקת "אקווה" - "אני בובת ברבי שחיה בעולם ברבי". חברת מאטל הגישה תביעה נגד הלהקה בשל האופי המיני שבו הדמות הוצגה בשיר ושלטענתה הלהקה מבזה את המותג. בין השורות של השיר אפשר היה למצוא את "החיים בפלסטיק, זה פנטסטי" או "אני ילדה בלונדינית בעולם פנטזיה". חרף התביעה של מאטל, השיר הפך ללהיט בינלאומי.

בובות ברבי ביריד הצעצועים, 2019, צילום: AP

כמו שהעולם מתקדם, כך גם דמותה של ברבי. בשנת 2014 מאטל הוציאה את בובת "ברבי יזמית", שהגיעה עם ספר שכותרתו "אני יכולה להיות מהנדסת מחשבים". עם זאת, הספר זכה לביקורת על כך שהוא מנציח סטריאוטיפים מגדריים משום שברבי מוצגת כחסרת יכולת ובספר היא נעזרת בעמיתים גברים שיבצעו את עבודת הקידוד בפועל.

ב-2016 החליטה מאטל ללכת עוד צעד קדימה עם סדרה של בובת ברבי בגדלים שונים כדי לגוון את הנראות של הדמות. בשנים האחרונות המותג מתמקד בקידום מסרים חיוביים של העצמה ועידוד בנות להגשים את חלומותיהן.

בובות ברבי, 2023,

בשנת 2019 השיקה מאטל את "פרויקט החלומות של ברבי", שמטרתו לתמוך בחינוך ובהעצמה של בנות, אבל נראה כי קשה מאוד לשבור סטריאוטיפים, במיוחד כאלה שקשורים לילדות שלנו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר