תערוכה בהמראה

לא רק שוקולדים וסיגריות • בדיוטי פרי שבנמל התעופה בן־גוריון תיפתח השבוע תערוכת בקבוקי קריסטל שיוצרו בעבודת יד בצרפת

בקבוק של חברת לליק, מתוך התערוכה בנתב"ג

בושם בניחוח צרפתי, בקבוק קריסטל המיוצר בעבודת יד, היסטוריה משפחתית ומורשת של יותר ממאה שנה. תערוכה חדשה, שתיפתח השבוע (2 באוקטובר) בדיוטי פרי של ג'יימס ריצ'רדסון בנמל התעופה בן־גוריון, תאפשר לטסים לחו"ל לעשות היכרות עם לליק, מותג הבשמים והקריסטלים הצרפתי, וגם - איך לא? - לרכוש מזכרת קטנה. בכל זאת, דיוטי פרי.

אבל תחילה, קצת היסטוריה. בשנת 1890 רנה לליק, מעצב תכשיטים צעיר ומוכשר, פתח את הסטודיו הראשון שלו לעיצוב בזכוכית אי שם בפאריס. במהלך השנים הפך הסטודיו הקטן למפעל של ממש, שעבר במשפחה מדור לדור וייצר עשרות פריטים. ב־1945, כשרנה הלך לעולמו, החליט בנו מארק לשדרג את ייצור הזכוכית ולהתחיל במקביל לייצר קריסטלים. זוהי התפנית המשמעותית הראשונה בהיסטוריה של החברה, שכן הקריסטלים הם אלה שמזוהים איתה יותר מכל ומשמשים מעין תווית לא רשמית עבורה.

התפנית המשמעותית השנייה התרחשה ב־2008, כשלראשונה יצאה החברה מידי המשפחה ועברה לידיו של סילביו דנז, שמקפיד לשמור על מורשתו של רנה אך במקביל מצעיד אותה למאה ה־21.

כיום לליק עוסקת בחמישה תחומים: קריסטלים, אדריכלות, תכשיטנות, אמנות ובישום. בפועל החברה מייצרת בעצמה רק את הפריטים שעשויים זכוכית ומשלבת אותם, באמצעות מפעלים וחברות אחרות, במוצרים המוגמרים. בשנים האחרונות מנסה לליק לפתח את כל חמשת התחומים, אבל מתמקדת בעיקר בבשמים.

"הבשמים מייצגים את חזות החברה ונגישים לקהל הרחב", אומר רוג'ר ון דר ויד, מנכ"ל החברה, ובכך ממצה במשפט אחד את שאיפתה: להישאר ייחודית ויוקרתית אך לגעת בכל קונה. במקביל, היא מנסה להפוך מודרנית יותר, הן באופי המוצרים שהיא בוחרת לייצר והן במראה שלהם. בשל כך היא החלה למכור פריטים פרקטיים ועכשוויים, דוגמת רמקול המעוטר כולו קריסטלים, שאליו מתחבר מכשיר האייפון ודרכו אפשר לשמוע מוסיקה.

מסורת מול קידמה

אך עם כל הכבוד לקידמה ולטכנולוגיה, היום, כמו לפני יותר מ־120 שנה, אין בכוונתה של לליק לוותר על המסורת המשפחתית, ההקפדה על הדיוק וההתייחסות האישית לכל מוצר ומוצר. מפעל החברה, כמו מתוך סרט תקופתי, ממוקם בעיירה קטנה בצפון צרפת ובו כמה עשרות עובדים שמקצועיותם וסבלנותם מעוררות השתאות. לכאורה, היה אפשר לחשוב כי הם עובדי פס ייצור פשוטים, אך בפועל מתגלה כי הם אמנים אמיתיים. זאת משום שכל אחד משלבי הייצור נעשה ביד, החל בבניית תנורי החימר שבהם ממיסים את הזכוכית, דרך הכנת התבניות שאליהן יוצקים את החומר וכלה בשיוף המוצר הסופי ובהברקתו. כל קריסטל עובר תחת עיניהם הבוחנות של כמה וכמה עובדים, שכל תפקידם לוודא שהמוצר עשוי ללא רבב. את סופו של התהליך מסיימת עובדת אחת, שבאמצעות מחרטה ידנית(!) חותמת "Lalique France" על כל אחד ואחד מהמוצרים.

לליק, מעבר להיותו מותג של זכוכית וקריסטלים, מוכר בעולם בעיקר בשל בשמיו. את ייצור הבשמים החברה מחלקת לשניים: הבשמים המסחריים שמיוצרים בבקבוקי זכוכית רגילים, שריח חדש שלהם מושק בכל שנתיים, ובושם שריחו לא משתנה, הנמכר בכל שנה בבקבוק קריסטל שונה וחדש אשר ממנו מופקים רק כ־1,000 עותקים. את הסוג הראשון מייצרים באמצעות חברות בישום חיצוניות, שמפיקות את הריחות בהשראת אופייה של לליק בכלל וחזות הבקבוק המיועד בפרט. הסוג השני זהו הסיפור האמיתי, שכן קהל הלקוחות שרוכש אותו עושה זאת בגלל השתייכותו למותג לליק ובזכות צורתם הייחודית והמקורית של הבקבוקים. את הלקוחות האלה אפשר לכנות "אספני לליק".

חנות הדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון החליטה לתת לכם, הקהל הישראלי, הצצה לעולמה של חברת לליק והזדמנות להצטרף למשפחת אספנים זו. האגדה הפריסאית תוצג בתערוכה שמחולקת לשלושה חלקים ברחבי שדה התעופה, ובה יהיה אפשר למצוא את שני סוגי הבשמים, כולל גירסת מיניאטורות בהשראת בקבוקי הקריסטל. המחירים ינועו בין 89.90 ל־139.90 דולר לליין המסחרי, ובין 531 ל־3,755 דולר לבושם בבקבוקי הקריסטל. סט של שלוש מיניאטורות יעלה 69.90 דולר. אז עשו לעצמכם טובה. תציצו בתערוכה, כי לא משנה לאן אתם טסים, גם ככה הגעתם מוקדם ויש לכם שלוש שעות להעביר עד לטיסה.

הכותבת היתה אורחת חברת לליקטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר