רכב הפנאי של קיה עבר לאחרונה "מתיחת פנים" - כינוי לעדכון כללי שעובר דגם בערך באמצע חייו - שהיתה אמורה לטפל בדיוק בנקודות התורפה שלו: איכות החומרים ואיכות הנסיעה. השינויים בעיצוב קלילים (וטוב שכך, הספורטאז' היה ונשאר אחד הכלים היפים בקטגוריה), והצצה במפרט חושפת נתונים כמעט זהים. אך מבט מעמיק מגלה כי בקיה עשו הרבה יותר: המנוע חדש ומספק כוח זמין יותר למרות נתון הספק שכמעט לא השתנה, החומרים בתא הנוסעים שודרגו, ושורה ארוכה של שינויים אמורה לדאוג לשיפור איכות הנסיעה. הוסיפו לכך גירסת כניסה חדשה ומחיר נמוך באופן משמעותי משל המתחרים, וקיבלתם שינוי מעניין מאוד.
נכנסים
תא הנוסעים, לעומת זאת, עבר טיפול יסודי יותר. הוא עדיין שחור מדי, לפחות בגירסת האורבן הבסיסית שנבחנה, אבל החומרים משאירים רושם איכותי בהרבה. חומרים עבים ורכים בחלקם החליפו את הפלסטיק הזול והחלול למגע. המושבים עודכנו גם הם, וכאן היו הדעות בין הבוחנים חלוקות - הם נוקשים יחסית ולא היו נוחים לכולם. שווה לבדוק את ההתאמה האישית שלהם לגב שלכם בנסיעת מבחן. המרווח מלפנים ומאחור נדיב, אך תא המטען קטן יחסית ורצפתו גבוהה. הוא עדיין מספק לצרכים משפחתיים מקובלים, אך יש טובים ממנו.
אף שמדובר בגירסת בסיס, אין תחושה ש"חסכו עליך" - תמצאו בספורטאז' מערכת מולטימדיה עם ניווט (כולל אופציה ל־Waze!), דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, מחשב דרך, פנסי ערפל, חישוקים קלים וכל שאר הדברים שהתרגלנו למצוא ברכבי פנאי - מלבד בקרת אקלים.
נוסעים
אני מניע. המנוע כאן שונה לחלוטין מהקודם ומתהדר בהזרקת דלק ישירה. על הנייר הוא מוסיף שלושה סוסים זניחים להספק, אבל מעבה את עקומת המומנט, כך שהוא אמור לספק כוח זמין יותר בחיי היומיום. הזינוק הראשון ברמזור לא חושף הבדלים אדירים בביצועים, אך ההבדל ברמת הרעש משמעותי מאוד. היכן שהמנוע הקודם התלונן בקול רם וצורם בכל תאוצה, זה הנוכחי שקט ומעודן בהרבה ומאפשר לנצל אותו בפחות נקיפות מצפון. ובכלל, התחושה הכללית מעודנת בהרבה בזכות הרבה פחות רעשי כביש ומתלים, כך שנסיעה בכביש עירוני משובש כבר לא מייצרת קקופוניה כמו אימון בחוג תופים במתנ"ס. העידון ממשיך גם בכביש הבין־עירוני, עם רמות רעש סבירות לחלוטין, אם כי רעשי הרוח במהירות העולה על 100 קמ"ש בולטים מעט מהרצוי.
ולא רק רעשי המתלים שופרו, אלא גם כושר ספיגתם. עדיין מדובר ברכב נוקשה יחסית, שלא "ירחף" ולא "יגהץ", אלא יודיע ליושביו על בורות ועל בליטות בכביש בנאמנות. אך עכשיו, בניגוד לעבר, הוא כבר לא מתרסק אל תוך בורות ולא חובט על מהמורות חדות שפה, אלא עושה הכל בצורה מעט עגולה ובוגרת יותר. הוא אולי לא יכול להתחרות על כתר "הנוח בקטגוריה", אך עניין הנוחות חדל להיות בעיה מציקה.
על הכביש מציע הספורטאז' אחיזה גבוהה והתנהגות צפויה ובטוחה, אך כנראה אף אחד לא ייקח את הספורטאז' אל כבישים מפותלים בכוונה. מה שכן נמצא בראש מעייני רבים מרוכשי הרכב בארץ הוא נושא צריכת הדלק. גם בעניין הזה נראה שנרשם שיפור קל לעומת הדור הקודם, אם כי עדיין לא מדובר ברכב חסכוני במיוחד. במבחן שלנו, שכלל נסיעה בין־עירונית אבל גם קצת שיטוט בחוצות חיפה וקצת נהיגה דינמית, השגנו ממוצע של כ־11 ק"מ לליטר. לא מבריק, אבל גם רחוק מלהיות גרוע. לסיכום, הספורטאז' הוא כבר לא רק בחור יפה. מתיחת הפנים טיפלה בדיוק בנקודות הכואבות, ובזכות תג המחיר המפתה הוא בהחלט שווה בדיקה, אם אתם שוקלים לקנות רכב פנאי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו