סאגה מבישה: משבר הבחירות לרבנות הראשית ממשיך ללא פתרון באופק

בפעם ה-13 ברציפות ביקשו במדינה לדחות את מתן תשובתם לבג"ץ • בכירים ברבנות הראשית טענו כי יש פתרון חוקי במסגרתו לא ימונו עשרה חברים כלל, אך לא ברור שהדבר יספק את בית המשפט העליון • גורמים אומרים שש"ס אינם רוצים שהרב דוד יוסף יהיה הרב הראשי הספרדי, והעימות המתוקשר עם בג"ץ מסייע להם לדחות את ההחלטה כיצד לפעול

מועצת הרבנות הראשית. צילום: ללא

מלחמת התשה ביזארית למדי מתנהלת בשבוע האחרון בין בית המשפט העליון לחברי מועצת הרבנים הראשיים. בזה אחר זה מנסים בפרקליטות לקבל אישור למינוי רבניות לגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, אך נענים בסירוב מוחלט. בפעם ה-13 ברציפות ביקשו הערב (שני) במדינה לדחות את מתן תשובתם לבג"ץ. על פי ההערכה של בכירים ברבנות הראשית האירוע יימשך עוד כמה ימים, עד שכל חברי מועצת הרבנות יודיעו על סירובם למינויים, ואז יצטרכו בבג"ץ לקבל החלטה כיצד לפעול.

"בבג"ץ נחושים למנות רבניות לגוף הבוחר, ולזה אף אחד במועצת הרבנות הראשית לא מסכים", אומר גורם בכיר ברבנות. "השופטת יעל וילנר רוצה לראות נשים כמו מלכה פיוטרקובסקי בגוף הבוחר, וזו הסיבה להתעקשות של בג"ץ, אבל רבני מועצת הרבנות הראשית לא יסכימו. אין שום בעיה לבטל לחלוטין את עשרה המקומות הללו בגוף הבוחר, אבל רבניות בגוף הבוחר את הרב הראשי? בשום פנים ואופן".

"נחושה למנות נשים", השופטת יעל וילנר, צילום: אורן בן חקון

הפן הערכי שמציגים כלפי חוץ תחת הנהגת ש"ס אינה הסיבה היחידה לעימות החזיתי. בש"ס נמצאים בפלונטר לא פשוט בימים אלו. עד לפני שבועות שני המועמדים לתפקיד הרב הראשי הספרדי היו הרב יהודה דרעי ז"ל, אחיו של אריה דרעי ורב העיר באר שבע, והרב דוד יוסף, בנו של הרב עובדיה ואחיו של הרב יצחק יוסף. מדובר היה במלחמת עולם בין שתי המשפחות, ללא פתרון נראה לעין.

הטרגדיה שבפטירתו של הרב דרעי תיאורטית סיימה את העימות החריף, אך גורמים שעוסקים בבחירות אומרים כי היא דווקא העמיקה את העימות. כעת ברור, אומרים לא מעט גורמים, שש"ס אינם רוצים שהרב דוד יוסף יהיה הרב הראשי הספרדי, והעימות המתוקשר עם בג"ץ מסייע להם לדחות את ההחלטה כיצד לפעול.

רבי יהודה דרעי ז״ל יחד עם אחיו, יו״ר ש״ס אריה דרעי, צילום: יעקב כהן

לא ברור כיצד יחליטו בבג"ץ לאחר שסוף סוף המדינה תודיע מה עמדתה, שהיא כנראה שאינה מסוגלת למנות רבניות לגוף הבוחר. בכירים ברבנות הראשית טענו כי יש פתרון חוקי במסגרתו לא ימונו עשרה חברים כלל, אך לא ברור שהדבר יספק את בית המשפט העליון. כל עוד אין פתרון, בכל אופן, בש"ס לא יצטרכו להחליט מי יהיה המועמד שלהם לתפקיד הרב הראשי הספרדי.
בינתיים בצד האשכנזי של המפה הרבנית שומרים על שקט תעשייתי. על קו הזינוק עומדים הרב מאיר כהנא, הרב מיכה הלוי, הרב משה חיים לאו והרב אליעזר איגרא.

האחרון, שמכהן כרגע כמ"מ נשיא בית הדין הרבני הגדול, עתר בעצמו לאחרונה לבג"ץ בבקשה לאפשר לו להתמודד לתפקיד אף שעבר את גיל 70. לטענתו, במועד הבחירות הנקוב הוא היה בן פחות מ-70 ולכן ראוי לתת לו להתמודד. מכיוון שאין תקדים להחלטה דומה, ובעבר הובהר בעל פה לרב בסיטואציה דומה שיוכל לתבוע בגין אובדן תעסוקה אך לא יתמנה לתפקיד חשוב, שהסיכויים לכך נמוכים יחסית.

מסלול עוקף למינויים ברבנות הראשית לישראל (להמחשה), צילום: אורן בן חקון

על דבר אחד אין חולק כרגע. סאגת הבחירות לרבנות הראשית מביישת את המוסד שמתיימר להיות הגוף הרבני החשוב ביותר במדינת ישראל. אך לבד מאמירה זו, אין מי שמספק פתרון של ממש בשטח, כך שסאגה מבישה זו צפויה להימשך לעתיד הנראה לעין, אלא אם יהיו שינויים דרמטיים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר