ראש השנה הוא אחד מהחגים המסתוריים במסורת היהודית בכלל ובחברה הישראלית בפרט. שמו הוא יום זיכרון, או יום תרועה, שטיבו ומהותו אינם ברורים די הצורך. ראש השנה לא זוכה להילת הקדושה שאופפת את יום הכיפורים ומלכדת סביבו את רוב העם בישראל. הוא גם לא נהנה מאווירת החג המשפחתית של סדר הפסח והפסטיבלים של חג הסוכות.
מה זה ראש השנה? מהם אופיו ומהותו של היום הזה?
לפי המסורת היהודית, ביום הזה נברא האדם הראשון, ראשית המין האנושי, בעל שכל ובחירה לדעת להבחין בין טוב לרע ובין אמת לשקר. הסיפור המקראי מתאר את האדם הנברא כמי שנוצר בצלמו ובדמותו של אלוקים, עד כי הוא נחשב חסר רק מעט מאלוקים. ביום שבו נברא האדם הוא הספיק לחטוא, ואף נידון על כך להיות מגורש מגן העדן. מכאן הפך היום הזה לסוג של יום שבו עומד המין האנושי למשפט על מעשיו.
עולה בעצם שיום ראש השנה הוא יום ההולדת שלנו, בני האדם. המועד שבו נוצרנו, היום שבו קיבלנו אחריות למעשינו, עם כל המשתמע מכך. וממש כמו יום הולדת רגיל של כל אחד מאיתנו, מצד אחד יש בו שמחה רבה, בראש ובראשונה על שנולדנו והגענו לעולם, על מי שאנחנו, על המתנות שקיבלנו בעבר ושעוד נקבל בעתיד; ומנגד יש בו גם תחושה של מועקה, ואולי גם חשבון נפש על ההחמצות והכישלונות. הימים חולפים, ואיתם גם אנחנו מתבגרים, ואת הזמן שבזבזנו על זוטות ומריבות לא ניתן להשיב.
זוהי מהותו של החג הזה.
חכמינו עוד הוסיפו ופירטו כי הסיבה לכך שהאדם נברא יחידי נועדה להבטיח שלעולם לא יוכל אדם לטעון לאיזושהי עליונות על אדם אחר. אב אחד לכולנו, אל אחד בְּרָאָנוּ. משמעות הסיפור היהודי של בריאת האדם יוצרת חיבור מובהק בין האלוקים הבורא לבין כבוד האדם הנברא.
גדולת המתנות
השנה האחרונה הציפה בחברה הישראלית מחלוקות רבות, שאותן ניתן לנסח על צירים רבים - פוליטיים, חברתיים ומשפטיים - אבל אולי הציר הבולט ביותר בשיח הציבורי היה סביב המילים "יהודית ודמוקרטית". במשך שנים רבות צעדו המילים הללו יחדיו כתאומים סיאמיים, ולפתע באבחת חרב הפכו צרות זו לזו. המילים שסביבן ידענו להתגבש הפכו לסמלים של מחנות הנאבקים זה בזה.
ראש השנה ממחיש, באופן שאין למעלה ממנו, כי היום שמסמל בעולם היהודי את יום הדין שבו האדם ניצב לפני בוראו, הוא היום שבו כבוד האדם מתגלה במלוא הדרו. ערכי היסוד של תורתנו הקדושה מעלים על נס את כבודו של האדם וחירותו. כוחו של האדם לבחור הוא גדולת המתנות שאותן העניק הבורא לברואיו.
ראש השנה היה והינו סמל לחיבור המופלא בין יהדות לדמוקרטיה, והוא מהווה קריאת השכמה לכולנו להתעורר ולקבל אחריות גדולה על החיבור שבין ערכי האמת הללו.
שנה טובה!
הכותב הוא יו"ר ארגון רבני צהר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו